2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Dziewięć kroków w doborze odpowiedniego napędu

Materiał prasowy (Bosch Rexroth Sp. z o.o. ) print

Friday November 16 2018
Dziewięć kroków w doborze odpowiedniego napędu
Tweet

Projektowanie napędów wymaga w pełni strukturalnego podejścia, dobrej znajomości wzorów oraz gruntownego zrozumienia technologii. Są to warunki wstępne do uzyskania idealnego dopasowania napędu do maszyny.

Konstruowanie napędu podejmuje się oczywiście po wstępnym zaprojektowaniu nowej maszyny, ale także w przypadku zmiany wymagań wobec niej bądź w przypadku modernizacji poprzez wprowadzenie nowego napędu. Pozostawianie nadmiernych tolerancji (w górę czy w dół) przynosi nieraz efekt przeciwny do zamierzonego. Jeśli zaprojektowany napęd ma niedostateczną moc, maszyna nie uzyska oczekiwanego poziomu wydajności, a w najgorszym przypadku napęd będzie musiał być wymieniony na mocniejszy. To oznacza poważne straty, gdyż wzrastają nie tylko koszty nabycia, lecz z powodu słabej sprawności również koszty operacyjne w całym okresie eksploatacji. Jednak na czym polega projektowanie napędu? Polega na idealnym dopasowaniu krzywej momentu obrotowego silnika do potrzeb napędzanej maszyny.

Warunek wstępny: zrozumienie aspektów technicznych

Przy obliczaniu i planowaniu napędu pomocne może być oprogramowanie. Odpowiednie oprogramowanie umożliwia na przykład oszczędność czasu przy analizie wielu wersji. Oferowane przez firmę Bosch Rexroth narzędzie inżynierskie IndraSize umożliwia optymalny wybór silników IndraDyn i napędów IndraDrive po prostu przez wprowadzenie odpowiednich parametrów. Jednak pomimo takiej pomocy technik lub inżynier musi mieć gruntowną znajomość technologii napędu, gdyż tylko wówczas weźmie pod uwagę wszystkie istotne wielkości, a także tylko wtedy rozpozna możliwości optymalizacji napędu. Bez względu na to, czy obliczenia są dokonywane za pomocą oprogramowania czy bez niego, wymagają wykonania następujących dziewięciu jasno określonych kroków.

Prędkość obrotowa w czasie: W tym kroku - na podstawie wymaganej sekwencji ruchów oraz przy uwzględnieniu elementów napędu, takich jak listwa zębata, koło zębate, śruba toczna - oblicza się przebieg prędkości obrotowej w czasie, a stąd średnią prędkość obrotową.

Dane mechaniczne: Następnie dokonuje się przeliczenia wszystkich działających sił na momenty obrotowe oraz wszystkich mas na momenty bezwładności. Jeśli układ napędowy zawiera elementy przekładniowe, takie jak przekładnie zębate czy pasowe, niezbędne jest przeliczenie wszystkich wartości na odpowiednie wartości występujące ma wale silnika.

Krzywa momentu obrotowego: Wielkości określone w krokach 1 i 2 umożliwiają obliczenie wymaganych momentów obrotowych na silniku. Silnik może generować albo absorbować moment obrotowy (działając jako silnik albo generator) w zależności od kierunku przyłożenia sił. W celu określenia obciążenia cieplnego napędu, należy wyznaczyć wartość skuteczną (średniokwadratową) krzywej momentu obrotowego.

Pary wartości moment obrotowy / prędkość obrotowa: Na diagram nanoszone są poszczególne wartości momentu obrotowego i odpowiadające im prędkości obrotowe, a także wartość skuteczna momentu przy prędkości średniej.

Punkty robocze dla danego zastosowania

Wybór silnika: Na podstawie wartości wyznaczonych jw. wybierany jest silnik, który jest w stanie zapewnić wymagane wartości momentu obrotowego. Następnie należy powtórzyć obliczenia, tym razem
z uwzględnieniem momentu bezwładności silnika. Z kolei należy ponownie sprawdzić wybór silnika z uwzględnieniem zwiększonych momentów obrotowych. Procedurę tę powtarza się iteracyjnie.

Charakterystyka silnika

Wybór przemiennika: Należy wybrać odpowiedni przemiennik lub przekształtnik odpowiadający zapotrzebowaniu silnika na moc. Musi on dostarczać tylko moc faktycznie wymaganą zgodnie z wymaganymi momentami obrotowymi.

Krzywa silnik/regulator

Wymagania na zasilanie: W systemie modularnym z wieloma przemiennikami zasilanymi z jednego zasilacza napięcia stałego należy obliczyć moc wymaganą przez każdy napęd, a także moc sumaryczną. Obliczenia muszą uwzględniać moc stale dostarczaną i zwracaną, wymaganą wydajność szczytową oraz energię zwracaną.

Dodatkowe elementy szyny DC: Wymagania na moc ze strony dodatkowych elementów, takich jak rezystory hamujące czy dodatkowe kondensatory, są obliczane w taki sam sposób jak w kroku 7.

Podłączenie do sieci i elementy EMC: Następnie należy wybrać ewentualnie potrzebne dławiki i filtry. Na wybór wpływają takie czynniki jak prąd w linii, liczba napędów zasilanych z jednej linii, długość przewodów zasilających silniki oraz pojemności pasożytnicze przewodów i silników. 

O firmie Bosch Rexroth

Wydajność, precyzja, bezpieczeństwo i energooszczędność to cechy charakteryzujące napędy i sterowania firmy Bosch Rexroth, które wprawiają w ruch maszyny i urządzenia każdego formatu. Przedsiębiorstwo posiada szerokie doświadczenie w aplikacjach mobilnych, maszynowych i projektowych, jak również automatyzacji przemysłu. Doświadczenie to wykorzystuje przy opracowywaniu innowacyjnych komponentów, indywidualnych rozwiązań systemowych oraz usług. Bosch Rexroth oferuje swoim klientom kompleksowe rozwiązania z zakresu hydrauliki, napędów elektrycznych i sterowań, przekładni oraz techniki przemieszczeń liniowych i montażu. Przedsiębiorstwo, obecne w ponad 80 krajach, osiągnęło w 2016 roku obroty w wysokości 5 mld euro przy zatrudnieniu na poziomie 29 500 pracowników.

www.boschrexroth.pl

source: Bosch Rexroth

Keywords

Bosch Rexroth, napędy

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP