• Home page
  • Articles
  • Assembly and Conveyance

Samojezdne wózki AGV dla indywidualnych zastosowań

Materiał prasowy (SEW-EURODRIVE) print

Monday January 04 2021
Samojezdne wózki AGV dla indywidualnych zastosowań
Tweet

Firma SEW-Eurodrive oferuje kilka wariantów wózków AGV. Dzięki możliwości elastycznego doboru parametrów sprawdzają się one w różnych zastosowaniach i pozwalają dopasować produkt do indywidualnych potrzeb klienta.

Dla oferowanych przez firmę SEW-Eurodrive samojezdnych wózków AGV znajdziemy wspólny mianownik w systemie na­pędzania, w wariantach zasilania, czy w systemie bezpieczeństwa oraz w sposobie komunikacji. Sterowanie tymi wózkami opiera się na jednym uniwersalnym oprogramowaniu. Właściwy dobór i wybór poszczególnych elementów gwarantuje dopasowanie produktu do indywidualnych zastosowań. Zapewnia to fachowa pomoc doświadczonych automatyków.

Systemy zasilania

Samojezdne wózki AGV mogą być zasilane w różny sposób. Pierwszym z nich jest zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych MOVITRANS umieszczonych w podłożu na całych trasach przejazdu. Technologia bezdotykowego przekazywania energii MOVITRANS przewodami umieszczonymi w posadzce, po której jeździ wózek stanowi trwałe, niezawodne i bezpieczne dla użytkowników rozwiązanie. Ciągłość dostaw energii i uniezależnienie się od innych źródeł zapewnia pełną dostępność wózka przez cały okres jego użytkowania. Jest to system bezobsługowy. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory, akumulatory czy systemy zarządzania energią.

Kolejna opcja to pojazdy wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i stacjach docelowych (MOVITRANS). W tej wersji pętle MOVITRANS nie muszą pokrywać całej trasy przejazdu. Wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który automatycznie ładuje superkondensatory na odcinkach tras lub stacjach zasilanych przez pętlę indukcyjną MOVITRANS. Dzięki zmagazynowanej energii wózek może pokonywać odcinki tras bez konieczności dostarczania energii z zewnątrz. Modułowość systemu pozwala na jego zaprojektowanie w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatorów jest rzędu jednej minuty.

Trzecią możliwością jest zasilanie akumulatorowe. Klasyczne rozwiązanie w postaci akumulatorów jest dostępne w różnych konfiguracjach pakietów. Wózki mogą być wyposażone w ładowarki najazdowe lub bezkontaktowe zasilanie MOVITRANS. W obu rozwiązaniach nie wymagana jest ingerencja obsługi.

Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego odblokowania napędów i usunięcia pojazdu.

Nawigacja

Wózki AGV są automatycznie prowadzone po zdefiniowanym torze jazdy. Może to odbywać się w różny sposób:

  • Za pomocą kamer śledzących linię na posadzce. Może ona być namalowana lub naklejona, co umożliwia łatwą zmianę trasy.
  • Naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w posadzce dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu MOVITRANS. W tym rozwiązaniu pętla indukcyjna służy jednocześnie do zasilania i nawigacji wózka.
  • Za pomocą systemu nawigacyjnego (SLAM) na bazie informacji ze skanerów rozpoznających stałe elementy infrastruktury otaczające miejsce, w którym znajduje się wózek. Takimi elementami są np. ściany lub słupy. Ten rodzaj nawigacji umożliwia utworzenie mapy i naniesienie na nią trasy przejazdu wózka.
Sew-Eurodrive

Sterowanie

Sterowanie pracą wózków może być realizowane przez:

  • nadrzędny kontroler PLC i sieć bezprzewodową,
  • dedykowany Logistic Controller zarządzający pracą floty wózków,
  • sterowanie lokalne, za pomocą przycisków lub z panelu operatorskiego,
  • możliwe utworzenie interfejsu do zewnętrznych systemów sterowania.

Tagi RFID lub Data Matrix na trasie przejazdu wózka aktualizują informację o pozycji wózka.

Bezpieczeństwo

Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa. Opcjonalnie dostępne są bezpieczne funkcje napędowe typu:

  • bezpieczna kontrola hamulca,
  • bezpieczne zatrzymanie,
  • bezpieczna prędkość.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, w których chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu przypadkach bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest m.in. duży ruch wózków widłowych. Opcjonalnie wózki można wyposażyć w bezpieczną komunikację bezprzewodową z nadrzędnym kontrolerem bezpieczeństwa.

Układ napędowy

Wózki napędzane są motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo, które zapewniają precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.

Warianty pojazdów

Funkcje transportowe pojazdów uzgadniane są każdorazowo z klientem i mogą być dostosowywane do potrzeb, na bazie podstawowych standardów w zakresie zasilania, nawigowania oraz sterowania. Podstawowe rozwiązania to pojazdy umożliwiające transport palet lub skrzyń o masie 1 i  2  tony z różnymi opcjami pobierania i wyładowywania ładunku.

Wsparcie techniczne

Firma SEW-Eurodrive zapewnia fachowe, lokalne wsparcie techniczne już na etapie projektowania, jak również przy definiowaniu funkcji transportowych, wariantu wózka i parametrów pojazdu. Istnieje możliwość zaprojektowania i wykonania wózka o funkcjach niestandardowych, zgodnie z życzeniem klienta.

Gwarantujemy solidne wykonanie kompletnych pojazdów. Alternatywnie dostarczamy kompletne systemy do zabudowy na pojazdach wykonywanych samodzielnie przez użytkowników (układ napędowy, superkondensatory, sterowanie). Doświadczeni automatycy SEW-Eurodrive Polska realizują uruchomienia sterowania systemów transportowych na obiektach u odbiorców. Zapewniamy wsparcie w integrowaniu transportu wózkami AGV z pozostałym systemem transportowym użytkowanym przez klienta oraz fabryczny, fachowy serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, łącznie z linią HOTLINE 24/7 (tel. 602 739 739). Istnieje też możliwość zdalnego monitoringu i nadzorowania systemu w trakcie eksploatacji wózków, przez sieć internetową lub telefonię komórkową. Ponadto oferujemy pomoc w zmianach funkcji transportowych i tras przejazdowych wózków.

Wózki samojezdne – dane techniczne

Prędkość liniowa – do 90 m/min

Zasięg

  • brak ograniczeń przy zasilaniu bezprzewodowym MOVITRANS
  • do 100 m przy zasilaniu z superkondensatorów

Promień skrętu

  • standardowo 1 m, w zależności od wielkości wózka
  • obrót w miejscu

Komunikacja

  • bezprzewodowa sieć Ethernet
  • bezprzewodowa sieć Profinet/Profisafe

Napęd jazdy

  • serwomotory ze standardowej oferty SEW-Eurodrive

Nawigacja

  • anteny śledzące zasilanie bezprzewodowe MOVITRANS
  • głowice optyczne śledzące taśmę naklejoną na posadzce
  • lokalizacja w oparciu o kontury otoczenia SLAM

Pozycjonowanie

  • z użyciem głowicy i transponderów RFID
  • z użyciem głowic optycznych i Data Matrix

Bezpieczeństwo

  • laserowe skanery bezpieczeństwa
  • kontroler bezpieczeństwa z monitorowaniem ruchu
  • funkcje bezpiecznego sterowania hamulcem

Funkcjonalność

  • pobranie, przetransportowanie i oddanie europalety lub dowolnego ładunku w trybie automatycznym
  • śledzenie toru jazdy
  • dojazd do zadanych pozycji w trybie automatycznym
  • sterowanie z panelu operatorskiego dla ruchu ręcznego
  • sterowanie automatyczne z zewnętrznego systemu sterowania lub Logistic Controller przez sieć bezprzewodową
  • programowane i przełączalne strefy bezpieczeństwa w zależności od prędkości i kierunku jazdy
  • nadawanie numerów transponderom RFID

SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5, 92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl
www.sew-eurodrive.pl

source: Automatyka 5-6/2020

Keywords

AGV, automatyka, logistyka, logistyka magazynowa, logistyka wewnątrzzakładowa, samojezdne wózki transportowe, Sew-Eurodrive

Parts of the series

SEW-Eurodrive Polska automatyzuje system transportu ładunków o dużych gabarytach

SEW-Eurodrive Polska automatyzuje system transportu ładunków o dużych gabarytach

More
Doskonała efektywność energetyczna. MOVI-C Power and Energy Solutions firmy SEW-Eurodrive

Doskonała efektywność energetyczna. MOVI-C Power and Energy Solutions firmy SEW-Eurodrive

More
Rozwiązania MAXOLUTION firmy SEW-Eurodrive w zakresie automatyzacji

Rozwiązania MAXOLUTION firmy SEW-Eurodrive w zakresie automatyzacji

More
MAXOLUTION – nowe oblicze automatyzacji (część I)

MAXOLUTION – nowe oblicze automatyzacji (część I)

More
Transport mobilny SEW-Eurodrive

Transport mobilny SEW-Eurodrive

More

Related articles

  • Wkładki gwintowane z kołnierzem czy nity zrywalne? Rzeczowa analiza dwóch najpewniejszych metod mocowania kompozytów
  • Uchwyt Elesa+Ganter z wbudowanym wyłącznikiem bezpieczeństwa ESC-SFT i jednostką sterującą CN-SFT
  • JBC B·IRON mobilnym rozwiązaniem braku komfortu i kontroli podczas reworku
  • Pierwszy uchwyt z tworzywa zgodny z wytycznymi SEMI-S8
  • Jakie uszczelnienia techniczne stosuje się w liniach produkcyjnych?