2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 6/2025

Automation6/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Railway Industry

Tachograf serii TC-XXXP

Materiał prasowy (Łukasiewicz – PIAP) print

Friday January 26 2024
Tachograf serii TC-XXXP
Tweet

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP produkuje tachografy elektroniczne typu TC–XXXP, które mierzą i rejestrują prędkość pojazdu szynowego, czas bieżący oraz przebytą drogę. Mogą również rejestrować sygnały dwustanowe (w standardzie 16 wejść) i analogowe (standardowo dwa wejścia) przychodzące z urządzeń i mechanizmów pojazdu – np. zamknięcie drzwi, załączenie hamowania i inne – oraz generować sygnały na podstawie różnych zdarzeń zaistniałych w pojeździe, takich jak przekroczenia określonych prędkości progowych lub przebytej drogi, przez załączenie lokalnych przekaźników lub przekaźników w modułach wyniesionych.

Dzięki zastosowaniu modułu GPS tachografy serii TC-XXXP mogą rejestrować położenie geograficzne pojazdu oraz prędkości według systemu GPS, możliwa jest również synchronizacja z sygnałem GPS daty i czasu tachografu.

Symbol XXX w nazwie typu oznacza zakres pomiarowy prędkości kabinowego wskaźnika prędkości. Wykonywane są wersje TC-130P i TC-160P, TC-200P, TC-250P. Rejestracja prędkości odbywa się w zakresie do 400 km/h, niezależnie od wykonania kabinowych wskaźników prędkości. Prezentowany zestaw urządzeń służy do budowy zaawansowanych systemów rejestracji danych telemetrycznych w pojazdach szynowych, a także pozwala na integrację z systemami sterowania pojazdem. Ponadto umożliwia rozbudowę systemu poprzez dołączenie dodatkowych modułów do magistrali CAN.

Przy opracowywaniu tachografów duży nacisk położono na możliwość szybkiej i łatwej diagnostyki systemu. Jest ona możliwa dzięki dołączeniu do systemu modułu TC-XXXP – Monitor USB, który pozwala na śledzenie wszystkich danych procesowych, występujących na magistrali tachografu (czyli parametrów jednostki centralnej i modułów rozproszonych) za pomocą komputera PC dołączonego do systemu.

Budowa i zasada działania

W podstawowej wersji tachograf typu TC-XXXP składa się z jednostki centralnej umieszczonej w bezpiecznym miejscu w pojeździe szynowym, przetwornika prędkości zamocowanego na piaście koła, kabinowych wskaźników prędkości umieszczonych w polu widzenia maszynisty oraz co najmniej jednego modułu rejestratora danych. Impulsy z przetwornika drogi przetwarzane są przez układ mikroprocesorowy na wartość prędkości, z uwzględnieniem średnicy koła jezdnego pojazdu i liczby impulsów przypadających na jeden pełny obrót koła.

Jednostka centralna wytwarza sygnał do sterowania kabinowych wskaźników prędkości i przesyła go do nich cyklicznie za pośrednictwem magistrali CAN. Dodatkowo wytwarza inne sygnały sterujące pracą różnych układów za pośrednictwem magistrali CAN, w zależności od jej konfiguracji (według specyfikacji użytkownika) i różnych zdarzeń zaistniałych w pojeździe.

Wszystkie niezbędne informacje (wraz z cechą czasu) rejestrowane są w sposób ciągły w modułach TC-XXXP – Rejestrator Danych, produkowanych przez Łukasiewicz – PIAP. Należą do nich takie sygnały, jak prędkość pojazdu, droga, sygnały analogowe, sygnały impulsowe, a także stan wejść i wyjść – zarówno wewnętrznych jednostki centralnej, jak i rozproszonych. Jeśli zastosowano moduł GPS, rejestrowana jest pozycja geograficzna pojazdu, a także prędkość według systemu GPS. Na rysunku 1 przedstawiono poglądowy schemat budowy systemu w oparciu o moduły systemu TC-XXXP, kabinowe wskaźniki prędkości oraz moduły rozszerzeń I/O. Poszczególne moduły systemu dołączane są do magistrali tachografu za pomocą dwuprzewodowej magistrali cyfrowej CAN, gruntownie sprawdzonej w przemyśle samochodowym. Dodatkowo w przewodzie magistrali cyfrowej wprowadzono zasilanie 24 V DC. Rozwiązanie to znacznie upraszcza projektowanie i montaż poszczególnych urządzeń na obiekcie.

Łukasiewicz-PIAP

Elementy tachografu TC-XXXP

Jednostka centralna

Jednostka centralna tachografu oblicza prędkość pojazdu, monitoruje sygnały dwustanowe, sygnały impulsowe oraz sygnały analogowe. Dodatkowo realizuje komunikację za pośrednictwem dwóch magistral CAN, a także interfejsu komunikacyjnego RS-232 lub USB, tzn. przyjmuje i generuje komunikaty dla tych magistral.

W skład urządzenia wchodzą następujące bloki funkcjonalne:

  • magistrala CAN1 – służy do komunikacji z nadrzędnymi w stosunku do tachografu systemami sterowania pojazdem lub innymi systemami pojazdu,
  • magistrala CAN2 – służy do komunikacji z pozostałymi modułami tachografu, takimi jak wskaźniki prędkości, rejestratory danych, rozproszone moduły wejść/wyjść, moduł GPS,
  • interfejs RS-232 – służy do komunikacji z innymi urządzeniami wyposażonymi w ten interfejs, np. moduł GSM,
  • interfejs USB – służy do konfiguracji i diagnostyki jednostki centralnej,
  • dwa izolowane galwanicznie wejścia dwustanowe (nominalny poziom napięcia wejściowego określany jest na etapie wcześniejszych uzgodnień),
  • jedno izolowane galwanicznie wejście impulsowe (pomiar zarówno częstotliwości, jak i liczby impulsów),
  • dwa izolowane galwanicznie wejścia analogowe (zakres 0-20 mA, rozdzielczość 16 bitów),
  • dwa wyjścia przekaźnikowe (230 V, 8 A),
  • jedno izolowane galwanicznie wejście impulsowe – do współpracy z impulsowym przetwornikiem prędkości,
  • jedno izolowane galwanicznie wyjście impulsowe, na którym jest taka sama częstotliwość, jak przychodząca z przetwornika drogi,
  • dwa izolowane galwanicznie wejścia impulsowe – przeznaczone do współpracy z przetwornikiem prędkości, pozwalające na określenie kierunku jazdy,
  • diody sygnalizacyjne pozwalające na szybką ocenę pracy podstawowych modułów urządzenia.

Moduł rejestratora danych

Moduł rejestracji danych rejestruje sygnały wysyłane z jednostki centralnej i opcjonalnie innych elementów systemu dostępnych na magistrali CAN tachografu. Odczyt danych możliwy jest z komputera PC za pośrednictwem interfejsu USB. Rejestrator powinien być umieszczony w pojeździe w bezpiecznym miejscu w pobliżu jednostki centralnej i powinien być zabezpieczony przed dostępem osób niepowołanych. Włączany jest do systemu za pomocą modułu TC-XXXP
– Gniazdo Pamięci. W tym module odbywa się rejestracja wszystkich parametrów pracy systemu, takich jak:

  • informacja o prędkości i drodze przebytej przez pojazd,
  • informacja o stanie wejść/wyjść jednostki centralnej i modułów rozproszonych typu I/O,
  • informacje o poziomie wejściowych sygnałów analogowych jednostki centralnej i poziomie sygnałów analogowych modułów rozproszonych,
  • informacje o poziomie wejściowych sygnałów analogowych modułów rozszerzeń,
  • informacje o aktualnym numerze pociągu,
  • informacje o ID maszynisty,
  • informacje o pozycji geograficznej pojazdu i prędkości według GPS – jeśli zastosowano w systemie moduł TC-XXXP-GPS,
  • inne informacje, w zależności od konfiguracji systemu i wymagań użytkownika.

Każdy z parametrów rejestrowany jest z cechą czasu. Po podłączeniu do systemu z zegarem jednostki centralnej sterownik synchronizuje swój wewnętrzny zegar.

W zależności od pojemności pamięci wykonywane są dwa typy rejestratorów – o pojemności 4 GB i 8 GB.

Pojemność pamięci rejestratora w dniach lub godzinach uzależniona jest od liczby rejestrowanych informacji i rozdzielczości w czasie, z jaką te informacje są zapisywane. Średnio dla modułów o pojemności 8 GB możliwy jest zapis informacji do 110 dni, natomiast dla modułów o pojemności 4 GB – 55 dni. Po zapełnieniu pamięci najstarsze informacje są usuwane, a w ich miejsce zapisywane są nowe. Maksymalna liczba tego typu modułów w systemie tachografu to cztery. Oznacza to możliwość tworzenia systemów o redundantnym charakterze zapisu informacji.

Moduł – gniazdo pamięci

Gniazdo pamięci to moduł pozwalający na swobodne włączanie do systemu i wyłączanie. Powinien być umieszczony w pobliżu pulpitu maszynisty. Jest to pasywny element realizujący jedynie bezpieczne włączanie i wyłączanie modułu pamięci.

W zależności od wykonania pojazdu zaleca się stosowanie kilku modułów gniazda pamięci w następującym rozmieszczeniu:

  • przy każdym pulpicie sterującym pojazdu (ewentualnie w każdej kabinie) – możliwe będzie wówczas swobodne włączanie i wyłączanie modułów rejestrujących dla maszynistów, w zależności od tego, która kabina (pulpit) jest aktualnie używana,
  • w miejscu dostępnym jedynie dla obsługi technicznej pojazdu, np. mała skrzynka zamykana na klucz – w tym miejscu może być wpięta zapasowa pamięć realizująca rejestrację danych w trybie ciągłym.

Przetwornik prędkości

Przetwornik częstotliwości to element, za pomocą którego realizowany jest pomiar prędkości. Mocowany jest do piasty koła i wytwarza impulsowy sygnał o częstotliwości proporcjonalnej do prędkości pojazdu szynowego dla układu pomiaru prędkości i drogi jednostki centralnej tachografu TC-XXXP.

Przetwornik ma klasę szczelności IP67. Możliwe są różne wykonania ze względu na sposób połączenia mechanicznego z maźnicą pojazdu (zabierak mimośrodowy lub zabierak centralny), a także ze względu na liczbę impulsów na jeden obrót (standardowo 4, 16, 32, 64, 128 imp./obr.).

Wskaźnik prędkości

W zależności od zapotrzebowania producent może dostarczyć kilka rodzajów wskaźników prędkości. Komunikacja pomiędzy każdym z nich a jednostką centralną tachografu odbywa się za pośrednictwem magistrali cyfrowej CAN (z wyłączeniem wskazówkowego wskaźnika prędkości – tam komunikacja realizowana jest za pośrednictwem konwertera CAN/RS-422). Każdy ze wskaźników wyposażono w opcję regulacji podświetlenia tła, w celu dobrania najkorzystniejszych parametrów względem oświetlenia w kabinie.

Logometryczny wskaźnik prędkości

Logometryczny wskaźnik prędkości to klasyczny wskazówkowy wskaźnik prędkości.

Wskaźnik prędkości LCD

Wskaźnik prędkości LCD jest zbudowany w oparciu o czytelny wyświetlacz. Oprócz wyświetlania prędkości możliwy jest również odczyt bieżącej daty i czasu, przebiegu pojazdu, a także numeru maszynisty i pociągu. Zaletą tego typu rozwiązania jest wysoka ergonomia i czytelność oraz brak elementów mechanicznych.

Wskaźnik prędkości z panelem operatora

Podobnie jak wcześniej zaprezentowany wskaźnik, także wskaźnik prędkości z panelem operatora jest elementem prędkościomierza wskazującym prędkość na wyświetlaczu LCD. Dodatkowo wyposażono go w moduł panelu operatora umożliwiający wprowadzanie nastaw i podstawowych parametrów z poziomu pulpitu maszynisty.

Pulpitowe panele maszynisty zbudowane w oparciu o przemysłowe komputery przemysłowe

Pulpitowe panele maszynisty to zawansowane elementy wyposażenia pojazdu, współpracujące z tachografem TC-XXXP oraz innymi systemami pojazdu szynowego i pozwalające na prezentację większej ilości informacji niż wcześniej omówione wskaźniki LCD. Możliwa jest diagnostyka systemu z poziomu panelu maszynisty, konfiguracja tachografu w dużo większym zakresie niż przy zastosowaniu wskaźnika prędkości z panelem operatora, a także uruchomienie usług zdalnych. Umożliwiają one zdalny monitoring danych telemetrycznych pojazdu i zdalną konfigurację tachografu, za pośrednictwem takich kanałów, jak NET Remoting czy XML-RPC (o ile pojazd może realizować taką komunikację, czyli jest wyposażony w modem GSM). Rozwiązanie to charakteryzuje się również dużą elastycznością i skalowalnością – wygląd panelu i informacje, które są prezentowane mogą zostać dostosowane do konkretnych wymagań klienta.

Obecnie producent proponuje wykonanie tego typu rozwiązania w oparciu o jeden z dwóch rodzajów komputerów panelowych: ADVANTECH – typ TPC-1251H oraz AAEON – typ AHP-2122.

Moduły wejść/wyjść rozproszonych

Moduły wejść/wyjść rozproszonych to urządzenia pozwalające na rozszerzenie liczby wejść/wyjść dwustanowych oraz/lub wejść analogowych jednostki centralnej tachografu za pośrednictwem magistrali CAN.

Jeden moduł wejść/wyjść rozproszonych może rozszerzać liczbę wejść dwustanowych czy analogowych oraz wyjść o łączną liczbę 16, przy czym:

  • maksymalna liczba wejść analogowych to cztery (gdy będą wykorzystane cztery wejścia analogowe, pozostaje do dyspozycji do 12 wejść dwustanowych lub do ośmiu wejść dwustanowych i do czterech wyjść),
  • maksymalna liczba wyjść to cztery,
  • maksymalna liczba wejść dwustanowych to 16 (gdy wszystkie kanały będą ustawione jako wejścia dwustanowe, wówczas liczba wejść analogowych i wyjść wynosi 0).

Wszystkie wejścia dwustanowe mają izolację galwaniczną, a poziom napięcia nominalnego uzgadniany jest na etapie zamówienia. Wejścia analogowe to wejścia napięciowe w zakresie 0–10 V o rozdzielczości 8 bitów.

Wyjścia zbudowano w oparciu o przekaźniki o maksymalnej obciążalności 5 A.

Oprogramowanie użytkowe

Do odczytu, analizy i archiwizacji zgromadzonych danych na kartach pamięci dostarczany jest wraz z tachografem program komputerowy. Prezentacja wyników możliwa jest zarówno w formie graficznej (wykresy), jak i tabelarycznej. Ponadto oprogramowanie umożliwia konfigurację wszystkich modułów systemu. Dostarczane jest bezpłatnie wraz z tachografem i pracuje pod kontrolą systemu operacyjnego Windows.

Elementy diagnostyki – monitor USB

Monitor USB jest modułem pozwalającym na diagnostykę tachografu TC-XXXP za pomocą komputera klasy PC z systemem Windows i oprogramowania dostarczanego wraz z nim. Pozwala na podgląd w czasie rzeczywistym stanu sygnałów wejściowych i wyjściowych, sygnałów analogowych, sygnałów impulsowych, daty i czasu, a także prędkości i drogi oraz wszystkich innych zmiennych procesowych systemu.

source: Automatyka 7-8/2023

Keywords

automatyka, PIAP, przemysł kolejowy, Tachograf, Łukasiewicz – PIAP

Related articles

  • Nowoczesna infrastruktura kolejowa - czym się powinna charakteryzować?
  • Modernizacja linii tramwajowych z wykorzystaniem PSS4000. Udana inwestycja ZUE S.A.
  • Nowoczesna diagnostyka sieci trakcyjnej. Laur Innowacyjności dla systemu SPiDST Łukasiewicz – PIAP
  • Wiek cyfrowy w kolejnictwie. Digitalizacja i standaryzacja technologii sygnalizacji
  • Gotowi na wiek cyfrowy w kolejnictwie?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
24 Jul Workshops

Podstawy prefabrykacji szaf sterowniczych

Wrocław 24 July 2025
16 Sep Conference

Energetab 2025

Bielsko-Biała 16–19 September 2025
16 Sep Trade fair

Heating Tech 2025

16–18 September 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP