2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Assembly and Conveyance

Transport mobilny SEW-Eurodrive

Stanisław Nawracaj (SEW-EURODRIVE) print

Wednesday December 02 2020
Transport mobilny SEW-Eurodrive
Tweet

Samojezdne wózki AGV funkcjonują na rynku od dawna, ale wciąż ewoluują, nie poddając się ścisłej standaryzacji. Dzieje się tak ze względu na galopujący postęp technologiczny i zaostrzające się kryteria bezpieczeństwa. Standaryzacja sterowania i komunikacji z automatycznymi lub autonomicznymi wózkami, a przynajmniej zawężenie różnorodności, jest jednak już tylko kwestią czasu.

Nowe możliwości wózków AGV

Standaryzacja sterowania oraz komunikacji z wózkami AGV (Automated Guided Vehicle)zostaje przeważnie wymuszona przez globalne koncerny, które stosują rozbudowane systemy produkcyjne i automatyzację procesów na szeroką skalę. To oczywiste, ponieważ sterowanie i komunikowanie się z każdym z używanych w hali produkcyjnej systemów w inny sposób nie może być na dłuższą metę tolerowane. Co do standaryzacji pozostałych rozwiązań technicznych, temat pozostaje otwarty.

Technika

Postęp technologiczny nieustannie otwiera przed producentami wózków AGV nowe możliwości w sposobach magazynowania energii na wózkach, w komunikacji z wózkami, w zarządzaniu flotami wózków oraz w metodach nawigowania. Akumulatory ołowiowe, litowo-jonowe i krystaliczne, superkondensatory, nawigowanie na przewody zatopione w posadzce albo na naklejone na posadzkę linie, nawigowanie w oparciu o zapisaną w pamięci sterowników mapę otoczenia (SLAM), kalibrowanie pozycji w oparciu o pastylki RFID lub/i panele odblaskowe instalowane w określonych miejscach hal – to tylko skrócona lista możliwości. Podobnie można wyliczać opcje komunikacyjne, nie pomijając komunikacji świetlnej, bo i taka jest możliwa.

Wyróżnić należy system z indukcyjnym zasilaniem samojezdnych wózków dzięki zatopionym w posadzce przewodom. W ofercie SEW-Eurodrive nosi on nazwę MOVITRANS. System umożliwia wprawdzie jazdę tylko po wyznaczonych trasach, ale ma przynajmniej trzy niekwestionowane zalety: wszystkie wózki są zawsze zasilane, co oznacza, że zawsze mogą pracować; przewody w posadzce zapewniają nie tylko zasilanie, ale również bodaj najpewniejszą możliwość nawigowania; wózki są lżejsze, ponieważ nie wożą na sobie akumulatorów (chyba że zastosuje się wersję hybrydową, czyli i akumulatory, i zasilanie indukcyjne, bo to również jest możliwe).

Dynamika postępu technologicznego wymaga od konstruktorów i producentów wózków AGV szybkiego wyboru rozwiązań, aby zapewnić oczekiwaną wielkość sprzedaży, zanim otworzą się kolejne możliwości techniczne i trzeba zaczynać proces konstruowania od nowa.

Przykład indywidualnego zastosowania wózka AGV firmy SEW-Eurodrive dla producenta profili aluminiowych – spółki Final SA

Przykład indywidualnego zastosowania wózka AGV firmy SEW-Eurodrive dla producenta profili aluminiowych – spółki Final SA

Bezpieczeństwo

Rosnące znaczenie „safety” w automatycznych czy autonomicznych systemach z AGV stawia coraz wyższe wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa ludzi w obszarach przemieszczania się wózków. Wpływa to również na zmiany w zasadach monitorowania, cyklicznego testowania i serwisowania komponentów bezpieczeństwa zabudowanych na wózkach. Bezpieczne hamulce i enkodery, skanery bezpieczeństwa i czujniki, a przede wszystkim tzw. bezpieczna komunikacja stają w sprzeczności z oczekiwaniami szybkości i wydajności automatycznych pojazdów. Zagadnienie zapewnienia bezpieczeństwa stało się prawdziwym wyzwaniem dla konstruktorów i użytkowników systemów AGV oraz testerem wyobraźni dla właściwej interpretacji przepisów i rzetelnych analiz ryzyka.

Zapewnienie, aby wszystko w strefie przemieszczania się wózków działo się szybko i wydajnie, a jednocześnie w pełni bezpiecznie, jest dzisiaj chyba wyzwaniem większym niż trafny wybór techniki do budowy AGV. Na kolejnych stronach przedstawiamy możliwości w zakresie budowy i użytkowania samojezdnych wózków AGV.

Skoncentrowaliśmy się wyłącznie na wózkach AGV, które od początku są projektowane dla konkretnych zastosowań, ale bazują na takiej samej zasadzie działania i sterowania.

Większe, mniejsze, szybsze, wolniejsze – niezależnie od tych cech, dla każdego naszego wózka znajdziemy wspólny mianownik w systemie napędzania, w wariantach zasilania czy magazynowania energii, w systemie bezpieczeństwa oraz w sposobie komunikacji. Sterowanie tymi wózkami opiera się na jednym uniwersalnym oprogramowaniu. Uzupełnieniem jednej koncepcji dla wózków projektowanych do indywidualnych zastosowań niech będzie informacja, że wszystkie pojazdy mają standardową dla SEW-Eurodrive technikę napędową – czyli motoreduktory, falowniki, panele operatorskie, kontrolery ruchu etc. W ukompletowaniu użyte są z kolei standardowe produkty uznanych światowych producentów z zakresu bezpieczeństwa czy komunikacji WLAN. To tytułem ewentualnych pytań o serwis czy dostępność podzespołów. Oprócz wyrobów katalogowych oferujemy projektowanie wózków AGV dopasowanych do konkretnych zastosowań, dostarczanie podzespołów do budowy, uruchamianie, a także kompletne systemy „pod klucz”, łącznie z montażem kabli zasilających w posadzce.

Odpowiedzi na pytania „co” i „jak” nie wyczerpują tematu nowatorskich projektów z AGV, bo często najważniejsza jest odpowiedź na pytanie: „kto”. Otóż techniczne wsparcie dla zaprojektowania czy uruchomienia systemów AGV zapewniają Państwu inżynierowie aplikacyjni z Działu Techniczno-Szkoleniowego SEW-Eurodrive Polska. To najwyższej klasy specjaliści i ludzie z ogromną pasją, mający za sobą wiele uruchomionych z sukcesem systemów, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Zapoznajcie się Państwo z naszym drugim artykułem na następnych stronach. Jeśli okaże się on pomocny w podjęciu decyzji o zastosowaniu lub budowie takich pojazdów – zapraszamy do kontaktu. Sami zdecydowaliśmy już dawno i z perspektywy czasu zapewniamy, że to była bardzo dobra decyzja.

SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl 
www.sew-eurodrive.pl

source: Automatyka 5-6/2020

Keywords

AGV, automatyka, logistyka, logistyka magazynowa, logistyka wewnątrzzakładowa, samojezdne wózki transportowe, Sew-Eurodrive, transport mobilny

Parts of the series

MAXOLUTION – nowe oblicze automatyzacji (część I)

MAXOLUTION – nowe oblicze automatyzacji (część I)

More
Rozwiązania MAXOLUTION firmy SEW-Eurodrive w zakresie automatyzacji

Rozwiązania MAXOLUTION firmy SEW-Eurodrive w zakresie automatyzacji

More
Samojezdne wózki AGV dla indywidualnych zastosowań

Samojezdne wózki AGV dla indywidualnych zastosowań

More

Related articles

  • Wkładki gwintowane z kołnierzem czy nity zrywalne? Rzeczowa analiza dwóch najpewniejszych metod mocowania kompozytów
  • Uchwyt Elesa+Ganter z wbudowanym wyłącznikiem bezpieczeństwa ESC-SFT i jednostką sterującą CN-SFT
  • JBC B·IRON mobilnym rozwiązaniem braku komfortu i kontroli podczas reworku
  • Pierwszy uchwyt z tworzywa zgodny z wytycznymi SEMI-S8
  • Jakie uszczelnienia techniczne stosuje się w liniach produkcyjnych?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP