2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Polska kolej coraz bardziej słoneczna

Materiał prasowy (ABB) print

Monday February 13 2023
Polska kolej coraz bardziej słoneczna
Tweet

ABB pomoże w przyłączeniu farmy fotowoltaicznej do największego trakcyjnego magazynu energii w Europie. Wkrótce w okolicach Wrocławia pociągi będą zasilane energią ze słońca.

PKP Energetyka chce „przesuwać” źródła OZE jak najbliżej bezpośrednich odbiorców, czyli sieci trakcyjnej. Co innego bowiem energia z zielonym certyfikatem od dostawcy oddalonego o setki kilometrów, a co innego z własnej, przytorowej elektrowni. Z tego też powodu okolice podstacji trakcyjnej Garbce (ok. 50 km od Wrocławia) stały się istnym polem eksperymentalnym, gdzie w jednym miejscu ma łączyć się instalacja fotowoltaiczna i magazyn energii.

Problemem bywa przeważnie integracja OZE, a w tym przypadku – przyłączenie farmy fotowoltaicznej, pracującej przy napięciu 400V AC, do magazynu energii zasilanego prądem stałym (DC). Zmagazynowana energia ze słońca musi być już dostosowana do parametrów sieci trakcyjnej, która zasila pociągi, a więc przekształcona do napięcia 3kV DC. W tym celu firma ABB dostarczy niezawodny i wydajny zespół prostownikowy. Całość zabudowana zostanie w kontenerze.

– Nie ma na rynku takich rozwiązań dostępnych od ręki, prosto z katalogu. Nikt do tej pory nie próbował zbudować przekształtnika fotowoltaicznego spełniającego wyśrubowane normy trakcyjne. To układ projektowany od zera. W tym przypadku wychodzimy bowiem od prądu stałego z farmy fotowoltaicznej, który jest przekształcany za pomocą standardowych falowników solarnych. Następnie podbijający transformator „reguluje” poziom napięcia prądu przemiennego (AC), aby uzyskać wyprostowany prąd 3kV DC na zaciskach prostownika diodowego. Ostatnim ogniwem jest rozdzielnica prądu stałego, która zostanie przyłączona do szyny DC w podstacji trakcyjnej. Do niej jest również przyłączony magazyn energii – tłumaczy Maciej Kordas z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce.

Jak dodaje, w przypadku podstacji Garbce cały proces wytwarzania i dystrybucji energii odbywa się poza krajowym systemem dystrybucyjnym. To instalacja niezależna od sieci energetycznej, co daje ogromne możliwości w przypadku terenów niezelektryfikowanych, ale stawia też duże wyzwania.

Z perspektywy PKP Energetyka projekt jest przyszłościowy i ma kilka zalet. Jedną z nich jest potencjał oszczędności – taki magazyn energii pozwoli zamawiać u dystrybutora energii mniej mocy na konkretną podstację trakcyjną. Wykorzystanie OZE pomoże obniżyć ten próg jeszcze bardziej.

– Dodatkową zaletą jest możliwość dokładnego zbadania charakteru OZE i specyfiki ich współpracy z magazynem energii w uwarunkowaniach kolejowych. Jest to bowiem chyba pierwsza instalacja fotowoltaiczna przyłączona do sieci 3kV pod kątem zasilania trakcji. Generacja energii z OZE charakteryzuje się pewną nieprzewidywalnością, ruch na linii kolejowej również jest zmienny, a jednocześnie mamy do czynienia z dużymi przepływami energii. To dużo czynników, które trzeba wziąć pod uwagę – mówi Damian Artyszak, starszy specjalista w Biurze Badań i Rozwoju PKP Energetyka. – Na podstacji Garbce możemy określić odpowiednie parametry i funkcje, w jakich magazyn energii ma sprawnie działać. Chcemy taką wiedzę wypracować, aby móc później zaimplementować podobne rozwiązanie na większą skalę. Niezawodne technologie prostownikowe to kluczowy element w tym projekcie.

Polska sieć trakcyjna już wcześniej w niewielkim stopniu została uzupełniona odnawialnymi źródłami energii. Projekt w Garbcach pokazuje jednak, że dla większej wydajności i oszczędności warto te źródła przesuwać bliżej samych pociągów, uniezależniając się od krajowej sieci energetycznej.

Co istotne, projekt realizowany jest nie w warunkach „laboratoryjnych”, na wydzielonym obszarze sieci, a na żywym organizmie, przy eksploatowanej podstacji trakcyjnej, która cały czas zasila przejeżdżające w pobliżu pociągi. Oczywiście nie jest to podstacja zasilająca Warszawę Centralną, ruch jest tu zdecydowanie mniejszy.

– Cały czas śledzimy trendy i zmieniające się oczekiwania pasażerów, stąd też projekty cyfryzacji i modernizacji trakcji, realizowane przez PKP Energetyka. Traktujemy innowacje jako sposób do zwiększania wydajności, zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko, a jednocześnie podnoszenia komfortu pasażerów. Dzięki projektowi w Garbcach stajemy się technologicznie gotowi do transformacji – dodaje Piotr Obrycki, dyrektor Biura Badań i Rozwoju w PKP Energetyka.

Energia słoneczna jest niestabilna i nie zastąpi całkowicie innych źródeł, co nie zmienia faktu, że w pewnym – nawet stosunkowo dużym – zakresie może z powodzeniem pełnić rolę paliwa dla elektrycznych pociągów. Niedawno SNCF Voyageurs, spółka odpowiedzialna za kolejowe przewozy pasażerskie we Francji, zapowiedziała, że do 2026 roku 40-50 proc. realizowanych przez nią połączeń będzie zasilanych energią z fotowoltaiki. Swoje systemy fotowoltaiczne posiada m.in. kolej austriacka (OBB) i niemiecka (Deutsche Bahn), która testuje nawet system paneli umieszczonych na podkładach kolejowych. Polska kolej jeszcze nie jest na tym etapie, ale trend jest optymistyczny. PKP PLK zainwestowała m.in. w mikroinstalacje do zasilania przytorowych budynków i nastawni. Z energii słonecznej korzystają przewoźnicy towarowi, w pewnym zakresie również Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) – jako pierwsza linia pasażerska.

PKP Energetyka poszła krok dalej i zaangażowała się w program Zielona Kolej. Zgodnie z jego założeniami, do 2030 roku 85 proc. połączeń kolejowych w Polsce powinno być zasilanych z OZE. Spółka jest koordynatorem projektu, do którego przystąpili już ŁKA oraz DB Cargo i CTL Logistics, a kolejnych siedem podmiotów, w tym Koleje Mazowieckie, Małopolskie i Śląskie, podpisało list intencyjny.

www.abb.pl

source: ABB

Keywords

ABB, automatyka, energia odnawialna, fotowoltaika, magazyn energii, przemysł kolejowy, trakcyjny magazyn energii

Related articles

  • Jak często należy wykonywać serwis pompy ciepła? Komu go zlecić?
  • Grupa RENEX zaprezentowała premierową Linię Produkcyjną REECO podczas Targów Productronica 2025
  • Grupa RENEX na Warsaw Industry Week 2025 – kompleksowe rozwiązania dla przemysłu elektronicznego
  • CHARX control modular: Sterownik ładowania pojazdów elektrycznych, który spełnia rosnące wymagania rynku
  • Sprężone powietrze pod pełną kontrolą – jak komponenty od ifm electronic pomagają zredukować straty w fabrykach?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP