Cyberpokolenie Boscha w Polsce
Materiał prasowy print
Zaledwie 21 lat temu uzyskaliśmy w Polsce możliwość anonimowego dostępu do internetu, tymczasem już wyrosło pierwsze pokolenie Polaków, które nie wyobraża sobie życia bez cyberprzestrzeni. Roli nowych technologii w życiu polskich 25-latków przyjrzał się Bosch, który właśnie obchodzi 25. rocznicę rozpoczęcia swojej działalności nad Wisłą.
Z badania wyłania się obraz pokolenia uzależnionego od technologii. Kiedy na polski rynek wchodził pierwszy smartfon z systemem Android mieli po 16 lat, więc obecne 25-latki pamiętają czasy bez komórek. Jednak dziś na negatywną ocenę jakiejś chwili w ich życiu może wpłynąć np. rozładowana bateria w telefonie. Na co dzień są wręcz otoczeni ekranami smartfonów, komputerów i innych urządzeń elektronicznych. Ponad dwie trzecie z nich deklaruje, że w internecie spędza co najmniej 4 godziny dziennie.
Rekordziści monitorują sieć nawet, kiedy śpią. Można odnieść wrażenie, że „pokolenie cyfrowych wyjadaczy” jest bardzo pogodzone z rozwojem nowoczesnych technologii, ponieważ w ich życiu co chwila pojawiają się nowe rozwiązania. – (…) Teraz niestety, kto nie ma internetu ten nie żyje – powiedział jeden z badanych, co nabiera większego sensu, kiedy uświadomimy sobie, że jego życie i jemu podobnych składa się głównie z nauki, pracy i rozrywki realizowanych lub dostępnych on-line.
– Rozpoczynając swoją aktywność w Polsce 25 lat temu pokazaliśmy, że dzięki naszym innowacjom wiercenie otworów w betonie nie musi oznaczać walki człowieka z materią. Od tamtego czasu sprzedaliśmy w Polsce ponad 2,5 miliona elektronarzędzi, w tysiącach obiektów działają nasze systemy zabezpieczeń, samochody są wyposażone w części Bosch, a wiedzę o nowych rozwiązaniach technicznych przekazaliśmy setkom polskich mechaników samochodowych i instalatorów sanitarnych. Zastaliśmy Polskę elektroniczną, a teraz z powodzeniem budujemy informatyczną – tak wyniki badania komentuje Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o., reprezentantka Grupy Bosch w Polsce.
– Bosch przechodzi obecnie historyczną transformację, chce kreować trendy i wyznaczać kierunki rozwoju technologii przyszłości. Rola biernego obserwatora zdecydowanie koncernowi nie odpowiada. Większość naszych fabryk już pracuje w standardzie Industry 4.0. Internet rzeczy (IoT) jest zaawansowany we wszystkich dywizjach Grupy Bosch. Zatrudniamy na świecie 20 tys. specjalistów IT, którzy pracują nad oprogramowaniem do naszych produktów – podkreśla Krystyna Boczkowska.
Przyszłość cyberświata
25-letni Polacy objęci badaniem zleconym przez firmę Bosch w Polsce posiadają zwykle wiele urządzeń zaawansowanych technicznie (smartfon, laptop, tablet, czytnik e-book, smartwatch) i są otwarci na nowe rozwiązania. Swój świat za kolejne 25 lat widzą jako sterowany zdalnie z jednego urządzenia, a może nawet kierowany myślami. Za podstawową wartość uważają bezpieczeństwo, dlatego przede wszystkim chcą wprowadzać takie rozwiązania techniczne, które wykluczają błąd ludzki i chronią środowisko. Fascynują się rozwijaną przez Bosch wizją autonomicznych samochodów, które będą mogły jeździć bez kierowcy, kosiarek, które same koszą trawnik, samochodów i rowerów napędzanych elektrycznie czy inteligentnych urządzeń używanych w gospodarstwie domowym.
Co piąty 25-latek deklaruje, że bliskie jest mu pojęcie „Internetu rzeczy”, które oznacza przedmioty wyposażone w czujniki i komunikujące się ze sobą za pośrednictwem internetu. Młodzi ludzie są więc otwarci na stale postępujące integrowanie z internetem coraz większej liczby urządzeń. Prawie 74% badanych na zlecenie Boscha 25-latków twierdzi, że zna też pojęcie sztucznej inteligencji, co jest wynikiem ponad dwa razy wyższym niż w badaniu reprezentatywnej grupy polskich internautów (31,5% deklarowało znajomość tego pojęcia).
Od sztucznej inteligencji oczekują ułatwienia korzystania z różnych urządzeń, poprzez poznawanie przez nią naszych potrzeb. Dzięki niej to maszyny i urządzenia będą się dostosowywać do nas, a nie my do nich. Wtedy wielu rzeczy nie będziemy musieli robić samodzielnie. Za 10 lat każdy nowy produkt Bosch ma być projektowany i produkowany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji – lub też sam będzie w nią wyposażony. Powstaną techniczni asystenci, którzy odciążą użytkowników w wykonywaniu codziennych zadań: w motoryzacji, w przemyśle, ogrodzie i w domu. Ponadto, celem koncernu jest do roku 2020 zintegrowanie z siecią wszystkich nowych produktów elektronicznych i stworzenie do nich oferty usług.
Cyborgi z duszą?
Polskiego cyberpokolenia nie tworzą jednak wyłącznie cyborgi i technokraci, o czym może świadczyć brak popierania przez 25-latków dalszego rozwoju technologii, które odbierają prywatność i oddalają ludzi od siebie oraz powodują utratę realnych kontaktów. Nowoczesne technologie rozumieją humanistycznie, jako rozwiązania ułatwiające człowiekowi pracę i codzienne życie. Duże znaczenie – większe niż w reprezentatywnej próbie Polaków – ma dla nich oprócz poczucia bezpieczeństwa również troska o dobro wszystkich ludzi oraz tradycja.
Jedni zakładają, że w ich domu przyszłości lodówka będzie za nich robić zakupy, a inni nie oczekują żadnych gadżetów tylko rozwiązań, które zmniejszą negatywny wpływ człowieka na środowisko naturalne. W większości nie mają jednak wątpliwości, że nowoczesne technologie są szansą na rozwój i poprawę jakości życia ludzi. Otwartość na nowoczesne technologie deklarują niemal wszyscy badani (94,1%).
W opinii 25-latków dzięki nowym technologiom rynek pracy będzie się powiększał. Szczególny popyt będzie na specjalistów, którzy będą tworzyć kolejne nowoczesne urządzenia, programy i aplikacje. Według badanych już rośnie zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem technicznym i informatycznym. Coraz więcej nowych zawodów pojawia się w cyberprzestrzeni, a bez znajomości programów i nowych technologii ciężko znaleźć pracę.
– Z pewnością cieszy duże zaangażowanie społeczne dwudziestoparolatków, przynajmniej na poziomie deklaracji. Wskazując na kierunki rozwoju nowych technologii, często wybierają te związane z potrzebą zrównoważonego rozwoju i wsparciem osób chorych – komentuje wyniki badania Natalia Hatalska, analityczka trendów.
Badania ilościowe i jakościowe zostały przeprowadzone na zlecenie Bosch przez ośrodek badawczy Danae na przełomie kwietnia i maja br. Wzięło w nich udział 527 osób w wieku 25 lat.
source: Bosch