2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
APPLICATION
  • Agriculture
  • Automotive
  • Chemical Industry
  • Energy
  • Food and Beverage
  • Metallurgy
  • Mining
  • OEM
  • Other industries
  • Railway Industry
  • Water Industry
Expand all
  • Home page
  • Application
  • Automotive

Linia montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych. Realizacja wykonana przez: Projektowanie Maszyn W.Pietrzyk, P.Żabiński Sp.j.

Materiał prasowy (Omron) print

Monday January 25 2016
Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych
Tweet

Zaprojektowanie i zbudowanie linii montażowej, która będzie w stanie produkować 360 obudów zamków do drzwi samochodowych na godzinę i jednocześnie umożliwi wyprodukowanie 120 różnych modeli obudów do zamków a przy tym zapewni najwyższy poziom kontroli procesów - przed takim wyzwaniem stanęliśmy, jako zespół Projektowanie Maszyn, by sprostać wymaganiom, jakie postawił przed nami nasz długoletni Klient z branży Automotive. 

Dwadzieścia lat funkcjonowania na rynku i ponad 1000 zrealizowanych projektów nauczyło nas, że największym wyzwaniem, przy tego typu projektach, nie są zagadnienia konstrukcyjne, gdzie poszczególne operacje składające się na ciąg technologiczny są proste do rozwiązania, ale samo połączenie wszystkiego w jeden, zrównoważony system produkcji. Problem technologiczny tego wyrobu polegał głównie na pogodzeniu ze sobą różnych technologii montażu i takich procesów jak: lutowanie, montaż manualny, montaż półautomatyczny, zalewanie żywicą, żelowanie żywicy i operacje testowania. Każdy z tych procesów charakteryzuje się innymi czasami technologicznymi, a cała linia ma gwarantować 10 sekundowy cykl produkcyjny.

Oddzielnym wyzwaniem, które znają wszyscy dostawcy współpracujący z branżą Automotive, była kontrola procesu montażowego, gwarantująca bezbrakową produkcję wyrobu gotowego. Dużą uwagę skupiliśmy na dopracowaniu i uzbrojeniu maszyny w układy pomiarowe, kontrolne, systemy wizyjne, które kontrolują pracę operatorów i samego procesu.

Po opracowaniu i wybraniu koncepcji, co trwało w tym przypadku dość długo i odbywało się przy współudziale naszego Klienta, przystąpiliśmy do realizacji projektu. Wybrana i finalna forma, najbardziej spełniała wymagania końcowe zarówno pod kątem wydajności, jakości jak i kontroli.

Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych

Opis działania Linii

Obudowa składa się z korpusu, wykonanego metodą wtrysku, w różnych wariantach konstrukcyjnych, w zależności od modelu. Każda obudowa zawiera wmontowane microswitche (z lub bez oporników pomiędzy nóżkami), silniki elektryczne (jeden lub dwa) i wiązki przewodów łączące te elementy pomiędzy sobą oraz gniazdem . Miejsca narażone na działanie wilgoci (piny kontaktowe gniazd oraz miejsca lutowania przewodów do nóżek microswitcha) zalane są żywicą dwuskładnikową. Poszczególne komponenty składowe, takie jak wiązki przewodów i microswitche, występują w różnych wariantach wykonania, w różnych kolorach i typach, w zależności od modelu samochodu.

Linia montażowa ma produkować obudowy do zamków drzwiowych lewych i prawych. Cały proces został na wstępie podzielony na dwie linie, na których, w takich samych operacjach montowane są obudowy lewe i prawe. Pozwoliło to zmniejszyć ilości przezbrojeń na poszczególnych stanowiskach montażowych.

Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych

Obie linie składają się z 6-ciu stacji montażowych połączonych ze sobą w ciąg technologiczny, z których 3 stacje zostały podwojone ze względu na duże czasy operacji manualnych. Poniżej layout linii do montażu obudów lewych. 

Na stacji St10 linii montażowej wykonywana jest operacja lutowania mikroswitchy i przewodów, czyli przygotowanie wiązki. Odbywa się to na stołach obrotowych 16-to pozycyjnych, uzbrojonych w 5 głowic lutujących oraz systemy wizyjne kontrolujące poprawność montażu.

Wiązki układane są w gniazdach lutowniczych ręcznie przez operatorów. Na stacji pracować może od 1 do 3 operatorów, w zależności od tego jak złożona jest produkowana wiązka. Przed lutowaniem system wizyjny weryfikuje poprawność montażu – położenia wiązek, sprawdza kolory przewodów, ich długości, typy użytych mikroswitchów, obecność lub brak opornika oraz to czy elementy zostały prawidłowo umieszczone w gniazdach. W następnych pozycjach stołu obrotowego, 5 głowic lutujących lutuje przewody do nóżek microswitchów. Na końcu system wizyjny kontroluje jakość wykonanego lutu. Gotowe wiązki przekazywane są na przemian na dwie rozwidlające się nitki linii montażowej A i B.

Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych

Na podwojonych stacjach St20A i St20B montowane są piny kontaktowe gniazda obudowy zamka. W samochodach podpinana jest tam wtyczka do sterowania zamkiem i zbierania sygnałów otwarcia i zamknięcia drzwi. Operator ręcznie układa przewody w gniazda montażowe, pinami do góry, według określonego wzoru, odpowiadającego każdemu z modeli zamka. Następnie nakłada obudowę i całość jest wciskana pod prasą pneumatyczną. Kontrola operacji odbywa się poprzez pomiar głębokości wciśnięcia pinów w obudowę.

Na kolejnych stacjach St30A i St30B montowane są silniki elektryczne oraz dociskane mickroswitche w gniazdach obudowy. Montaż, tak jak poprzednio, odbywa się na prasach pneumatycznych z kontrolą głębokości wciśnięcia. Operator wkłada ręcznie microswitche i silniki, podpina przewody do silników i uruchamia cykl. Urządzenie, po wciśnięciu, potwierdza ich obecność oraz prawidłową pozycję w gnieździe. Po operacji montażu operator układa przewody w obudowach i przekazuje dalej.

Stacje St40A i St40B, to operacje tylko manualne, gdzie operator, przed operacją zalania żywicą, kończy układanie przewodów w odpowiednich kanałkach i uchwytach obudowy.

Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych

Stacja St50, na której odbywa się automatyczne zalanie żywicą odpowiednich miejsc w obudowie zamka, spełnia jednocześnie funkcję bufora dla zalanych obudów na czas żelowania żywicy. Jedyną operacją manualną jest zapełnienie palet (każda paleta to 10 obudów) i przesunięcie ich do pobrania przez system automatyczny stacji. Operacja zalewania jak i dalsze przemieszczanie się palet w stacji realizowane są automatycznie przez układy manipulatora. Zautomatyzowany jest też system dozowania żywicy, transporter łańcuchowy i systemy wind przekazujących palety do stacji testera końcowego. Czas przejazdu palety to około 30 minut, co pozwala na zżelowanie się żywicy w obudowach zamków.

Do końca procesu mamy już do czynienia z cyklami automatycznymi podczas których obudowy pobierane są z palety i umieszczane na stole obrotowym testera St60. Na poszczególnych stacjach stołu obrotowego wykonywane są odpowiednie testy, gdzie mierzone są prądy pobierane przez silniki, kierunki działania silników, mierzona jest oporność zamontowanych oporników oraz ciągłość izolacji przewodów. Operacje testowania rozłożone są na kilku stacjach stołu obrotowego w celu uzyskania 10 sekundowego cyklu. Na końcu system wizyjny sprawdza czy piny w gniazdach są proste i następuje znakowanie obudów przez znakowarkę punktową. Układy pick&place selekcjonują dobre obudowy od wadliwych. Dobre obudowy przekazywane są automatycznie na zewnątrz stacji do pakowania a wadliwe są odrzucane i umieszczane w pojemniku braków.

Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych

Do sterowania całą linią montażową, zarówno lewej jak i prawej nitki, zastosowaliśmy centralny system sterowania, zamknięty w jednej, wolnostojącej szafie sterowniczej.Użyliśmy do sterowania liniami sterownika programowalnego firmy Omron serii NJ.

Sterownik programowalny umożliwił komunikację z licznymi zdalnymi wejściami i wyjściami oraz wyspami zaworowymi.

Do komunikacji z systemami wizyjnymi, programowalnymi sterownikami bezpieczeństwa mieliśmy możliwość połączenia się dzięki obsłudze protokołu Ethernet/IP. Do sterowania wszystkimi napędami (przetwornice częstotliwości MX2, serwonapędy serii R88) wykorzystaliśmy znajdującą się w wyposażeniu sterownika sieć EtherCAT.

Dzięki wsparciu dla TCP/IP i UDP w sterowniku NJ , samodzielnie zaimplementowaliśmy protokoły komunikacyjne używane przez te urządzenia do obsługi komunikacji ze stacjami lutowniczymi, multimetrami laboratoryjnymi firmy Agilent Technologies wykorzystywanych do pomiarów parametrów elektrycznych pokrywy zamka.

Dzięki tej nieco rozbudowanej liczbie sieci, udało się nam pogodzić, w jednym systemie sterowania, wymagania Klienta odnośnie stosowanych urządzeń do projektu jak i sprostać różnym standardom komunikacji promowanym przez rożnych flagowych producentów.

Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych

Po raz pierwszy, w tak dużym i złożonym projekcie wyeliminowaliśmy kłopotliwy standard transmisji szeregowej RS232. Do wszystkich urządzeń połączonych w sieć, uzyskaliśmy zdalny dostęp. Obecnie duża odległość, która dzieli nas od Klienta, nie jest przeszkodą w szybkim reagowaniu na zgłoszenia.

Programując w środowisku Sysmac Studio, cała złożoność sieci zniknęła po konfiguracji, dając możliwość posługiwania się tymi urządzeniami jakby były „wbudowane” w sterownik PLC.

Proces realizacji zamówienia trwał 6 miesięcy. Był to złożony projekt. Podczas jego realizacji napotykaliśmy na różnego rodzaju trudności i wyzwania, które finalnie udało się rozwiązać. Tak złożone projekty są potwierdzeniem roli współpracy i komunikacji z Klientem. W tym roku obchodzimy rocznicę XX-lecia spółki. Tak wiele lat praktyki pozwoliło nam wypracować skuteczny system współpracy z kontrahentami, który nazywamy Polityką Wspólnego Projektu. Zakłada on ścisłą współpracę naszą i zleceniodawcy na wszystkich etapach powstawania maszyny: od koncepcji po jej realizację. Taki model współpracy daje nam gwarancję efektu końcowego i mimo, że maszyny, które tworzymy, są przeważnie prototypami, to dzięki stałej komunikacji z Klientem, otrzymuje on zamówienie dopracowane i zgodne z jego oczekiwaniami - Podkreślają właściciele Wojciech Pietrzyk i Paweł Żabiński. I tak też się stało tym razem.

Projektowanie Maszyn W.Pietrzyk, P.Żabiński Sp. J, to przedsiębiorstwo działające na rynku od 20 lat. Specjalizuje się w projektowaniu i budowaniu maszyn służących optymalizacji i podnoszeniu efektywności procesów produkcyjnych dla branży Automotive oraz innych sektorów. W swoim portfolio półka ma ponad 1000 zrealizowanych projektów w Polsce i za granicą.

www.pm.gda.pl

source: Omron

Keywords

Linia Montażowa obudów samochodowych zamków drzwiowych, Omron, Projektowanie Maszyn

Related articles

  • Coboty w automotive – co potrafi robot współpracujący
  • Rodzaje i budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
  • Case study firmy BSK-TECH. Elementy Elesa+Ganter w urządzeniu do nakładania kleju na ekstrudowany gumowy profil
  • Kompletne rozwiązania dla elektromobilności. Ochrona przed przepięciami w stacjach ładowania pojazdów elektrycznych
  • Co by tu jeszcze zautomatyzować? Roboty współpracujące coraz powszechniejsze w przemyśle motoryzacyjnym

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP