Bosch z 73% wzrostem obrotów w Polsce
Materiał prasowy (Bosch Rexroth Sp. z o.o. ) print
W czasie corocznej konferencji Grupy Bosch w Polsce, Krystyna Boczkowska, prezes Robert Bosch sp. z o.o. oraz reprezentantka Grupy Bosch w Polsce przedstawiła najważniejsze informacje dotyczące rozwoju firmy.
Bosch jest międzynarodowym przedsiębiorstwem, prowadzącym działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology.
Jest reprezentowany przez 440 spółek zależnych i regionalnych w 60 krajach, a z uwzględnieniem sieci dystrybutorów, w 150. Koncern zatrudnia na całym świecie 375 000 pracowników.
Pomimo utrzymującej się umiarkowanej koniunktury gospodarczej, w 2015 roku Grupa Bosch osiągnęła rekordowe w swojej historii obroty w wysokości 70,6 mld, czyli o 44% wyższe niż w roku 2014. Powodem tak dynamicznego rozwoju było, poza wysokim organicznym wzrostem, przejęcie całości udziałów spółek BSH Hausgeräte oraz Automotive Steering. Pomijając efekt konsolidacji, nominalny wzrost obrotów wyniósł 10%. Do tak pozytywnego wyniku przyczynił się w tym roku dodatni efekt kursów wymiany walut.
Rozwój poszczególnych sektorów koncernu Bosch był w 2015 roku bardzo zróżnicowany. Największy, 12-procentowy wzrost odnotował sektor Mobility Solutions, osiągając obroty na poziomie 41,7 mld EUR. Warto zaznaczyć, że sektor rozwijał się lepiej niż światowy rynek produkcji samochodów, który wzrósł tylko o 2%.
Mniej zadowalające były wyniki sektora Industrial Technology, w szczególności działu Drive and Control Technology, który odczuł efekty trudnej sytuacji na rynku aplikacji mobilnych. W sumie obroty sektora zmalały o 1,6%, do 6,6 mld EUR.
Pomyślnie rozwijał się natomiast sektor Consumer Goods, który osiągnął obroty w wysokości 17,1 mld EUR, czyli o 10% więcej niż w roku poprzednim. To właśnie w obrotach tego sektora widać pozytywny efekt konsolidacji spółki BSH Hausgeräte. W sektorze Energy and Building Technology, w obydwóch działach branżowych, Systemów Zabezpieczeń oraz Termotechniki, odnotowaliśmy wyraźnie większą dynamikę wzrostu niż w latach poprzednich. Wynika to ze strategii mającej na celu osiągnięcie wiodącej pozycji dostawcy inteligentnych systemów energetycznych i technicznego wyposażenia budynków. Obroty sektora wzrosły o 11%, do 5,1 mld EUR.
Wyniki Grupy Bosch w regionach
Największe obroty w wysokości 37,3 mld EUR koncern wypracował w Europie, osiągając wzrost na poziomie 3,8%. Nadal Europa ma największy, 53-procentowy udział w sprzedaży produktów i rozwiązań Bosch.
W Ameryce Północnej Bosch, wspierany przez dynamicznie rozwijającą się gospodarkę, odnotował wzrost w wysokości 25%.
W Ameryce Południowej natomiast obroty spadły o 13%, przede wszystkim z powodu recesji w Brazylii.
W regionie Azji i Pacyfiku oraz w Afryce wprawdzie zwiększyliśmy nasze obroty o 17%, jednak większość wzrostu zawdzięczamy pozytywnym efektom różnic kursowych. Z pominięciem tych efektów wzrost wyniósł tylko 3%. Główną przyczyną było spowolnienie dynamiki gospodarki w Chinach.
Ośrodki B+R
Źródłem sukcesu koncernu Bosch jest innowacyjność produktów i usług, które spełniają coraz wyższe oczekiwania naszych klientów oraz są reakcją na światowe megatrendy. Jest to możliwe dzięki nakładom na badania i rozwój, które systematycznie rosną. W 2015 roku wyniosły one rekordowe 6,4 mld EUR.
We wszystkich 118 ośrodkach badawczo-rozwojowych Bosch na świecie pracuje obecnie 56 000 osób.
– Najbardziej dumni jesteśmy z otwartego w ubiegłym roku kampusu badawczego Bosch w Renningen, który jest nazywany „Europejskim Standford”. Ośrodek pełni rolę centrum łączącego punkty badawcze na całym świecie z poszczególnymi działami firmy. Prowadzone są w nim prace nad oprogramowaniem dla koncepcji Internetu rzeczy, technologią czujników, automatyką, technologią akumulatorową czy doskonaleniem układów napędowych i wspomagających. Ośrodek badawczy w Renningen, na którego budowę Bosch przeznaczył 310 mln EUR, należy do najważniejszych inwestycji koncernu ostatnich lat – mówi Krystyna Boczkowska.
W sumie w 2015 roku inwestycje koncernu wyniosły 4,1 mld EUR. Znaczące zwiększenie tej kwoty w porównaniu z poprzednimi latami nie jest jedynie wynikiem konsolidacji, ale świadomą decyzją biznesową, dzięki której możemy elastycznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe oraz aktualne potrzeby przedsiębiorstwa.
Bosch i Przemysł 4.0
Przemysł 4.0 jest obszarem, w którym Bosch spodziewa się znaczącego wzrostu obrotów. Coraz większa integracja produkcji pozwala na podniesienie wydajności i efektywności energetycznej.
Tutaj Bosch opiera się przede wszystkim na doświadczeniach wdrażania rozwiązań Przemysłu 4.0 w swoich 250 fabrykach, co pozwala nam na oferowanie sprawdzonych, a jednocześnie innowacyjnych aplikacji również klientom zewnętrznym. Należy do nich Production Performance Manager, który w czasie rzeczywistym wizualizuje dane produkcyjne i samodzielnie inicjuje proces konserwacji maszyn. Dzięki stosowaniu rozwiązań Przemysłu 4.0, Bosch planuje do 2020 roku uzyskać w swoich fabrykach 1 mld EUR oszczędności oraz 1 mld EUR dodatkowych obrotów. Podobnych oszczędności, po zastosowaniu aplikacji Bosch, mogą spodziewać się klienci zewnętrzni.
Bosch w Polsce
Bosch utrzymuje w naszym kraju silną pozycję, co potwierdził osiągając w 2015 roku obrót w wysokości 4,6 mld złotych. Przejęcie całości udziałów w dużej i dynamicznie rosnącej organizacji BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego z pięcioma zakładami produkcyjnymi i pozycją lidera na rynku sprzętu AGD znacznie zwiększyło skalę działalności koncernu i spowodowało rekordowy, 73-procentowy wzrost obrotów. Pomijając efekt konsolidacji, Bosch zanotował wzrost na poziomie 5,3%.
Wszystkie działy handlowe firmy Robert Bosch w Polsce odnotowały w 2015 roku wzrost obrotów powyżej rynku.
W 2016 roku Bosch w Polsce planuje zwiększyć o 30% zatrudnienie w centrum kompetencyjnym IT, w którym obecnie pracuje ponad 100 osób. Centrum świadczy usługi informatyczne dla spółek Boscha na całym świecie, a jego rozwój jest związany ze strategią rozwoju aplikacji i usług w obszarze Internetu rzeczy, dla rozwiązań Smart Home, Connected Mobility czy Przemysłu 4.0.
source: Bosch