2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Pierwiastki ziem rzadkich a rynek napędów

Redakcja serwisu print

Wednesday October 02 2013
neodymium-family-
Tweet

Pierwiastki ziem rzadkich, to nieodzowny składnik magnesów stosowanych w synchronicznych silnikach elektrycznych ze stałymi magnesami. Światowym liderem wydobycia tych minerałów są Chiny, a zmiany na tym rynku bezpośrednio wpływają na dostępność i ceny napędów elektrycznych stosowanych w automatyce.

W automatyce największe znaczenie mają dwa metale ziem rzadkich. Są to neodym i dysproz, które dzięki swoim właściwościom magnetycznym, stanowią niezbędne składniki wszelkich silnych stałych magnesów, choćby takich, jak stosowane w synchronicznych silnikach elektrycznych.

W ciągu ostatnich 20 lat, liderem wydobycia tych minerałów stały się Chiny, na których terenie znajduje się szacunkowo 35% wszystkich zasobów pierwiastków ziem rzadkich. Duża dostępność tych materiałów oraz ich niskie ceny sprawiły, że w latach 90 niezwykle silnie spopularyzowały się napędy synchroniczne, zastępując w wielu aplikacjach przemysłowych inne rodzaje silników. Jednakże, gdy w 2010 roku Chiny znacząco ograniczyły wydobycie, ceny napędów elektrycznych silnie wzrosły, po czym nagle spadły.

Ograniczenie wydobycia

Tego typu problemy będą się jeszcze powtarzać, a ich wpływ na sytuację firm korzystających z elektrycznych silników synchronicznych jest bardzo niekorzystny. Gdy pod koniec 2010 roku zaczęto w Chinach wprowadzać dodatkowe przepisy regulujące zasady wydobycia pierwiastków ziem rzadkich, koszty produkcji wzrosły. Przemysłowe standardy zarządzania, normy emisji zanieczyszczeń oraz systemy opłat podatkowych związanych z zasobami metali ziem rzadkich obniżyły opłacalność produkcji. Co więcej, zachęciły do podejmowania nielegalnego wydobycia i przemytu, czego skutki da się już zaobserwować.

W samych latach 2011 i 2012 zamknięto w Chinach aż 14 nielegalnych kopalni tych surowców. Jednocześnie szacuje się, że w 2012 łączne nielegalne wydobycie tych minerałów wyniosło 40 tysięcy ton, a łączny nielegalny obrót nimi – nawet 40 tysięcy ton. To bardzo dużo, gdyż łączne wydobycie pierwiastków ziem rzadkich poza Chinami wynosi niecałe 70 tysięcy ton rocznie. Istniejące od pewnego czasu kopalnie w Stanach Zjednoczonych Ameryki, w Australii i w Rosji produkują około 25 tysięcy ton tych surowców rocznie, a nowe, niedawno otwarte placówki w Indiach, Kanadzie, Republice Południowej Afryki i Wietnamie dopiero rozwijają swoją produkcję. Ograniczeniem jest też rozkład minerałów w poszczególnych kopalniach. Ponownie otwarta w 2010 roku kopalnia firmy MolyCorp w Kalifornii rozpoczęła od wydobycia na poziomie 7000 ton neodymu i zwiększa produkcję do poziomu niemal 20 tysięcy ton rocznie, ale praktycznie nie jest w stanie dostarczać dysprozu. W podobnej sytuacji jest zakład Mt. Weld w Australii, który produkuje już około 10 tysięcy ton neodymu, ale nie dysprozu. Pomimo zwiększenia wydobycia na całym świecie, Chiny nadaj pozostają niekwestionowanym liderem w pierwiastkach ziem rzadkich. W 2011 roku 95% światowego rynku tych surowców należało właśnie do Chin, co wynika przede wszystkim z dobrze rozwiniętej technologii wydobycia oraz wieloletnich doświadczeń i odpowiednich uregulowań prawnych.

Pierwiastki w przemyśle

Tymczasem zapotrzebowanie na pierwiastki ziem rzadkich będzie niewątpliwie rosło. Co więcej, wynika ono nie tylko z popytu na napędy z magnesami stałymi, stosowane w przemyśle, ale też z powodu rosnącej popularności samochodów hybrydowych. Przykładowo, w każdej Toyocie Prius znajduje się około kilograma neodymu, który jest materiałem stosowanym do produkcji silników tych pojazdów. Sprzedaż tych samochodów wynosi już kilkaset tysięcy rocznie, w efekcie czego, w samych latach 2011 i 2012 pochłonęły one 34 tony neodymu i 3,4 tony dysprozu.

silnik synchroniczny; źródło: Jetter

Fot. silnik synchroniczny; źródło: Jetter

Problem dostępności i cen metali ziem rzadkich zmusza twórców napędów elektrycznych i firmy je wykorzystujące do zmiany taktyki. W przemyśle już w latach 90. minionego wieku przyzwyczajono się, do dużej dostępności tanich silników synchronicznych, opartych o magnesy stałe. Były one nie tylko tańsze, ale też oferowały o kilkadziesiąt procent większy moment obrotowy, przy zachowaniu mniejszych rozmiarów, niż silniki indukcyjne. Klienci zaczęli korzystać z bogatej oferty, przyzwyczajając się do dobierania silników „na zapas”, których parametry przekraczały realne wymagania. Pozwoliło to swobodnie rozwijać rynek i technologię przede wszystkim urządzeń do obróbki mechanicznej metalu.

Wszystko wskazuje, że konieczne są jednak zmiany. Wzrost cen i problemy z dostępnością neodymu, a przede wszystkim dysprozu wymusi bardziej precyzyjne dobieranie mocy i momentu obrotowego silników elektrycznych do faktycznych potrzeb. Co więcej, na rynku powinno pojawić się więcej napędów zbudowanych z użyciem mniejszej ilości pierwiastków ziem rzadkich. Szacunki związane z najnowszymi technologiami produkcji tych urządzeń wskazują, że powinno być możliwe zastąpienie około połowy masy omawianych metali miedzią, przy zachowaniu bardzo zbliżonych parametrów, a jednocześnie prowadząc do zmniejszenia ceny końcowej napędu.

Keywords

chiny, napędy, neodym dysproz, pierwiastki ziem rzadkich, silniki elektryczne

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP