2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Czy biznes otworzy przyszłości drzwi? Nie taka AI straszna, jak ją malują

Materiał prasowy print

Wednesday May 15 2019
fot. Pixabay
Tweet

Przed nami kolejny skok cywilizacyjny, tym razem jednak maszyny parowe zostaną zastąpione zerojedynkowym kodem, dzięki któremu algorytmy sztucznej inteligencji mają szansę wejść w naszą codzienność - zarówno tę społeczną, jak i biznesową.  Naturalnie to, co nieznane budzi wiele obaw, które często powstrzymują przedsiębiorców przed podjęciem pierwszego kroku w tym nie do końca znanym kierunku. Jak nie zaprzepaścić szansy i zdobyć szczyt listy najbardziej konkurencyjnych firm na rynku? Jak zarazem komunikować i nie straszyć otoczenia biznesu? Co zrobić, by na pokład samolotu lecącego w kierunku AI zabrać jak najwięcej pasażerów? Z odpowiedzią przychodzą kreujące medialną rzeczywistość osoby, które udzieliły swojej opinii w raporcie „Czy leci z nami robot”, przygotowanym przez agencję PR, d*fusion communication.

Dla 28 proc. dziennikarzy, którzy wzięli udział w badaniu, hasło AI to powód do obaw[1]. Od kiedy temat sztucznej inteligencji zaczął szerzyć się w społeczeństwie, mnożą się związane z nim mity i niewyjaśnione zagadnienia, nierzadko zahaczające o scenariusze rodem z filmów science fiction. Pracownicy wielu przedsiębiorstw zamiast ekscytacji, poczuli strach przed tym, co nieznane. Brak wystarczającej wiedzy i objaśnień ze strony pracodawców oraz mediów stworzył wokół tematu AI otoczkę demona przyszłości, który niespodziewanie wkradnie się do naszego życia i całkowicie je odmieni. Według danych z raportu, boimy się przede wszystkim tego, że AI będzie łączyła się z zagrożeniami dla prywatności (68,2 proc.), utratą miejsc pracy (57,3 proc.) oraz zwiększonym narażeniem na cyberataki (50 proc.).

By swobodnie rozwiewać wątpliwości i walczyć z pogłoskami, potrzebny jest dostęp do najlepszej artylerii. W rolę generałów i strategów wcielają się liderzy i menadżerowie przedsiębiorstw, których zadaniem jest ułatwienie pracownikom procesu adaptacji do życia pod rękę z AI. Dzisiejsi szefowie szybko rosnących firm pragną rozwijać je właśnie dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Zdają sobie sprawę, że w czasach technologicznych przemian i cyfrowej transformacji muszą pozostać otwarci w stosunku do innowacyjnych rozwiązań. Z drugiej strony wiedzą też, że nie wszyscy podchodzą do tego tematu równie optymistycznie, a zmiana kultury wewnątrz organizacji to często największe wyzwanie.

Komunikacja ze zrozumieniem

Pierwszym krokiem, od którego należy zacząć implementację AI w firmowym środowisku, jest zrozumienie potrzeb funkcjonujących w nim grup. Nie każdy pracownik jest wybitnym analitykiem danych – są też tacy, którzy na co dzień nie mają z tym żadnej styczności i nie wiedzą „z czym to się je”. Niemniej jednak to, co łączy wszystkich (tym bardziej w jednej organizacji), to wspólna obawa przed tym, jak może przebiegać proces transformacji i co może on oznaczać dla jednostek wewnątrz firmy.

Pomimo tego, że może wydawać się przerażający, proces transformacji może przynieść ze sobą korzyści dla każdego – o ile zadba o to lider. Jeśli ten zapewni zespołowi odpowiednie narzędzia i zaplecze informacyjne niezbędne do rozwoju, znajdą oni własny sposób na pokonanie wszelkich trudności. Umiejętności pracowników z różnych działów i szczebli będą kluczowe przy tworzeniu nowych modeli i strategii biznesowych. Analiza faktycznie odegra tu główną rolę, jednak tym razem nie będzie dotyczyła danych, a indywidualnych potrzeb.

Ile ludzi, tyle opinii – i dobrze!

Komunikowanie wejścia sztucznej inteligencji w firmowe mury powinno opierać się na prostych i zrozumiałych informacjach. AI to rozległy wątek, który może łatwo „przytłumić” entuzjazm, jeśli nie przedstawi się go wystarczająco przejrzyście. Przed przeprowadzeniem maszynowych rewolucji w firmie, dobrze zadbać o uwzględnienie opinii tych, których będzie ona wkrótce dotyczyła. Uczestnictwo wielu grup, w tym oponentów i zwolenników AI, pozwoli na wytyczenie przemyślanej strategii, którą nikt nie będzie zaskoczony. Uwzględnienie pracowników w tak dużej zmianie wyeliminuje poczucie strachu i izolacji - w zamian sprawi, że każdy podejdzie do tego tematu już z nieco większą pewnością. To ważne, biorąc pod uwagę fakt, iż potencjał i pole do działania jest ogromne. Jak wynika z raportu „AI: wyzwania i konsekwencje” polskie firmy dostrzegają więcej korzyści niż zagrożeń z wdrażania kolejnych rozwiązań z obszaru AI (67 proc. vs. 23 proc.)[2].

– Wyjaśnianie świata napędzanego siłą technologii powinno być misją firmowego zarządu, tym bardziej że wpływ sztucznej inteligencji na biznes rośnie w szybszym niż dotychczas tempie. Użytkownicy AI muszą być świadomi potęgi, która w niej drzemie, tak by w swojej codziennej pracy stosować ją w jak najbardziej przydatny i efektywny sposób – mówi Justyna Biczyk, Account Executive w firmie d*fusion communication.

Przy wewnętrznych rozmowach o sztucznej inteligencji, warto więc pokazać spektrum możliwości, które ta oferuję - dużo osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, co AI faktycznie może wnieść do szarej codzienności. W badaniu „Czy leci z nami robot”, wśród głównych korzyści ankietowani wymienili automatyzację procesów w firmach i instytucjach (~91 proc.), redukcję kosztów (~77 proc.) oraz zwiększenie produktywności pracy (~57 proc.). Na dalszych miejscach znalazło się także znaczne odciążenie pracowników i poprawa jakości obsługi klienta.

Wskazane w raporcie korzyści to jedynie część wachlarza, który stale się poszerza. Rozwój innowacyjnej technologii jest zatem niezaprzeczalnie wielką szansą dla ogólnego usprawnienia procesów biznesowych. Tempo przebiegu jej wdrażania w poszczególnych działach i dziedzinach już wkrótce zadecyduje o rynkowej przewadze firm, które jak w przypadku wprowadzania chmury obliczeniowej czy analiz dużych zbiorów danych – nie będą bały się pójść o krok dalej.

[1] „Czy leci z nami robot”, d*fusion communication, 2019

https://dfusion.pl/wp-content/uploads/2019/03/Czy-leci-z-nami-robot_Raport_AI.pdf

[2]„AI: wyzwania i konsekwencje”, Infuture, 2018

http://infuture.institute/raporty/ai-wyzwania-konsekwencje-pilot-view/

source: d*fusion communication

Keywords

AI, sztuczna inteligencja

Related articles

  • Jak często należy wykonywać serwis pompy ciepła? Komu go zlecić?
  • Grupa RENEX zaprezentowała premierową Linię Produkcyjną REECO podczas Targów Productronica 2025
  • Grupa RENEX na Warsaw Industry Week 2025 – kompleksowe rozwiązania dla przemysłu elektronicznego
  • CHARX control modular: Sterownik ładowania pojazdów elektrycznych, który spełnia rosnące wymagania rynku
  • Sprężone powietrze pod pełną kontrolą – jak komponenty od ifm electronic pomagają zredukować straty w fabrykach?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP