2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Assembly and Conveyance

SEW-Eurodrive Polska automatyzuje system transportu ładunków o dużych gabarytach

Materiał prasowy (SEW-EURODRIVE) print

Monday March 02 2020
SEW-Eurodrive Polska automatyzuje system transportu ładunków o dużych gabarytach
Tweet

Firma SEW-Eurodrive Polska, polski oddział światowego lidera w dziedzinie techniki napędowej, zrealizowała projekt automatyzacji transportu w tłoczni profili aluminiowych firmy Final z Dąbrowy Górniczej w oparciu o system AGV.

Zastosowanie systemu Movitrans zapewniło optymalizację gospodarki magazynowo-logistycznej.

Cel

Celem wdrożenia było zautomatyzowanie procesu transportu wewnętrznego profili aluminiowych – ładunków o masie do czterech ton i długości do siedmiu metrów – przez zastosowanie samojezdnego wózka transportowego AGV (Automated Guided Vehicle) i automatycznej stacji rozładowczej.

Wyzwania

Modernizacja zakładu, oddalenie od siebie obszarów produkcji profili i ich pakowania oraz uciążliwość stosowanej do tej pory metody transportu były impulsem do znalezienia i opracowania optymalnego systemu transportowego. Zastosowanie tradycyjnego systemu, jakim są przenośniki rolkowe, nie było możliwe ze względu na ciągi komunikacyjne oraz redukcję potencjału, jaki daje powierzchnia operacyjna zakładu produkcyjnego. Dodatkowo, przy tak dużych masach jak wspomniane, istotne było opracowanie systemu transportowego gwarantującego bezpieczeństwo pracowników i otoczenia. Wyzwaniem było również przekonanie Inwestora do zastosowania w zakładzie nowatorskiego systemu z samojezdnym wózkiem AGV oraz automatycznej stacji rozładowczej w przypadku tak newralgicznego zakresu transportu.

System MoviTrans

System Movitrans działa na zasadzie indukcyjnego przesyłu energii. Przesył energii elektrycznej odbywa się w sposób bezstykowy, za pośrednictwem przewodu na stałe poprowadzonego do jednego lub wielu mobilnych odbiorników. W ten sposób eliminowane są szynoprzewody, kable wleczone czy baterie. Między elementami układu występuje szczelina powietrzna, która zabezpiecza system przed zużyciem i gwarantuje jego pracę bez potrzeby konserwacji. Umieszczenie przewodów systemu Movitrans w posadzce nie stwarza przeszkód podczas ewentualnego przecinania linii transportu. Ten rodzaj zasilania nie powoduje zabrudzeń i jest odporny na zanieczyszczenia. Ponadto jest to rozwiązanie, które nie generuje hałasu. Wszystkie korzyści wynikające z zastosowania tego rozwiązania gwarantują minimalizację nakładów instalacyjnych i konserwacyjnych oraz optymalizację procesu produkcyjnego.

Zastosowane rozwiązanie

W grę nie wchodziły żadne standardowe środki automatycznego transportu dostępne na rynku. Samojezdny wózek transportowy AGV, zaprojektowany zgodnie z indywidualnymi wymaganiami firmy Final, był jedynym możliwym rozwiązaniem intralogistycznym dla transportu profili aluminiowych.

System transportowy złożony jest z potężnego wózka transportowego oraz automatycznej stacji rozładowczej. Trasa przejazdu wózka, o długości 160 m z produkcji do obszaru pakowania, realizowana jest za pomocą samojezdnego wózka transportowego AGV o wymiarach 5,9 m × 2,2 m, zasilanego bezkontaktowo na całej trasie przejazdu za pomocą umieszczonej w posadzce pętli indukcyjnej.

Rozwiązanie systemowe Movitrans firmy SEW-Eurodrive opiera się na bezstykowym przesyle energii z pętli indukcyjnej w podłodze do wózka AGV, który zapewnia niezawodny, cichy i bezobsługowy transport. Zasilająca pętla indukcyjna służy również do nawigowania wózkiem. Istotną cechą rozwiązania jest bezpieczeństwo – laserowe skanery wykrywają obiekty znajdujące się w określonej odległości od wózka, a ich pole działania zmienia się w zależności od kierunku i prędkości jego jazdy. Nad systemem bezpieczeństwa czuwa kontroler, który stale monitoruje kierunek jazdy, prędkość, stan skanerów laserowych oraz pozycję rozładunku. Lampy typu
bluespot ostrzegają o zbliżaniu się wózka, a kolorowe listwy świetlne informują o jego statusie.

Korzyści

Rozwiązanie – system transportu złożony z samojezdnego wózka transportowego AGV oraz stacji rozładowczej – jest dostosowane do specyficznych wymagań klientów.

Wózek AGV przystosowany do transportu wielkogabarytowych ładunków pozwolił transportować profile aluminiowe o długości do siedmiu metrów i masie do czterech ton. Rozwiązanie zapewniło automatyzację procesów produkcyjnych dla efektywniejszej logistyki towarów – automatyczny transport i rozładunek na stację rozładowczą. Uzyskano też elastyczność sterowania (zdalne/lokalne), co przekłada się na łatwiejszą obsługę. Jest to możliwe dzięki sterowaniu z pulpitu operatorskiego oraz możliwości przejścia na sterowanie ręczne z panelu operatorskiego. Zastosowanie innowacyjnego rozwiązania zapewnia zwiększenie przewagi konkurencyjnej. Zasilanie bezprzewodowe Movitrans to system bardzo trwały i odporny na wymagające warunki zewnętrzne (w tym przypadku kurz i pył na terenie anodowni). Nowoczesna, bezprzewodowa komunikacja Profinet/profisafe zapewniła szybką i bezpieczną wymianę danych.

Dzięki systemom Safety opartym na skanerach bezpieczeństwa zagwarantowano bezpieczne dla ludzi przemieszczanie się pojazdu w hali produkcyjnej. Uzyskaną korzyścią jest również ergonomia logistyki przyczyniająca się do optymalnego wykorzystania przestrzeni produkcyjnej (otwarte drogi komunikacyjne w przeciwieństwie do standardowych przenośników rolkowych). Ponadto obsługa nowoczesnych maszyn i system szkoleń podnoszą kwalifikacje pracowników oraz zwiększają ich zaangażowanie. 

Bartosz Tworek, dyrektor utrzymania ruchu spółki Final

Bartosz Tworek, dyrektor utrzymania ruchu spółki Final

Jednym z elementów modernizacji nowej hali magazynowej była optymalizacja gospodarki magazynowo-logistycznej i zastosowanie wózka automatycznego AGV. Ze względu na duże gabaryty transportowanych ładunków szukaliśmy rozwiązania „szytego na miarę”, które spełni nasze wymagania. Wózek z założenia miał transportować cztery kosze produkcyjne z materiałem, których masa całkowita może osiągać cztery tony, a długość nawet siedem metrów. Tego wyzwania podjęła się firma SEW-Eurodrive, mająca duże doświadczenie w tego typu rozwiązaniach, przy współpracy firmy Logtech, która ma wysokie kompetencje w zakresie szeroko pojętej mechaniki.

Wózek AGV wraz ze stacją rozładowczą stał się mobilnym sercem naszej fabryki i zyskał pełne uznanie, a dzięki personalizacji – sympatię pracowników. To właśnie oni zdecydowali, że wózek przyjmie imię sympatycznej bohaterki bajki – Masza, a jego najlepszy przyjaciel, czyli bufor rozładowczy, będzie nosił nazwę Niedźwiedź.

Nowa inwestycja jest przykładem najbardziej nowoczesnych rozwiązań w automatyzacji procesów produkcyjnych i logistycznych, a także najnowszych trendów związanych z Przemysłem 4.0.

Dane techniczne rozwiązania
Prędkość jazdy do 15 m/min
Trasa przejazdu 160 m przy zasilaniu bezprzewodowym Movitrans na całej trasie przejazdu
Komunikacja bezprzewodowa – Profinet/PROFIsafe
Napęd jazdy serwomotory serii CMPZ
Nawigacja anteny śledzące zasilanie bezprzewodowe Movitrans
Pozycjonowanie z użyciem głowicy i tagów RFID
Bezpieczeństwo
  • dwa laserowe skanery SICK kontrolujące strefy bezpieczeństwa podczas przejazdu i rozładunku
  • kontrolery bezpieczeństwa z nadzorowaniem prędkości i kierunku ruchu
  • bezpieczne zatrzymanie wózka
  • bezpieczna komunikacja bezprzewodowa z kontrolerem bezpieczeństwa na stacji rozładowczej
  • bezpieczne potwierdzanie pozycji dojazdowej
Funkcjonalność
  • transportowany ładunek: długość do 7 m, masa do 4000 kg
  • automatyczny transport i rozładunek na stację rozładowczą
  • sterowanie z pulpitu operatorskiego
  • możliwość przejścia na sterowanie ręczne z panelu operatorskiego

SEW-EURODRIVE POLSKA Sp. z o.o.
ul. Techniczna 5
92-518 Łódź
tel. 42 293 00 00
e-mail: sew@sew-eurodrive.pl 
www.sew-eurodrive.pl 

source: Automatyka 7-8/2019

Keywords

AGV, automatyzacja, Sew-Eurodrive, transport

Parts of the series

Doskonała efektywność energetyczna. MOVI-C Power and Energy Solutions firmy SEW-Eurodrive

Doskonała efektywność energetyczna. MOVI-C Power and Energy Solutions firmy SEW-Eurodrive

More
MAXOLUTION – nowe oblicze automatyzacji (część I)

MAXOLUTION – nowe oblicze automatyzacji (część I)

More
Rozwiązania MAXOLUTION firmy SEW-Eurodrive w zakresie automatyzacji

Rozwiązania MAXOLUTION firmy SEW-Eurodrive w zakresie automatyzacji

More
Transport mobilny SEW-Eurodrive

Transport mobilny SEW-Eurodrive

More
Samojezdne wózki AGV dla indywidualnych zastosowań

Samojezdne wózki AGV dla indywidualnych zastosowań

More

Related articles

  • Wkładki gwintowane z kołnierzem czy nity zrywalne? Rzeczowa analiza dwóch najpewniejszych metod mocowania kompozytów
  • Uchwyt Elesa+Ganter z wbudowanym wyłącznikiem bezpieczeństwa ESC-SFT i jednostką sterującą CN-SFT
  • JBC B·IRON mobilnym rozwiązaniem braku komfortu i kontroli podczas reworku
  • Pierwszy uchwyt z tworzywa zgodny z wytycznymi SEMI-S8
  • Jakie uszczelnienia techniczne stosuje się w liniach produkcyjnych?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP