5 mitów na temat chmury, w które firmy powinny przestać wierzyć
Materiał prasowy print
W 2019 r. tylko 18% polskich firm korzystało z płatnych usług w chmurze. Na umiarkowane zainteresowanie takimi rozwiązaniami wpływają m.in. obawy o duże koszty oraz bezpieczeństwo danych. Przedsiębiorcom nadal brakuje wiedzy na temat możliwości i korzyści płynących z chmury. Oto pięć mitów, w które firmy powinny jak najszybciej przestać wierzyć.
1. Dane są bezpieczniejsze w siedzibie firmy
Jak wskazuje Instytut McKinsey, chmura umożliwia zmniejszenie liczby incydentów dotyczących rozwiązań związanych z IT nawet o 70%. Ich dostawcy mają dostęp do najnowocześniejszych technologii oraz ekspertów z zakresu cyberbezpieczeństwa. Oferowane platformy łączą ścisłą kontrolę dostępu oraz zabezpieczenia przed kradzieżą danych (firewall) i ich utratą (system kopii zapasowych). Dzięki temu zapewniają nie tylko bezpieczeństwo wrażliwych informacji, ale też zgodność z regulacjami dotyczącymi ich przechowywania i przetwarzania, jak np. RODO. Umożliwiają też śledzenie kto, kiedy i do jakich danych ma dostęp oraz analizowanie wszystkich zmian wprowadzanych w plikach.
2. Chmura jest droga i nieopłacalna
Rozwiązania chmurowe mogą zmniejszyć ogólne koszty związane z IT nawet o 40%. Pomagają firmom w zarządzaniu procesami bez konieczności płacenia za licencje czy utrzymywanie serwerów. Eliminują również problem braku środków na inwestycje w sprzęt czy zatrudnienie specjalistów. Firmy płacą jedynie za te elementy, które użytkują, a w ramach usług hybrydowych mogą dodatkowo skorzystać z doradztwa w dobieraniu najlepszych rozwiązań i technologii dla swojego biznesu. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze – w pięciooddziałowym banku może to być nawet ponad 300 tys. dolarów potrzebnych na wymianę serwerów, przełączników oraz generatorów energii elektrycznej.
3. Potrzeba zbyt dużo wiedzy i zachodu
Wiele rozwiązań zapewnia aktywną opiekę serwisową, dostawcy oferują także wsparcie techniczne przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, zarówno na miejscu, jak i zdalnie. Systemy monitorują wszystkie elementy platformy, aby reagować jeszcze zanim nastąpi awaria. Dostawcy biorą więc na siebie wszelkie problemy IT, aby przedsiębiorcy mogli skupić się na rozwoju swojego biznesu.
4. Przeszkolenie kadry jest zbyt kosztowne
Aby rozwiązania chmurowe miały sens, muszą im towarzyszyć cyfrowe umiejętności pracowników. Ich przeszkolenie nie powinno być jednak postrzegane jako wyrzucenie pieniędzy „w błoto”. Chmura zapewni im bowiem mobilność i szybki, stały dostęp do kluczowych danych oraz aplikacji, bez względu na miejsce. Ułatwi i przyspieszy procesy administracyjne, produkcyjne, związane z działem HR, finansami czy obiegiem umów, co zwiększy produktywność i przełoży się na realne zyski.
5. Nie tylko do kopii zapasowych i odzyskiwania danych po awarii
Kopie zapasowe to ważne zabezpieczenie dla firm – dzięki nim nawet po utracie danych unikają przestojów i mogą zapewnić ciągłość działania. Chmura to jednak więcej niż korzyści wynikające z backupu informacji. Nawet małe i średnie przedsiębiorstwa pracują bowiem z dużymi ilościami danych. Powoduje to problemy m.in. z ich współużytkowaniem, właściwą archiwizacją czy odnajdywaniem, często wymusza też ponowne wykonywanie tej samej pracy. Rozwiązania chmurowe automatycznie synchronizują dane, ułatwiają znajdowanie dokumentów oraz ich udostępnianie. Umożliwiają pracę w dowolnym miejscu, czasie i na każdym urządzeniu, śledzenie na bieżąco realizacji zadań oraz współpracę na dokumentach w czasie rzeczywistym.
– Rozwiązania chmurowe z powodzeniem stosowane są nawet w branżach, które muszą spełniać restrykcyjne wymagania odnośnie bezpieczeństwa danych, np. w placówkach finansowych, rządowych czy medycznych. Ich zaletą jest możliwość dopasowania do potrzeb, tempa rozwoju, sposobów zarządzania i wymogów prawnych. W wielu przypadkach dobrym rozwiązaniem będą systemy hybrydowe. Na rynku są już dostępne inteligentne platformy informatyczne zapewniające prywatną chmurę aplikacji biznesowych, które odpowiadają wymogom konkretnej branży. Wdrożenie odbywa się w krótkim czasie, a rozliczanie w formule abonamentowej sprawia, że profesjonalne rozwiązania dostępne są już także dla małych i średnich firm. Aby przyniosły wymierne efekty, przedsiębiorcy powinni określić konkretne problemy, które chcieliby rozwiązać. Na szczęście w identyfikacji tych wyzwań pomagają konsultanci ds. cyfrowej transformacji – wskazuje Mateusz Macierzyński, menedżer ds. systemów IT w firmie Konica Minolta.
source: Konica Minolta