Automatyzacja przez pryzmat inwestycji
Urszula Chojnacka (Automatyka) print
O ewolucji rynkowej firmy, optymalnym projektowaniu stanowisk montażu i wyzwaniach z tym związanych, rosnącej potrzebie digitalizacji linii montażowych, a także perspektywach rozwoju robotyzacji mówi Artur Wdowiak, dyrektor handlowy spółki Despol Techniki Montażowe.
Dwa lata temu firma Despol TM świętowała 30. rocznicę powstania. Jak wyglądały początki działalności?
Rozpoczynaliśmy działalność w zupełnie innych realiach gospodarczych – w okresie transformacji u progu lat 90. Jak wszyscy wiemy, oznaczało to odejście od systemu gospodarki planowej i narodziny gospodarki wolnorynkowej. Choć rynek był wówczas niebywale chłonny i panował ogromny popyt na wszelkie towary zagraniczne, niedostępne dotąd w Polsce, to jednak gospodarka opierała się zasadniczo na przemyśle ciężkim, co oczywiście znajdowało swoje odbicie w oferowanych przez nas towarach. Skupialiśmy się przede wszystkim na dostarczaniu sprzętu – m.in. szlifierek pneumatycznych, frezów czy hydrauliki siłowej – do stoczni, odlewni i podobnych zakładów przemysłowych. Od tamtej pory dokonał się istotny postęp technologiczny, za którym my również nieustannie staramy się podążać.
Wraz z pojawiającymi się w Polsce coraz liczniejszymi inwestycjami bazującymi na kapitale zagranicznym, w postaci zakładów prowadzących produkcję wielkoseryjną, polski rynek otworzył się na nowe trendy i produkty. To pobudziło rozwój także innych gałęzi przemysłu. Stąd i nasze stopniowe przejście od przemysłu ciężkiego do sektora technik montażu przemysłowego, na którym cały czas się koncentrujemy, śledząc światowe trendy i wdrażając coraz to nowsze rozwiązania technologiczne dyktowane zmieniającymi się potrzebami rynku. Obecnie wkroczyliśmy na kolejny poziom techniczny, nie ograniczając się już jedynie do dostarczania naszym klientom sprzętu i wyposażenia niezbędnego do wykonywania procesów montażowych, lecz oferując im usługi optymalizacji i automatyzacji procesów produkcyjnych.
Które z produktów stanowią flagowe pozycje w ofercie Despol TM?
Aktualnie zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się urządzenia służące do automatyzacji procesów montażowych. Są to m.in. podajniki automatyczne z napędami elektrycznymi, z pomiarem i wizualizacją parametrów procesu dokręcania – takich jak moment obrotowy czy kąt dokręcania – stosowane w procesach manualnych lub na stanowiskach zrobotyzowanych, gdzie prace są wykonywane we współpracy z robotami przemysłowymi czy kobotami. Ten ostatni trend wyraźnie zyskuje na sile w ostatnich latach, dlatego w 2021 r. zdecydowaliśmy się nawiązać bezpośrednią współpracę z firmą Hyundai Robotics, producentem robotów przemysłowych. Nasi klienci coraz częściej – i całkiem zasadnie – dostrzegają, że robotyzacja i digitalizacja to obecnie najlepsza inwestycja prowadząca do długofalowych zysków w tych niepewnych czasach.
Jakie rozwiązania Despol TM trafiają do przemysłu i w jakich zastosowaniach najlepiej się sprawdzają?
Nasi klienci to w znacznej mierze duże zakłady przemysłowe prowadzące produkcję na szeroką skalę. Dostarczamy im przede wszystkim indywidualnie projektowane stanowiska montażowe, przeznaczone zarówno do prac manualnych, jak i do procesów zautomatyzowanych lub zrobotyzowanych. Są one wyposażone np. we wkrętarki elektryczne czy w ramiona reakcyjne z innowacyjnym systemem POSI, wymuszającym wykonywanie operacji montażowych w określonej kolejności. Skupiamy się również na poprawie ergonomii istniejących już stanowisk montażowych przez zastosowanie wspomnianych ramion reakcyjnych oraz na eliminacji błędów ludzkich. Ma to kluczowe znaczenie dla każdego procesu produkcyjnego i stąd właśnie tak silna obecnie potrzeba digitalizacji linii montażowych, np. przez wizualizację instrukcji stanowiskowych czy wirtualne systemy prowadzenia operatora. Takie rozwiązania pozwalają stworzyć w pełni zautomatyzowane stanowiska robocze, co ma bezpośrednie przełożenie na wzrost wydajności, a w dłuższej perspektywie – odczuwalne ograniczenie kosztów produkcji.
Jakie branże należą do głównych odbiorców rozwiązań firmy?
W naszej długoletniej historii mieliśmy okazję współpracować z wieloma różnymi branżami, jednak obecnie są to przede wszystkim producenci artykułów gospodarstwa domowego, takich jak pralki, lodówki, zmywarki itp., a ponadto komponentów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym oraz sprzętu elektronicznego i elektrotechnicznego – m.in. silników, telewizorów, osprzętu elektrycznego. Tak więc są to przede wszystkim zakłady prowadzące produkcję opartą na powtarzalnych, wieloseryjnych procesach, a automatyzacja jest w tym przypadku naturalnym krokiem w ich rozwoju.
Co jest dziś największym wyzwaniem w projektowaniu zrobotyzowanych stanowisk montażowych?
Automatyzacja i robotyzacja stanowiska przemysłowego zazwyczaj wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi, tym samym ważne jest, aby klient miał świadomość, że jest to inwestycja, a nie wydatek. Te procesy wymagają jednak powtarzalnych komponentów, dlatego przy projektowaniu nowoczesnych stanowisk produkcyjnych niezbędne jest fachowe spojrzenie na cały proces produkcyjny. Produkt finalny wytworzony na takim stanowisku jest bardziej powtarzalny i dokładniej wykonany niż ten wyprodukowany na stanowisku manualnym, a jak wiemy, poprawa jakości przyczynia się do poprawy wizerunku firmy. Obecnie jednak najbardziej palącym problemem, z jakim borykamy się wszyscy niezależnie od sektora, jest poważny deficyt komponentów i podzespołów niezbędnych do budowy stanowisk i linii montażowych. Ma on znaczny wpływ na ogólny koszt i terminy realizacji wszelkich inwestycji.
W jaki sposób Despol TM wspiera odbiorców rozwiązań w zakresie projektowania i montażu?
Naszą firmę tworzą wykwalifikowani inżynierowie, toteż nie zajmujemy się jedynie doborem odpowiednich narzędzi, lecz staramy się spojrzeć całościowo na dany proces produkcyjny, oferując klientom wsparcie i doradztwo na każdym etapie planowania produkcji. Zaczynamy od analizy budowy produktu, który ma być przedmiotem montażu w celu zagwarantowania optymalnego procesu montażu. Następnie przeprowadzamy wizję lokalną w zakładzie, analizując istniejące zasoby i infrastrukturę pod kątem możliwości ich integracji z nowymi rozwiązaniami. Dysponujemy własnym zapleczem produkcyjno-technicznym, gdzie odbywa się budowa i uruchomienia stanowisk. Klient uczestniczy na bieżąco w projektowaniu i zatwierdzaniu poszczególnych etapów projektu przez odbiory techniczne w naszym zakładzie – do momentu, aż projekt będzie gotowy do instalacji i uruchomienia w miejscu docelowym. Na tym jednak nasz udział się nie kończy, ponieważ oferujemy również pełne wsparcie serwisowe po dostawie – w ramach gwarancji, jak i w okresie pogwarancyjnym. Jest to bardzo ważna gałąź działalności Despol TM. Staramy się ją stale rozwijać przez tworzenie lokalnych oddziałów serwisowych, które będą bliżej klienta i pozwolą nam jeszcze szybciej reagować w razie nagłej potrzeby. W przypadku złożonych procesów przemysłowych niezawodne wsparcie serwisowe ma niezwykle istotne znaczenie dla klientów, a naszym celem jest utrzymanie jak najwyższych standardów w tym zakresie.
W jaki sposób tworzycie optymalne rozwiązanie dla klienta?
Opieramy się przede wszystkim na przeprowadzanej wspólnie z klientem szczegółowej analizie istniejącego procesu produkcyjnego z uwzględnieniem ewentualnych przyszłych kierunków rozwoju, planowanej produkcji oraz wszelkich innych parametrów przekładających się na ostateczny kształt danego projektu. Staramy się znaleźć takie rozwiązanie, które zapewni naszym klientom długofalowe korzyści oraz możliwości elastycznej rozbudowy i rozwoju w odpowiedzi na zmieniające się realia rynkowe.
Jak realizujecie współpracę z partnerami i dostawcami?
Zależy nam na oferowaniu najlepszych jakościowo produktów. Gwarantuje to m.in. długoletnie doświadczenie Despol TM we współpracy z partnerami zagranicznymi. Stale również pogłębiamy wiedzę i śledzimy rozwój technologii, a także odbywamy szkolenia u naszych dostawców i prowadzimy audyty produkcyjne. Ważne jest dla nas nie tylko zacieśnianie relacji handlowych, lecz cały proces powstawania oferowanych produktów. Dzięki stałej wymianie informacji i dążeniu do innowacji współpracujący z nami producenci urządzeń i maszyn mogą lepiej dostosować swoje produkty do potrzeb i oczekiwań odbiorców końcowych.
Jaki będzie rozwój Przemysłu 4.0 i robotyzacji w Polsce?
Bez wątpienia jest to dominujący dzisiaj kierunek rozwoju na całym świecie, który w najbliższych latach będzie się umacniał. Polska jest dopiero w początkowej fazie wdrażania tych rozwiązań. W tym zakresie z pewnością mamy jeszcze dużo do nadrobienia – zwłaszcza w porównaniu do sytuacji panującej na rynku europejskim czy światowym. Rozwojowi idei Przemysłu 4.0 sprzyjają wyzwania, z jakimi mierzą się obecnie przedsiębiorcy. Należą do nich m.in. niestabilność zatrudnienia powodująca brak lub częste zmiany pracowników, wysokie koszty siły roboczej, konieczność eliminacji ryzyka i strat ponoszonych wskutek błędów popełnianych przez człowieka, a także zupełnie naturalne dążenie do odciążenia człowieka od wykonywania ciężkiej i żmudnej pracy.
source: Automatyka 7-8/2022