2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Specjalna linia kolejowa połączy fabryki SEAT-a i Volkswagena

Materiał prasowy print

Friday December 31 2021
Specjalna linia kolejowa połączy fabryki SEAT-a i Volkswagena
Tweet

SEAT zbudował nową linię kolejową między fabrykami w Martorell i Palmeli, która umożliwi przewiezienie ponad 20 000 samochodów rocznie, zmniejszając liczbę przejazdów drogowych o 2 400. Podczas jednego transportu każdy z pociągów  przewiezie około 200 pojazdów, redukując tym samym emisję CO2. Nowe rozwiązanie stanowi część planu „Move to Zerø”, którego celem jest ograniczenie wpływu produkcji na środowisko do niezbędnego minimum.

SEAT wdraża kolejne rozwiązania w oparciu o strategię „Move to Zerø”. Nowa linia kolejowa łączy fabrykę w Martorell (Hiszpania) z fabryką Volkswagen Autoeuropa znajdującą się w miejscowości Palmela (Portugalia). Według wyliczeń linia obsłuży transport ponad 20 000 pojazdów rocznie, co pozwoli uniknąć 2 400 przejazdów ciężarówek i zmniejszyć emisję CO2 o 43%.

Usprawnienie transportu pomiędzy zakładami

Do tej pory pojazdy produkowane w Martorell były transportowane koleją do Salobral (Madryt), a stamtąd dostarczane ciężarówkami do różnych punktów sprzedaży. Dzięki nowej linii samochody mają docierać bezpośrednio do fabryki w miejscowości Palmela, skąd nastąpi ich przewóz ciężarówkami do oddalonego o 75 km magazynu dystrybucyjnego w miejscowości Azambuja. Pojazdy wyprodukowane w portugalskiej fabryce będą przewożone pociągiem powrotnym do portu w Barcelonie, skąd zostaną rozprowadzone drogą lądową do różnych regionów Hiszpanii, na południe Francji oraz statkami do miejsc docelowych znajdujących się w basenie Morza Śródziemnego.

– Pociąg jest przyjaznym dla środowiska, opłacalnym i wydajnym środkiem transportu. Z tych względów nowa linia kolejowa pomaga w dążeniu do zmniejszenia śladu węglowego i przybliża nas do celu, jakim jest zrównoważony rozwój logistyczny – tłumaczy Herbert Steiner, wiceprezes ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. - Projekt ten jest częścią strategii „One Production” fabryk Grupy Volkswagen na Półwyspie Iberyjskim i ma na celu optymalizację zasobów, wywołanie synergii pomiędzy centrami produkcyjnymi oraz zwiększenie wydajności – dodaje. 

Nowa linia kolejowa obsługiwana jest przez Pecovasa Renfe Mercancías. Pociąg, który ją obsługuje, składa się z 16 wagonów, a jego maksymalna długość wynosi 500 metrów. Jest w stanie przewieźć do 184 pojazdów podczas jednego przejazdu. Według planów, od 2023 roku pociąg zostanie wyposażony w dwa dodatkowe wagony, przez co wydłuży się o kolejne 50 metrów i umożliwi przewóz około 200 samochodów.

Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom liczba przejazdów ciężarówkami zmniejszy się o 2 400, co oznacza redukcję emisji CO2 o prawie 1 000 ton. Wraz z pojawieniem się lokomotyw hybrydowych, do 2024 roku uda się osiągnąć neutralność emisyjną. 

Stanowcze zobowiązanie na rzecz zrównoważonej logistyki

Nowa trasa kolejowa stanowi uzupełnienie dotychczas istniejącej linii Autometro łączącej zakład w Martorell z portem w Barcelonie. SEAT S.A. eksportuje ponad 80% samochodów produkowanych w hiszpańskiej fabryce. Od momentu uruchomienia w 2008 r. piętrowych, przegubowych wagonów transportowych o długości 411 metrów, zrealizowano przewóz prawie 1,3 mln pojazdów i tym samym zmniejszono ruch drogowy o ponad 300 000 przejazdów ciężarówek.

W celu dalszego promowania zrównoważonej logistyki i wprowadzania innowacji w systemach przewozowych, w lipcu SEAT S. A. uruchomił pierwszy megatruck służący do przewozu pojazdów na terenie Hiszpanii. Usługa ta działa między Martorell a portem w Barcelonie i oferuje roczny wolumen transportu ponad 8 600 pojazdów. Megatruck to pojazd o długości całkowitej 25,25 metra i ładunku 10-11 samochodów, czyli o trzy samochody więcej niż konwencjonalna ciężarówka czteroosiowa. Dzięki swojej pojemności eliminuje 500 przejazdów ciężarówek rocznie i zmniejsza emisję CO2 o 5,2 tony w ciągu roku. 

Zaangażowanie w ochronę środowiska

Wprowadzenie nowej linii kolejowej stanowi kolejny krok w ramach strategii „Move to Zerø”, której celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji we wszystkich procesach produkcyjnych. Założeniem jest zminimalizowanie wpływu na środowisko wszystkich produktów i rozwiązań w zakresie mobilności w trakcie ich cyklu eksploatacji, począwszy od pozyskania surowców i produkcji, aż po wycofanie z użycia. 

Strategia „Move to Zerø” jest zgodna z zobowiązaniem firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju, które zakłada osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Porozumieniu Paryskim. Skoncetrowane są one na osiągnięciu zerowego śladu węglowego do 2050 r., zmniejszeniu emisji CO2 przypadające na pojazd w Europie o 40% do 2030 r. oraz przyspieszeniu przejścia na mobilność elektryczną.

www.seat.pl

source: SEAT

Keywords

automatyka, branża automotive, motoryzacja, przemysł motoryzacyjny, SEAT, volkswagen

Parts of the series

SEAT stworzył pionierski system zapobiegający awariom produkcyjnym

SEAT stworzył pionierski system zapobiegający awariom produkcyjnym

More
Drony w fabryce przyszłości – SEAT pracuje nad innowacyjnym projektem

Drony w fabryce przyszłości – SEAT pracuje nad innowacyjnym projektem

More
Powstało pionierskie centrum akumulatorów SEAT S.A.

Powstało pionierskie centrum akumulatorów SEAT S.A.

More

Related articles

  • Jak często należy wykonywać serwis pompy ciepła? Komu go zlecić?
  • Grupa RENEX zaprezentowała premierową Linię Produkcyjną REECO podczas Targów Productronica 2025
  • Grupa RENEX na Warsaw Industry Week 2025 – kompleksowe rozwiązania dla przemysłu elektronicznego
  • CHARX control modular: Sterownik ładowania pojazdów elektrycznych, który spełnia rosnące wymagania rynku
  • Sprężone powietrze pod pełną kontrolą – jak komponenty od ifm electronic pomagają zredukować straty w fabrykach?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP