• Home page
  • Application
  • Railway Industry

System ERTMS na polskich torach

PKP Polskie Linie Kolejowe print

Thursday July 25 2013
Linia kolejowa

Linia kolejowa

Tweet

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje w Polsce wdrożenie systemu ERTMS, który obejmuje zunifikowaną europejską kolejową łączność radiową GSM-R oraz system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS.

ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, jest kompatybilny w różnych krajach Europy i zapewnia interoperacyjność transportu kolejowego. Oznacza to, że pociągi mogą poruszać się swobodnie w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Inwestycja PKP PLK, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, jest istotnym krokiem w realizacji europejskiej polityki likwidacji barier w transporcie. Nie tylko w zakresie barier technicznych w sieciach kolejowych wewnątrz granic UE, ale i w wymiarze budowania wspólnego rynku produktów i usług na rzecz kolei. Zastosowane technologie gwarantują komfort podróżowania i większe bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego.

System GSM-R to cyfrowa łączność radiowa służąca zarówno zapewnieniu łączności głosowej, głównie między dyspozytorami ruchu i maszynistami, jak i cyfrowej transmisji danych niezbędnych do funkcjonowania różnych systemów informatycznych obsługujących systemy kolejowe. System ETCS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych.

ETCS poziom 1
ETCS poziom 2

Trwają przygotowania do testów obu systemów na linii kolejowej E 30. Na odcinku z Legnicy do Bielawy Dolnej zamontowano eurobalisy będące wyposażeniem ETCS oraz maszty radiokomunikacyjne sytemu GSM-R. Następnym etapem będą testy sprawdzające prawidłowe funkcjonowanie zamontowanych urządzeń. Pierwsze weryfikacje będą przeprowadzone na pilotażowym odcinku Okmiany – Bolesławiec – Zebrzydowa.

System ERTMS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych. Za pomocą urządzeń ETCS i GSM-R maszynista lepiej kontroluje prowadzenie pociągu, ponieważ całą sytuację ruchową ma wyświetloną na monitorze w kabinie pojazdu. Ponadto system podaje mu wiele istotnych informacji, m.in. dotyczących maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy zajętości toru przez inne składy. Dzięki temu może odpowiednio reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.

Kolejowe połączenie alarmowe (REC)
Architektura systemu GSM-R
Pulpit maszynisty DMI (ang. Driver-Machine Interface)

System sterowania pociągiem ETCS może występować w trzech różnych poziomach zastosowań. Na odcinku linii kolejowej z Legnicy do Bielawy Dolnej będzie działał ETCS poziomu 2. Jest to system scentralizowany, oparty na podstawowej jednostce, jaką jest centrum sterowania radiowego RBC. Centrum otrzymuje informacje ruchowe z podlegającego mu obszaru (od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów), które następnie są analizowane i na podstawie uzyskanych danych RBC przekazuje informacje do pojazdów będących pod jego nadzorem. Informacje te przesyłane są drogą radiową z wykorzystaniem systemu GSM-R i dotyczą głównie zezwolenia na jazdę i dozwolonej prędkości. Przy takiej konfiguracji systemu ETCS nie jest wymagane stosowanie sygnalizatorów przytorowych – ich użycie jest opcjonalne.
Wdrożenie systemu ERTMS spółka PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje w ramach projektu „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. POIiŚ 7.1-15.1”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zakończy się w czwartym kwartale 2014 r.

Mat. pras. PKP Polskie Linie Kolejowe

source: PKP Polskie Linie Kolejowe

Keywords

bezpieczeństwo, ERTMS, ETCS, ruch kolejowy, system zarządzania

Related articles

  • Tachograf serii TC-XXXP
  • Nowoczesna infrastruktura kolejowa - czym się powinna charakteryzować?
  • Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.
  • Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji