2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 3/2023

Automation3/2023

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Railway Industry

Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.

Materiał prasowy (Pilz) print

Thursday October 13 2022
Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.
Tweet

Dobrze ułożony rozkład jazdy jest podstawą zadowolenia użytkowników lokalnego i regionalnego transportu kolejowego. Co jednak zrobić, gdy infrastruktura kolejowa jest przestarzała, przez co utrudnia planowanie? Z tego właśnie powodu w Krakowie i czterech innych miastach Polski zmodernizowano przestarzałe systemy rozjazdów do stanu zgodnego z aktualnym stanem techniki, zastępując je systemem sterowania PSS 4000 firmy Pilz.

Modernizacji infrastruktury kolejowej towarzyszy coraz częściej szerszy zakres automatyzacji i cyfryzacji. Jednym z głównych jej elementów jest modernizacja sterowników rozjazdów, które w wielu miejscach pochodzą jeszcze z ubiegłego wieku. W ruchliwych sieciach kolejowych w transporcie miejskim i regionalnym takie właśnie przestarzałe sterowniki są często powodem, dla którego nie można wprowadzić efektywnych rozkładów jazdy. Aby było to możliwe infrastruktura torowa, zasilająca i sterująca musi być zgodna z aktualnym stanem techniki.

Modernizacja torów

Modernizacja systemu rozjazdów to obecnie najczęściej spotykane działania na wielu polskich miejskich i regionalnych liniach kolejowych. Nowoczesny system sterowania rozjazdami powinien być bezpieczny i niezawodny pod względem eksploatacyjnym oraz łatwy do zintegrowania z nadrzędnym systemem cyfrowego sterowania i monitorowania ruchu. Musi umożliwiać scentralizowane sterowanie rozjazdami, jak również zdalne monitorowanie ich stanu i funkcji. W trakcie prac użytkownicy mają możliwość zastosowania praktycznych funkcji dodatkowych cyfrowych i elastycznych systemów oraz przejrzystej wizualizacji i dokumentacji istotnych zdarzeń za pomocą adaptowalnego, łatwego w obsłudze oprogramowania. Trudności jakie występują podczas takich przedsięwzięć to najczęściej konieczność ich prowadzenia równolegle z bieżącym funkcjonowaniem infrastruktury, dlatego nowy system kontroli rozjazdów musi być prosty oraz jak najmniej czasochłonny w instalacji i uruchomieniu.

Współpraca na rzecz nowoczesnej infrastruktury kolejowej

Firma ZUE S.A. jest częścią Grupy ZUE z siedzibą w Krakowie i opracowuje koncepcje i rozwiązania dla tramwajów i kolei w Polsce. Zatrudnia około 800 pracowników i oferuje szeroki zakres usług w zakresie budowy i modernizacji sieci kolejowych oraz sieci trakcyjnych. W ostatnich latach ZUE S.A. współpracowała z firmą Pilz przy udanej realizacji 13 inwestycji modernizacyjnych w Szczecinie, Krakowie, Wrocławiu, Toruniu i Gorzowie Wielkopolskim. W realizowanym projekcie priorytetem było zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa oraz niezawodności. Sercem rozwiązania był system sterowania PSS 4000.

Niezawodne rozwiązanie systemowe dla kolei

W typowych warunkach bardzo często rozjazdy można było przejeżdżać z prędkością zaledwie 10 km/h. Przestarzałe systemy sterowania okazały się również wrażliwe na wahania temperatury. ZUE S.A. od 2017 roku wykorzystuje w swoich projektach system PSS 4000 firmy Pilz. Dzięki modułom odpornym na temperaturę zapewnia on kompatybilność elektromagnetyczną (EMC), a więc może wytrzymać obciążenia mechaniczne, takie jak wstrząsy i skraplanie wilgoci, a także np. zwiększony poziom drgań i oscylacji, co gwarantuje bezpieczne sterowanie rozjazdami. W związku z tym praktycznie wykluczone są awarie, a nawet wypadki spowodowane niewłaściwym ustawieniem rozjazdów. Zastosowane w układzie moduły sterowania i wejść/wyjść PSSuniversal działają niezawodnie w zakresie temperatur od -40°C do +70°C i nie wymagają ogrzewania szaf sterowniczych.

System PSS 4000 do zastosowań kolejowych

System PSS4000 ma modułową budowę i sprawdza się nawet w skomplikowanych układach sterowania cyfrowego lub pracach modernizacyjnych. Już teraz pełni funkcje sterowania i monitorowania w wielu aplikacjach kolejowych, ponieważ został dopuszczony do stosowania w kolejnictwie. W porównaniu z indywidualnymi rozwiązaniami sterowania system ten jest znacznie tańszy w zakupie i utrzymaniu. 

Dla Tomasza Szczypka, kierownika działu innowacji i inżynierii w ZUE S.A. elastyczny, modułowy system sterowania i monitorowania firmy Pilz jest pod każdym względem najlepszym możliwym rozwiązaniem: „System PSS4000 spełnia wszystkie założone przez nas wymagania. Jego jakość i niezawodność są doskonałe. Zapewnia sprawne, przejrzyste programowanie, łatwość konserwacji i diagnostyki usterek. Nasi klienci otrzymują rozwiązanie dla swojego sterownika rozjazdów, które może być w pełni zintegrowane, jest modułowe, nadaje się do rozbudowy i jest proste w obsłudze. Wielu operatorów kolejowych z powodzeniem korzysta już z różnych wersji tego systemu. Co więcej, firma Pilz zapewnia szybką dostawę, najwyższej klasy wsparcie i kompetentne doradztwo!”

Przejrzyste funkcje diagnostyki w pakiecie

Zastosowanie modułów systemu PSS 4000 jest preferowane w aplikacjach kolejowych ze względu na ich wysoką wytrzymałość. Mogą one kontrolować i monitorować praktycznie każdy rodzaj rozjazdów. Zdecentralizowane, umożliwiające rozbudowę moduły wejść/wyjść oferują operatorom sieci maksymalną elastyczność. Struktura systemu automatyki jest zgodna z zasadą multi-master – poprzez SafetyNET p, wiele sterowników PLC (PSSuniversal PLC-R) może być bezpiecznie połączonych na dużą odległość z zachowaniem równych uprawnień. Pozwala to zaoszczędzić czas i materiały niezbędne podczas wykonywania okablowania. Opracowane przez firmę Pilz oprogramowanie do wizualizacji PASvisu zapewnia optymalny przegląd wszystkich elementów systemu. Szybko i jednoznacznie wykrywa i lokalizuje nieprawidłowości w działaniu systemu i powstałe usterki. Oprogramowanie zapewnia również szerokie możliwości w zakresie zdalnej konserwacji, diagnostyki i wizualizacji. Inwestycje kolejowe często muszą być realizowane równolegle z normalną eksploatacją infrastruktury, a logiczna, przejrzysta struktura systemu automatyzacji przyspiesza ich realizację, począwszy od prac projektowych, poprzez wdrożenie, aż po codzienną eksploatację.

Obecnie w sieci polskiego operatora kolejowego rozjazdy wyposażone w system automatyki PSS 4000 spełniają poziom nienaruszalności bezpieczeństwa SIL 3. Aplikacja przeszła również pomyślną certyfikację TÜV Rheinland. Przez rozjazdy można teraz przejeżdżać z prędkością do 20 km/h, co spowodowało, że modernizacja jest wyraźnie odczuwalna przez pasażerów, ponieważ czas podróży przez rozjazd został skrócony o 50 procent, a rozkłady jazdy zostały zoptymalizowane.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach dla kolejnictwa, skontaktuj się z naszym ekspertem: Grzegorz Golan - g.golan@pilz.pl

www.pilz.com

source: Pilz

Keywords

automatyka, bezpieczeństwo, pilz, PSS4000, ZUE

Related articles

  • Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji
  • Gotowi na wiek cyfrowy w kolejnictwie?
  • Przyciski otwarcia drzwi i oświetlenie LED w pojazdach kolejowych
  • Kable do pojazdów szynowych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
23 Mar Training

Bezpieczeństwo układów sterowania maszyn: ćwiczenia z użyciem programu SISTEMA

Wrocław 23–24 March 2023
28 Mar Trade fair

Przemysłowa Wiosna 2023

Kielce 28–31 March 2023
28 Mar Training

Kompatybilność elektromagnetyczna EMC – zjawiska fizyczne, zasady projektowania, badania laboratoryjne, wymagania prawne

Katowice 28–31 March 2023
29 Mar Conference

Konferencja Techniczna "Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" – Bydgoszcz

Bydgoszcz 29 March 2023
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP