SEW-Eurodrive Polska automatyzuje system transportu ładunków o dużych gabarytach
Materiał prasowy (SEW-EURODRIVE) print
Firma SEW-Eurodrive Polska, polski oddział światowego lidera w dziedzinie techniki napędowej, zrealizowała projekt automatyzacji transportu w tłoczni profili aluminiowych firmy Final z Dąbrowy Górniczej w oparciu o system AGV.
Zastosowanie systemu Movitrans zapewniło optymalizację gospodarki magazynowo-logistycznej.
Cel
Celem wdrożenia było zautomatyzowanie procesu transportu wewnętrznego profili aluminiowych – ładunków o masie do czterech ton i długości do siedmiu metrów – przez zastosowanie samojezdnego wózka transportowego AGV (Automated Guided Vehicle) i automatycznej stacji rozładowczej.
Wyzwania
Modernizacja zakładu, oddalenie od siebie obszarów produkcji profili i ich pakowania oraz uciążliwość stosowanej do tej pory metody transportu były impulsem do znalezienia i opracowania optymalnego systemu transportowego. Zastosowanie tradycyjnego systemu, jakim są przenośniki rolkowe, nie było możliwe ze względu na ciągi komunikacyjne oraz redukcję potencjału, jaki daje powierzchnia operacyjna zakładu produkcyjnego. Dodatkowo, przy tak dużych masach jak wspomniane, istotne było opracowanie systemu transportowego gwarantującego bezpieczeństwo pracowników i otoczenia. Wyzwaniem było również przekonanie Inwestora do zastosowania w zakładzie nowatorskiego systemu z samojezdnym wózkiem AGV oraz automatycznej stacji rozładowczej w przypadku tak newralgicznego zakresu transportu.
Zastosowane rozwiązanie
W grę nie wchodziły żadne standardowe środki automatycznego transportu dostępne na rynku. Samojezdny wózek transportowy AGV, zaprojektowany zgodnie z indywidualnymi wymaganiami firmy Final, był jedynym możliwym rozwiązaniem intralogistycznym dla transportu profili aluminiowych.
System transportowy złożony jest z potężnego wózka transportowego oraz automatycznej stacji rozładowczej. Trasa przejazdu wózka, o długości 160 m z produkcji do obszaru pakowania, realizowana jest za pomocą samojezdnego wózka transportowego AGV o wymiarach 5,9 m × 2,2 m, zasilanego bezkontaktowo na całej trasie przejazdu za pomocą umieszczonej w posadzce pętli indukcyjnej.
Rozwiązanie systemowe Movitrans firmy SEW-Eurodrive opiera się na bezstykowym przesyle energii z pętli indukcyjnej w podłodze do wózka AGV, który zapewnia niezawodny, cichy i bezobsługowy transport. Zasilająca pętla indukcyjna służy również do nawigowania wózkiem. Istotną cechą rozwiązania jest bezpieczeństwo – laserowe skanery wykrywają obiekty znajdujące się w określonej odległości od wózka, a ich pole działania zmienia się w zależności od kierunku i prędkości jego jazdy. Nad systemem bezpieczeństwa czuwa kontroler, który stale monitoruje kierunek jazdy, prędkość, stan skanerów laserowych oraz pozycję rozładunku. Lampy typu
bluespot ostrzegają o zbliżaniu się wózka, a kolorowe listwy świetlne informują o jego statusie.
Korzyści
Rozwiązanie – system transportu złożony z samojezdnego wózka transportowego AGV oraz stacji rozładowczej – jest dostosowane do specyficznych wymagań klientów.
Wózek AGV przystosowany do transportu wielkogabarytowych ładunków pozwolił transportować profile aluminiowe o długości do siedmiu metrów i masie do czterech ton. Rozwiązanie zapewniło automatyzację procesów produkcyjnych dla efektywniejszej logistyki towarów – automatyczny transport i rozładunek na stację rozładowczą. Uzyskano też elastyczność sterowania (zdalne/lokalne), co przekłada się na łatwiejszą obsługę. Jest to możliwe dzięki sterowaniu z pulpitu operatorskiego oraz możliwości przejścia na sterowanie ręczne z panelu operatorskiego. Zastosowanie innowacyjnego rozwiązania zapewnia zwiększenie przewagi konkurencyjnej. Zasilanie bezprzewodowe Movitrans to system bardzo trwały i odporny na wymagające warunki zewnętrzne (w tym przypadku kurz i pył na terenie anodowni). Nowoczesna, bezprzewodowa komunikacja Profinet/profisafe zapewniła szybką i bezpieczną wymianę danych.
Dzięki systemom Safety opartym na skanerach bezpieczeństwa zagwarantowano bezpieczne dla ludzi przemieszczanie się pojazdu w hali produkcyjnej. Uzyskaną korzyścią jest również ergonomia logistyki przyczyniająca się do optymalnego wykorzystania przestrzeni produkcyjnej (otwarte drogi komunikacyjne w przeciwieństwie do standardowych przenośników rolkowych). Ponadto obsługa nowoczesnych maszyn i system szkoleń podnoszą kwalifikacje pracowników oraz zwiększają ich zaangażowanie.
Bartosz Tworek, dyrektor utrzymania ruchu spółki Final Jednym z elementów modernizacji nowej hali magazynowej była optymalizacja gospodarki magazynowo-logistycznej i zastosowanie wózka automatycznego AGV. Ze względu na duże gabaryty transportowanych ładunków szukaliśmy rozwiązania „szytego na miarę”, które spełni nasze wymagania. Wózek z założenia miał transportować cztery kosze produkcyjne z materiałem, których masa całkowita może osiągać cztery tony, a długość nawet siedem metrów. Tego wyzwania podjęła się firma SEW-Eurodrive, mająca duże doświadczenie w tego typu rozwiązaniach, przy współpracy firmy Logtech, która ma wysokie kompetencje w zakresie szeroko pojętej mechaniki. Wózek AGV wraz ze stacją rozładowczą stał się mobilnym sercem naszej fabryki i zyskał pełne uznanie, a dzięki personalizacji – sympatię pracowników. To właśnie oni zdecydowali, że wózek przyjmie imię sympatycznej bohaterki bajki – Masza, a jego najlepszy przyjaciel, czyli bufor rozładowczy, będzie nosił nazwę Niedźwiedź. Nowa inwestycja jest przykładem najbardziej nowoczesnych rozwiązań w automatyzacji procesów produkcyjnych i logistycznych, a także najnowszych trendów związanych z Przemysłem 4.0. |
Dane techniczne rozwiązania | |
Prędkość jazdy | do 15 m/min |
Trasa przejazdu | 160 m przy zasilaniu bezprzewodowym Movitrans na całej trasie przejazdu |
Komunikacja | bezprzewodowa – Profinet/PROFIsafe |
Napęd jazdy | serwomotory serii CMPZ |
Nawigacja | anteny śledzące zasilanie bezprzewodowe Movitrans |
Pozycjonowanie | z użyciem głowicy i tagów RFID |
Bezpieczeństwo |
|
Funkcjonalność |
|
SEW-EURODRIVE POLSKA Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5
92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-eurodrive.pl
source: Automatyka 7-8/2019