2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Ponure perspektywy dla europejskich producentów części motoryzacyjnych

Materiał prasowy print

Friday November 29 2024
Ponure perspektywy dla europejskich producentów części motoryzacyjnych
Tweet

Europejscy producenci części motoryzacyjnych zmagają się z wysokim poziomem niepewności. Najnowsze badanie branżowe przeprowadzone przez CLEPA i McKinsey ujawnia, że 60% dostawców części przewiduje spadek przychodów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Nowe dane rzucają światło na nastroje w branży, kluczowe trendy i pilne wyzwania.

Wysoki poziom niepewności wokół nowych projektów i popytu na pojazdy elektryczne (EV) w Europie, w połączeniu z presją ze strony producentów samochodów (OEM) na obniżanie kosztów oraz obawami o konkurencyjność UE, prowadzi do pogorszenia nastrojów biznesowych w sektorze. W rezultacie prognozy rentowności rysują ponury obraz, w którym 38% producentów części przewiduje obecnie działalność na granicy rentowności lub poniżej niej, w porównaniu z zaledwie 25% na początku roku. Tylko 31% spodziewa się rentowności powyżej 5%, co oznacza spadek w stosunku do wcześniejszych prognoz. Perspektywy na rok finansowy 2025 również nie wykazują znaczącej poprawy.

Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA, podkreśla skalę problemu: „Wyniki badania ukazują trudności, z jakimi zmaga się nasza branża. Europejscy dostawcy motoryzacyjni dysponują innowacyjnym potencjałem, by przewodzić transformacji mobilności, ale presja kosztowa prowadzi do utraty miejsc pracy i zamykania fabryk. Aby chronić zatrudnienie, zwiększyć konkurencyjność oraz przyspieszyć zieloną i cyfrową transformację, konieczna jest pilna korekta ram regulacyjnych”.

Kluczowe priorytety dla odbudowy

Producenci części motoryzacyjnych biorący udział w badaniu CLEPA jako kluczowe obszary działań wzmacniających konkurencyjność Europy wskazali inwestycje w generowanie energii elektrycznej i infrastrukturę ładowania, a także rozwój europejskiego ekosystemu baterii i półprzewodników. Około trzy czwarte dostawców uznało je za swoje trzy główne priorytety. Jedna trzecia dostawców zwróciła uwagę na rozwój ekosystemu oprogramowania open-source oraz dostęp do finansowania.

Główne wyzwania strategiczne

Spadek popytu jako najbardziej palący problem wskazuje 80% respondentów. Aż 77% zgłasza istotne trudności w przenoszeniu wzrostu kosztów na producentów samochodów. Dostawcy, jako pośrednicy w łańcuchu dostaw, w pierwszej kolejności ponoszą presję kosztową. Chociaż niektóre kontrakty zawierają klauzule indeksacyjne umożliwiające regularne dostosowywanie cen do kosztów, wiele umów z producentami pojazdów ich nie uwzględnia, co wymusza negocjacje.

Dodatkowo, 58% dostawców wskazuje rosnącą niestabilność geopolityczną jako poważne zagrożenie. 29% identyfikuje bankructwa mniejszych dostawców drugiego rzędu oraz wycofywanie się z sektora motoryzacyjnego jako mające znaczący wpływ na działalność. Jest to znaczny wzrost w porównaniu do zeszłego roku, kiedy to tylko 16% upatrywało w tym poważne wyzwanie.

Obawy o globalną konkurencyjność

Konkurencyjność Europy staje się coraz większym problemem – 70% producentów części motoryzacyjnych widzi ją obecnie jako poważne wyzwanie, w porównaniu z 43% badanymi rok wcześniej. Dodatkowo, 55% ankietowanych obawia się, że inne regiony, szczególnie Ameryka Północna i Azja, wyprzedzają Europę we wdrażaniu nowych technologii. Chociaż 38% dostawców nadal priorytetowo traktuje Europę w planach inwestycyjnych, zainteresowanie Ameryką Północną (25%) i Azją (22%) rośnie, ponieważ firmy szukają alternatywnych regionów o lepszych perspektywach wzrostu.

Transformacja pojazdów elektrycznych

Mniej niż połowa badanych spodziewa się wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych (BEV) w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Perspektywy wzrostu są szczególnie niepewne w przypadku pojazdów ze średniej półki cenowej. 65% producentów części motoryzacyjnych przewiduje, że BEV będą stanowić mniej niż 50% sprzedaży samochodów do 2030 r. Uderzające jest, że 81% dostawców wskazuje ceny jako kluczowy czynnik hamujący popyt na BEV.

Obawy związane z cenami energii elektrycznej znacząco zmalały – tylko 29% respondentów wskazuje to jako przyczynę stagnacji popytu na EV, w porównaniu z 51% w ubiegłym roku. Jednak infrastruktura ładowania pozostaje głównym problemem dla 57% respondentów, choć również odnotowano spadek w porównaniu do 77% w zeszłym roku.

– Ostatnie badanie CLEPA oraz ciągłe doniesienia o zapowiedziach masowych zwolnień w motoryzacji, faktycznie rysują ponury obraz przemysłu motoryzacyjnego. Chyba nikt nie ma już wątpliwości, że potrzebujemy pogłębionej i pilnej dyskusji nad stanem jednej z głównych gałęzi europejskiej gospodarki jaką jest automotive. Cieszy nas natomiast fakt, że 27 listopada w swoim przemówieniu na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego na temat nowego Kolegium Komisarzy i jego programu (Speech at the European Parliament Plenary on the new College of Commissioners and its programme). Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen podkreśliła zmagania jakimi mierzy się branża automotive by podczas swojej transformacji w kierunku zeroemisyjności pozostać dalej konkurencyjna, deklarując jednocześnie dialog z branżą. Mamy nadzieję, że owoce tego dialogu wpłyną na mierzalną poprawę sytuacji przemysłu i rynku motoryzacyjnego Starego Kontynentu – mówi Tomasz Bęben, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Członek Zarządu CLEPA.

source: SDCM

Keywords

automatyka, branża motoryzacyjna, przemysł motoryzacyjny, SDCM

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP