2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Bosch Rexroth aktywnie wspiera edukację: nowoczesna ścieżka edukacyjna w BCU przy Lotniczych Zakładach Naukowych

Materiał prasowy print

Monday November 25 2024
Bosch Rexroth aktywnie wspiera edukację: nowoczesna ścieżka edukacyjna w BCU przy Lotniczych Zakładach Naukowych
Tweet

Firma Bosch Rexroth podjęła się ambitnego zadania - kompleksowo wyposażyła sale dydaktyczne w nowo powstającym Branżowym Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie automatyki przemysłowej przy Lotniczych Zakładach Naukowych (LZN) we Wrocławiu. Celem głównym przedsięwzięcia jest wsparcie przygotowania kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w branży elektroniczno-mechatronicznej poprzez utworzenie i wsparcie funkcjonowania placówki, która dzięki ścisłej współpracy z przemysłem, będzie miała szansę korzystać z najnowocześniejszego sprzętu, technologii i wiedzy ekspertów z dziedzinie automatyki przemysłowej, automatyzacji i Przemysłu 4.0. Założenie to zostanie zrealizowane poprzez przeszkolenie do 30.06.2026 r. prawie 400 uczestników i obejmować będzie w 1/3 młode osoby – tzn. uczniów technikum, ok. 200 osób dorosłych – zarówno studentów jak i pracowników zakładów przemysłowych i ponad 30 nauczycieli kształcenia zawodowego.

Na bazie tych zasobów stworzona została  innowacyjna ścieżka dydaktyczna, której celem jest uzupełnienie wiedzy teoretycznej zdobywanej przez kursantów, praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi w nowoczesnym przemyśle. Branżowe Centrum Umiejętności będzie prowadziło działalność edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową oraz doradczo-promocyjną, łącząc edukację z nowoczesnym przemysłem. Dlatego też baza dydaktyczna udostępniana będzie szkołom, uczniom, nauczycielom, organizacjom branżowym i podmiotom przemysłowym, w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć szkoleniowo-edukacyjnych. Utworzone w LZN centrum edukacyjne stanie się miejscem kształcenia, fachowych porad, wymiany doświadczeń, ale także laboratorium pozwalającym przetestować, czy dana technologia nadaje się do wdrożenia w konkretnym przypadku. Projekt ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie automatyki i Przemysłu 4.0, które będzie rosło także w przyszłości. Bosch Rexroth, działając we współpracy z Lotniczymi Zakładami Naukowymi i Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) stworzył kompleksową koncepcję edukacyjną, która łączy teorię z praktyką, umożliwiając wszystkim chętnym nastawionym na rozwój w dziedzinie nowych technologii, zdobycie umiejętności potrzebnych do pracy w dynamicznie rozwijających się sektorach technologicznych.

Nowoczesne pracownie: krok po kroku

Szczegółowy program nauczania, obejmuje różne aspekty nowoczesnych systemów automatyki i sterowania. Uczestnicy szkoleń będą mieli okazję przejść przez wszystkie etapy, począwszy od budowy i uruchomienia, poprzez eksploatację i monitorowanie linii produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0. Aby to osiągnąć, utworzono sześć pracowni, o różnym stopniu zaawansowania, z których pięć ukierunkowanych jest na konkretne zagadnienia i zdobywanie technicznych umiejętności, a szósta niejako łączy zdobytą wcześniej wiedzę w postaci stworzonej, w pełni zautomatyzowanej edukacyjnej linii montażowej.

Pracownia elektroniki i montażu

Nauka praktycznych umiejętności rozpoczyna się w pracowni elektroniki i montażu, gdzie szkolone osoby zaznajomią się z podstawami elektroniki i elektrotechniki. Zajęcia obejmować będą montaż elektroniki i automatyki. Na tym etapie nauka polegać będzie na przygotowaniu podstaw teoretycznych do projektowania i montażu automatyki zgodnie z dokumentacją techniczną i obowiązującymi standardami branżowymi. Zwieńczeniem tego etapu nauki jest realizacja projektu montażu szafy sterowniczej ze sterownikiem PLC, modułami wejścia/wyjścia, zasilaniem, zadajnikami oraz siecią Ethernet. Tego typu szafy zawierające podstawowe podzespoły sterowania wykorzystywane będą w kolejnych pracowniach.

Pracownia nowoczesnych systemów sterowania

Kolejna pracownia związana jest z nauką programowania sterowników PLC na zmontowanych wcześniej stanowiskach. Zajęcia obejmować będą podstawy programowania w środowisku CODESYS oraz obsługę modułów wejścia/wyjścia. Dzięki zadajnikom sygnałów oraz czujnikom (indukcyjnym, ultradźwiękowym czy czujnikom temperatury) kursanci będą mogli odbierać i przetwarzać dane, które zostaną wyświetlone na panelu HMI a także mogą je zapisywać w bazach danych lub przesyłać do chmury obliczeniowej. Nauka obejmować będzie również nowoczesne protokoły komunikacji pomiędzy światem OT i IT, takie jak MQTT, REST/API, czy OPC UA. Jednym z kluczowych celów jest nauka programowania m.in. w środowisku Node-RED, co umożliwi realizację prototypów sterowania i wizualizacji dla projektów edukacyjnych.

Pracownia automatyki

W czasie zajęć w pracowni automatyki, kursanci będą mieli okazję zapoznać się z bardziej złożonymi układami wykonawczymi stosowanymi w automatyce przemysłowej oraz z ich diagnostyką. Będą pracować z serwonapędami, modułami liniowymi, falownikami oraz silnikami elektrycznymi. Nauka obejmie programowanie ruchu i sterowania tych elementów, które podłączone będą do sterownika PLC. Nauka obejmie samodzielne ćwiczenia, w tym programowanie ruchu osi i systemów mechatroniki oraz zbieranie informacji diagnostycznych.

Pracownia automatyzacji i robotyki

Celem zajęć w tej pracowni jest poznanie zaawansowanych technologii związanych z automatyzacją i robotyką. Zajęcia obejmować będą implementację aplikacji do automatyzacji montażu, takich jak inteligentne systemy mechatroniczne i wkrętarki. Kursanci będą uczyć się  budowy i podstaw programowania typowych robotów wykorzystywanych w procesach produkcyjnych, poznając działanie klasycznych rozwiązań robotyki takich jak roboty: jednoosiowe, typu delta czy pracujące w układzie kartezjańskim. Dodatkowo zapoznają się z konstrukcją i działaniem robotów 7 osiowych oraz zasadami wspólnej pracy robota z człowiekiem na przykładzie cobota czyli robota współpracującego. Kluczowe umiejętności zdobywane w tej pracowni to zrozumienie układu współrzędnych, osi oraz kinematyki i zasad ich
programowania.

Pracownia intralogistyki

Następny etap nauki to pracownia intralogistyki, czyli procesów automatyzacji transportu wewnątrzzakładowego opartego na technologii AMR (autonomiczne roboty mobilne). W pracowni zainstalowane zostały pojazdy AMR wraz z przykładową infrastrukturą, które pozwolą na zrozumienie zasad lokalizacji z zastosowaniem algorytmu SLAM, budowy pojazdów autonomicznych. Nauka polegać będzie na zdobywaniu praktycznych doświadczeń przy zastosowaniu transportu autonomicznego, w obsłudze lokalnych buforów produktów i elementów wykorzystywanych w procesie produkcji.

Pracownia Przemysłu 4.0

Zwieńczeniem całego procesu edukacyjnego jest pracownia Przemysłu 4.0, gdzie wykorzystana zostanie wiedza, zdobyta na wcześniejszych etapach nauki. W tej pracowni znajduje się zrobotyzowana linia montażowa wraz ze stanowiskiem pracy ręcznej, która umożliwia realizację szeregu zaawansowanych zadań w procesie produkcji przykładowego produktu, jakim jest model czarnej skrzynki wykorzystywanej w samolotach. Kursanci zaznajomią się z:

  • Koncepcją Przemysłu 4.0: wprowadzenie do cyfryzacji i nowoczesnych technologii, które zwiększają elastyczność, wydajność i personalizację procesów produkcyjnych.
  • Zasadami Zwinnej Produkcji: optymalizacja procesów produkcyjnych poprzez systemową eliminację przestojów oraz błędów, co prowadzi do zwiększenia efektywności i oszczędności zasobów.
  • Procesami oszczędzającymi energię: analiza i wdrażanie rozwiązań zmniejszających zużycie energii na linii produkcyjnej, co jest korzystne zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie.
  • Programowaniem linii produkcyjnej: nauka programowania i konfiguracji zautomatyzowanych systemów produkcyjnych, które pozwalają na realizację specyficznych zadań montażowych.
  • Systemami monitorowania produkcji: inteligentne kioski i tzw. dashboardy umożliwiające pracę operatorom, monitorowanie i kontrolę procesów w czasie pracy.
  • Produkcją przykładowego produktu: od przygotowania przykładowej konfiguracji poprzez zaopatrzenie w niezbędne podzespoły do produkcji za pomocą pojazdu AMR, a w końcu zmontowanie gotowego produktu.
  • Procesami monitorowania i diagnostyki: wykorzystanie elementów automatyki oraz dodatkowych czujników do zbierania parametrów oraz danych umożliwiających monitorowanie stanu technicznego linii.

Zastosowanie wiedzy i doświadczenia Bosch Rexroth

W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno gotowe stanowiska dydaktyczne z portfolio Bosch Rexroth, jak również stanowiska stworzone konkretnie pod specjalne potrzeby LZN i BCU. Jest to możliwe dzięki doświadczeniu inżynierów Bosch Rexroth, także temu zdobytemu podczas budowy centrum szkoleniowo-pokazowego Factory of the Future Lab w siedzibie firmy w Warszawie. Projekt ten pokazuje, jak nowoczesne technologie mogą wspierać edukację i przygotowywać przyszłych specjalistów do pracy w przemyśle, gdzie technologia i automatyzacja odgrywają kluczową rolę.

Inicjatywa firmy Bosch Rexroth w Lotniczych Zakładach Naukowych to doskonały przykład tego, jak biznes może aktywnie wspierać edukację i rozwój nowej generacji techników, inżynierów i specjalistów. Dzięki zaangażowaniu i nowoczesnemu podejściu do nauki, kursanci będą mieli możliwość zdobycia praktycznych umiejętności, które są niezbędne w nowoczesnym przemyśle, co z pewnością przyczyni się do ich przyszłych sukcesów zawodowych.

Projekt ten nie tylko tworzy ofertę edukacyjną Branżowego Centrum Umiejętności przy Lotniczych Zakładach Naukowych, ale także stanowi krok w kierunku innowacji i rozwoju technologicznego w Polsce. Bosch Rexroth pokazuje, jak ważne jest inwestowanie w edukację i rozwijanie potencjału młodych ludzi, którzy będą kształtować przyszłość przemysłu.

source: Bosch Rexroth

Keywords

automatyka, Bosch Rexroth, laboratoria, Lotnicze Zakłady Naukowe

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP