2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Roboty „naprawią” branżę motoryzacyjną, producentów czekają duże zmiany

Materiał prasowy (ABB) print

Thursday April 07 2022
Roboty „naprawią” branżę motoryzacyjną, producentów czekają duże zmiany
Tweet

Auto z salonu powoli staje się rarytasem. Jednak długie terminy oczekiwania i wzrost cen to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Producenci potrzebują większej elastyczności w związku z migracją na samochody elektryczne i nowe układy napędowe. A to będzie wymagać inwestycji, m.in. w elastyczną automatyzację, technologię big data czy też szybką łączność – wynika z najnowszego raportu ABB. Specjaliści zbadali, co czeka nas w najbliższej przyszłości i jak będzie wyglądał motoryzacyjny krajobraz do 2035.

Rewolucja w transporcie nabiera tempa, jednak dla producentów samochodów to nie lada wyzwanie. Już z konwencjonalnymi systemami napędu było ciężko: ze względu na wyrwy w łańcuchach logistycznych i kryzys półprzewodników cierpieli zarówno klienci, jak i uwielbiane przez nich marki. Lekarstwem na pandemiczne powikłania sektora automotive ma być transformacja przemysłu. By zapewnić sobie elastyczność, producenci muszą zainwestować w cyfryzację i automatyzację, a w fabrykach postawić na roboty.

Technologiczna zmiana warty

Jak wynika z raportu „Flexing for the Future”, sponsorowanego przez Robotykę ABB, a zrealizowanego przez Utima Media – firmę badającą rynek motoryzacyjny – 7 na 10 (60 proc. benzyna i 9 proc. ropa) wyprodukowanych w tym roku samochodów na świecie, będzie wyposażonych wyłącznie w silnik spalinowy.

Dziś elektryki to zaledwie mały kawałek z motoryzacyjnego tortu, gdyż stanowią tylko 4,5 proc. globalnej produkcji. Jednak już za 10 lat sytuacja może obrócić się o 180 stopni. W 2035 roku 64 proc. wszystkich samochodów, które opuszczą fabryczne hale, będą stanowiły elektryki. Odbędzie się to kosztem aut spalinowych, których udział w produkcji skurczy się do wartości 21,2 proc. Jak szacują eksperci, globalna produkcja samochodów EV w latach 2021 – 2035 zwiększy się z 8,36 mln sztuk do 82,56 mln, co oznacza wzrost o... 998 proc.

E-mobilność najszybciej będzie kwitnąć na Starym Kontynencie. W raporcie ABB czytamy, że nie dalej jak za 13 lat aż 86 proc. wszystkich samochodów, które powstaną w europejskich fabrykach, będą stanowiły elektryki.

Zmieni się także drogowy krajobraz. Jak prognozują eksperci odpowiedzialni za opracowanie raportu, w 2035 roku aż 3 na 5 aut (61 proc.), które poruszać się będą po ulicach, będzie elektryczne. Warkot silnika spalinowego, głównie ze względu na bezgłośne otoczenie, może wywołać niemałe zamieszanie. Szansa na to, że za 13 lat spotkasz na drodze popularnego 1.9 TDI, V-teca, HEMI czy inny samochód z motorem spalinowym, będzie wynosiła 1:5 (21 proc. udział).

Jeśli chodzi o wykorzystywane w biznesie średnie i ciężkie pojazdy, zmiana nie będzie tak dynamiczna, ale wciąż istotna – w 2030 roku 75 proc. pojazdów komercyjnych tej wielkości będzie nadal wyposażone w silnik Diesla. Jednak udział w pełni elektrycznych i hybrydowych samochodów dostawczych i ciężarówek będzie rósł rok do roku, a pamiętajmy, że swoją rolę ma do odegrania również wodór. Do 2035 roku wodorowe ogniwa paliwowe będą stanowić 20 proc. wszystkich układów napędowych w dużych pojazdach komercyjnych i 3 proc. w pojazdach lekkich.

ABB

Przemysł 4.0 przyspieszy

Z raportu „Flexing for the Future” dowiadujemy się, że rewolucja w transporcie zmieni nie tylko sektor motoryzacyjny i produkcyjny. Zmiany wykraczać będą daleko poza mury fabryki, zasięgiem obejmą także łańcuchy logistyczne i dostawców.

Auta wyposażone w silnik spalinowy stanowią dziś główne źródło dochodów dla koncernów motoryzacyjnych (95 proc. wszystkich wyprodukowanych w 2021 samochodów).  Przejście z „starej” technologii na „nową” będzie wymagało wysokich nakładów kapitałowych w globalnej sieci setek zakładów. Niewielu producentów, przechodząc na pojazdy elektryczne, będzie w stanie całkowicie zmienić swój model działania. Będą oni starali się wykorzystywać w miarę możliwości te same urządzenia produkcyjne.

Przed producentami spore wyzwanie, inne komponenty i procesy – konwencjonalne układy napędowe, jakie wykorzystywano dotychczas, mają niewiele wspólnego ze swoimi następcami ze świata EV. Do tego dochodzi dynamika i nieprzewidywalność zmian warunków rynkowych, np. kolejne zachęty rządowe, przepisy prawne, a nawet sama technologia... Oznacza to, że producenci muszą dążyć do zapewnienia jeszcze większej elastyczności swoim zakładom produkcyjnym, jeśli chcą reagować na tę niepewność. Twórcy raportu zwracają uwagę na fakt, że w momencie migracji na nową technologię, niektóre zakłady staną się zbędne.

– Branża motoryzacyjna mierzy się z wieloma wyzwaniami, których wspólnym mianownikiem jest elastyczność. Producenci samochodów dopasowują swoją ofertę nie tylko do preferencji klientów czy zmian technologicznych. Muszą sprostać także kryzysom w zakresie dostępu do półprzewodników i łańcuchów logistycznych – mówi Jakub Stec, dyrektor sprzedaży w biznesie Robotyki ABB w Polsce. – Niektóre marki już zapowiedziały, że zrezygnują z produkcji niektórych swoich modeli. Jednocześnie inwestują w automatykę i cyfryzację, aby zachować konkurencyjność na dynamicznie zmieniających się rynkach.

Produkcja na automacie

Twórcy raportu zwracają uwagę, że aby poradzić sobie z tą różnorodnością wyzwań, w tym z fazami wdrażania i wycofywania różnych układów napędowych, producenci OEM będą zwracać się również m.in. ku bardziej autonomicznej logistyce (roboty mobilne AMR) i technologii cyfrowych bliźniaków, dzięki którym zmiany w layoucie produkcji mogą być weryfikowane i optymalizowane jeszcze przed rzeczywistym wdrożeniem. Stwarza to możliwości przesunięcia większej liczby procesów montażowych z produkcji liniowej na modułową (zautomatyzowane podawanie części i materiałów do poszczególnych komórek, które łączą w sobie zadania wykonywane przez ludzi i roboty).

Szybka, lokalna łączność internetowa i edge computing, zwłaszcza w sieciach 5G, będą miały zasadnicze znaczenie dla wdrożenia bardziej autonomicznych procesów w produkcji i logistyce. Producenci będą również usprawniać łączność między obiektami i sprzętem w chmurze. Do wydajnego planowania i ograniczania przestojów coraz śmielej wykorzystują technologie analityki danych i uczenia maszynowego.

– Wraz z coraz większą zmiennością produkcji, znaczenie robotyki i automatyzacji opartej na cyfryzacji, będzie rosnąć. Producenci i dostawcy z branży motoryzacyjnej będą musieli jeszcze bliżej współpracować z dostawcami rozwiązań automatyzacji, aby zaprojektować i wdrożyć optymalne rozwiązanie, biorąc pod uwagę wiele różnych czynników i wiele różnych możliwości. W konsekwencji powstaną produkty, które są „zaprojektowane dla automatyzacji”, a nie tylko „zaprojektowane dla produkcji” – zwraca uwagę Jakub Stec.

Twórcy raportu wskazują, że zmiany w produkcji nie wynikają wyłącznie z postępującego procesu elektryfikacji sektora motoryzacji. Często są elementem większej układanki, której nazwa jest dobrze znana w sektorze wytwórczym, czyli czwartej rewolucji przemysłowej.

www.abb.pl 

source: ABB

Keywords

automatyka, automotive, branża motoryzacyjna, przemysł motoryzacyjny, roboty przemysłowe, robotyzacja

Related articles

  • Jak często należy wykonywać serwis pompy ciepła? Komu go zlecić?
  • Grupa RENEX zaprezentowała premierową Linię Produkcyjną REECO podczas Targów Productronica 2025
  • Grupa RENEX na Warsaw Industry Week 2025 – kompleksowe rozwiązania dla przemysłu elektronicznego
  • CHARX control modular: Sterownik ładowania pojazdów elektrycznych, który spełnia rosnące wymagania rynku
  • Sprężone powietrze pod pełną kontrolą – jak komponenty od ifm electronic pomagają zredukować straty w fabrykach?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP