Dużo teorii, mało praktyki. Tak studenci oceniają uczelnie
Materiał prasowy print
Prawie co piąty student kierunków inżynierskich w Polsce uważa programy edukacyjne za niedostosowane do wymagań rynku pracy i nowoczesnego przemysłu – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę ABB. Przyszli inżynierowie wskazują m.in. na brak dostępu do nowych technologii i niewystarczającą współpracę uczelni z biznesem.
Firma ABB postanowiła sprawdzić, jak studenci kierunków technicznych oceniają przydatność i jakość programów nauczania oraz ich dostosowanie do wymagań, które stawia przed absolwentami zmieniający się rynek pracy. Z nowego raportu „Inżynierowie 4.0” wynika, że mniej niż jedna piąta studentów kierunków inżynierskich, m.in. robotyki, informatyki czy mechatroniki, uważa programy edukacyjne za zbyt archaiczne. Na pierwszy rzut oka nie jest więc tak źle, ale nawet ci studenci, którzy wyrażają pozytywną opinię o podstawie programowej (82 proc.), wskazują na szereg problemów.
Teoretyk bez praktyki
Według badania, polscy studenci kierunków inżynieryjnych teoretycznie wychodzą z uczelni przygotowani do wyzwań, jakie stawia przed nimi Przemysł 4.0., w którym główną rolę odgrywa automatyzacja i cyfrowe przetwarzanie danych. 2/3 uważa, że posiada odpowiednią wiedzę, by zmierzyć się z zawodowymi wyzwaniami, a tylko 7 proc. nie czuje się przygotowana do pracy. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Choć programy nauczania koncentrują się na kluczowych kompetencjach, takich jak wykorzystanie zaawansowanych umiejętności cyfrowych (deklarowane przez 85 proc. respondentów), to wiedza studentów pozostaje w dużej mierze teoretyczna. Powód?
77 proc. studentów uważa, że uczelnie nie dysponują wystarczającą infrastrukturą, a 2 na 3 wskazuje na brak dostępu do nowoczesnych technologii. W efekcie jedynie 1 student na 4 ocenia swoją znajomość systemów i urządzeń, jako wystarczającą. Te dane pokazują, że mimo solidnych podstaw teoretycznych, młodzi inżynierowie często nie są gotowi do pracy w rzeczywistym środowisku przemysłowym, w którym praktyka musi iść w parze z teorią. Wiele uczelni technicznych podjęło bliską współpracę z firmami technologicznymi, by wypełnić tę lukę. Jednak braki strukturalne i powolne dostosowywanie się do szybkich zmian technologicznych, mogą być coraz bardziej odczuwalne.
– Od lat współpracujemy z czołowymi uczelniami technicznymi w Polsce. Z naszych doświadczeń wynika, że absolwenci mają solidne podstawy do pracy w tzw. nowych technologiach. Z drugiej strony kompetencje wymagane w Przemyśle 4.0 – a lada moment w Przemyśle 5.0 – zmieniają się nieustannie i to, co wczoraj było przydatne, dziś może być już zbędne. Uczelnie muszą szybko reagować na te zmiany, szczególnie jeśli chodzi o sztuczną inteligencję i biegłość cyfrową, siłą rzeczy stawiając głównie na praktykę i znajomość konkretnych systemów – uważa Tomasz Wolanowski, wiceprezes ABB w Polsce.
Studenci: więcej biznesu w edukacji
Co mogłoby lepiej przygotować studentów do pracy w zawodzie? Studenci oczekują działań, które przekładają się na bezpośrednie korzyści zamiast mglistych i odległych perspektyw. Zdecydowana większość (84 proc.) postuluje wprowadzenie bardziej praktycznych zajęć. Kluczową rolę w poprawie tej sytuacji mogłaby odegrać ściślejsza współpraca uczelni z biznesem. Ponad 3/4 studentów oczekuje patronatów firm nad konkretnymi kierunkami, a prawie 2/3 widzi wartość we współprowadzeniu zajęć przez przedstawicieli branży.
– Firmy nie tylko korzystają z wyników pracy młodych inżynierów, ale także aktywnie kształtują ich kompetencje, dostosowując umiejętności do potrzeb rozwijającego się rynku. To obustronna korzyść, a w szerokiej perspektywie jeden z filarów rozwoju nowoczesnej gospodarki – podsumowuje Tomasz Wolanowski.
Nowe podejście do edukacji – bardziej otwarte na współpracę z firmami, które same tworzą rozwiązania Przemysłu 4.0 – może stanowić solidny fundament dla kolejnej generacji specjalistów, dobrze przygotowanych na przyszłość.
O badaniu:
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą Selectivv Data Tank w III kwartale 2024 roku z wykorzystaniem narzędzi geolokalizacyjnych do precyzyjnego doboru respondentów. Ankieta objęła 700 studentów pięciu czołowych uczelni technicznych w Polsce: Politechniki Warszawskiej, Łódzkiej, Wrocławskiej, Krakowskiej oraz AGH. Kryterium udziału było potwierdzenie obecności na kampusach za pomocą technologii geolokalizacji. Dane zebrano online, z zachowaniem standardów etycznych i przepisów RODO.
source: ABB