Polska ma coraz lepszą ofertę dla przemysłu energetycznego
Materiał prasowy print
W handlu urządzeniami dla sektora energetycznego Polska ma nadwyżkę. To cieszy, ale w tej branży jest jeszcze sporo do zrobienia. Najbardziej perspektywiczne rynki dla naszych firm to Niemcy, Stany Zjednoczone, Francja, W. Brytania i Włochy - wynika z danych firmy InfoCredit, która wraz z MTP prowadzi serwis Strefa Wystawcy.
Od 23 do 25 maja Poznań będzie polską stolicą branży energetycznej. W ramach Energy Future Week odbędą się targi GREENPOWER i EXPOPOWER oraz szereg debat i wydarzeń towarzyszących. Będzie o czym rozmawiać, bo polski sektor producentów urządzeń dla energetyki ma się coraz lepiej.
Według danych firmy InfoCredit, która opiera się na międzynarodowych bazach DESA/UNSD oraz United Nations Comtrade Database, w latach 2014-2016 stopniowo zmniejszała się różnica w bilansie wymiany handlowej w branży urządzeń energetycznych na korzyść Polski. Sprzedajemy maszyny za 7,25 mld USD, importujemy za 6,76 mld USD, co oznacza, że w wymianie handlowej w 2015 r. zanotowaliśmy nadwyżkę 486 mln USD. Główne kierunki eksportowe to oczywiście kraje UE (zwłaszcza Niemcy i Francja) oraz Stany Zjednoczone. Największy import w branży urządzeń energetycznych tradycyjnie pochodzi z Chin i Niemiec.
Niemcy kupują 25 proc. polskiego eksportu
Coraz lepiej wygląda wymiana handlowa z naszym zachodnim sąsiadem. W 2015 r. (za 2016 nie ma jeszcze pełnych danych) w handlu z Niemcami zanotowaliśmy nadwyżkę 326,2 mln USD. Import urządzeń energetycznych był wart 1,6 mld USD, a eksport prawie 2 mld USD. Spory deficyt zanotowaliśmy natomiast w handlu z Chinami, bo aż 1,2 mld USD. Import z Państwa Środka miał wartość prawie 1,4 mld USD, eksport niespełna 200 mln USD.
Bardzo ważnym partnerem handlowymi w Europie dla Polski jest także Francja. Eksport urządzeń energetycznych nad Sekwanę to 451 mln USD, import 311. Warto pokreślić, że nasz bilans handlu z Francją, ojczyzną wielkich europejskich koncernów energetycznych, także jest dodatni. Do pełni szczęścia brakowałoby tylko zwiększenia obrotów.
Trzecim naszym partnerem handlowym jeśli chodzi o eksport są Stany Zjednoczone. Sprzedajemy za ocean za blisko 450 mln USD, importujemy urządzenia energetyczne za blisko 150 mln USD. Wymiana handlowa z USA rośnie. To znak, że polskie firmy coraz chętniej szukają odbiorców poza Europą. Pierwsza dziesiątkę uzupełniają głównie kraje europejskie, ale wszystko wskazuje na to, że Ameryka będzie coraz ważniejszym celem dla polskich urządzeń.
Najbardziej perspektywiczne rynki
Nadal bardzo wiele można zrobić w Niemczech, bo ten rynek jest wart blisko 40 mld USD. Choć nasi zachodni sąsiedzi kupują ponad 25 proc. polskiego eksportu, zajmujemy tam dopiero 8. pozycję wśród dostawców. Najwięcej do Niemiec sprzedają firmy chińskie (za ponad 5 mld USD), czeskie (3,1 mld USD) i rumuńskie (2,9 mld USD). Na niemieckim rynku przegrywamy także z Węgrami (eksport do Niemiec 2,7 mld USD).
W Europie warto też powalczyć o lepszą pozycje na rynku francuskim, brytyjskim i włoskim. Francja i W. Brytania importują urządzenia energetyczne za około 15 mld USD, Włochy za 10 mld USD. Tymczasem Polska na tych rynkach zajmuje wśród dostawców miejsca pod koniec pierwszem dziesiątki (w W. Brytanii nawet 11.). Polski sprzęt jest ceniony w Czechach, na Węgrzech oraz w Szwecji, ale w żadnym z tych krajów wśród dostawców nie jesteśmy w pierwszej trójce.
Polskie firmy planując ekspansję szczególną uwagę powinny zwrócić na rynek amerykański. USA importują urządzenia dla przemysłu energetycznego za blisko 77 mld USD rocznie. Największy udział w tym torcie mają firmy meksykańskie. Ich eksport do Stanów jest wart aż 25 mld USD. Kolejne miejsca zajmują Chiny i Japonia (odpowiednio 19,3 mld USD i 5,7 mld USD). Polska w rankingu dostawców do USA zajmuje dopiero 21. miejsce.
Energy Future Week
To cykl wydarzeń skierowanych do branży energetycznej. Jego celem jest otwarcie się na problemy nowoczesnej energetyki, gazownictwa, ciepłownictwa, paliw ciekłych i odnawialnych źródeł energii oraz wyznaczanie trendów dla energetyki Europy Środkowo-Wschodniej. To jedno z największych wydarzeń branżowych w Polsce. W ramach wydarzenia odbywają się Targi Energii Odnawialnej GREENPOWER, Targi Energetyki EXPOPOWER oraz konferencje i seminaria branżowe. W Poznaniu swoją ofertę zaprezentuje ok. 200 wystawców. Ubiegłoroczną edycję Energy Future Week odwiedziło 6000 profesjonalistów.
source: MTP