Premiera ABB Ability. ABB Customer World
Małgorzata Kaliczyńska print
Ponad 300 gości, w tym przedstawiciele najważniejszych polskich firm przemysłowych, wzięło udział w ABB Customer World w Łodzi, by osobiście zapoznać się z ABB Ability – platformą cyfrowych rozwiązań i usług nowej generacji, a także świętować 25-lecie ABB w Polsce.
Szacuje się, że ponad połowa polskich przedsiębiorstw wciąż znajduje się w fazie Przemysłu 3.0. Jednak zainteresowanie cyfrowymi technologiami, które mogą podnosić poziom produktywności, obniżać koszty utrzymania i zużycie energii, rośnie. ABB Customer World stanowi potwierdzenie tego trendu. W Łodzi 6 czerwca 2017 r. ABB Ability po raz pierwszy została zaprezentowana polskim klientom i partnerom. To potężna platforma ponad 180 cyfrowych rozwiązań i usług, która rozwija ideę przemysłowego Internetu Rzeczy przez tworzenie nowych lub modernizowanie istniejących zintegrowanych rozwiązań i procesów dla klientów zsektora użyteczności publicznej, sektora ropy i gazu, przemysłu wydobywczego, kolejowego i spożywczego oraz transportu i infrastruktury.
ABB Customer World jest miejscem ożywionej, branżowej dyskusji. Według firmy Gartner, do 2020 r. około 26 mld jednostek na świecie, z wyłączeniem komputerów osobistych, tabletów i smartfonów, będzie działać wramach Internetu Rzeczy. To stwarza duże możliwości użytkownikom, jednak proces przechodzenia w fazę cyfryzacji może stanowić prawdziwe wyzwanie. ABB pomaga klientom w pełni wykorzystać szanse, jakie stwarza czwarta rewolucja przemysłowa, odpowiadając na najważniejsze pytania, m.in. jak wiedzieć więcej, wytwarzać więcej i działać sprawniej.
ABB w Polsce zatrudnia ponad 4700 osób w 11 zakładach produkcyjnych i 25 biurach. Ponad połowa produkcji polskich fabryk ABB jest eksportowana niemal do wszystkich krajów świata. W marcu tego roku oficjalnie zainaugurowano Globalne Centrum Usług Wspólnych w Krakowie, które zapewnia profesjonalne usługi w zakresie finansów, systemów informatycznych oraz zarządzania zasobami ludzkimi i łańcuchem dostaw dla biznesów ABB na całym świecie. Rocznie firma inwestuje w Polsce około 100 mln zł.
ABB z bazą ponad 70 mln podłączonych do sieci urządzeń oraz 70 tys. systemów sterowania, jest pionierem cyfrowych rozwiązań dla przemysłu. Wśród klientów koncernu korzystających z rozwiązań cyfrowych włączonych do ABB Ability znajdują się największe zakłady użyteczności publicznej, wytwórcy i usługodawcy tacy jak Shell Oil, CenterPoint Energy, Con Edison, BASF, Royal Caribbean, Cargill, Volvo, BMW i wielu innych.
– Cyfryzacja jest olbrzymią szansą dla przemysłu, a portfolio cyfrowych rozwiązań ABB Ability może pomóc klientom w wykonaniu skoku jakościowego – przywitał gości Paweł Łojszczyk, krajowy dyrektor zarządzający ABB w Polsce. – W zależności od branży firmy mogą każdego dnia generować olbrzymie ilości danych, które często pozostają niewykorzystane. ABB Ability pozwala przetwarzać i analizować te dane i na ich podstawie podejmować kluczowe decyzje. Operatorzy otrzymują wgląd w szczegółowe informacje, które są dostarczane do systemów sterowania, co w konsekwencji przyczynia się do wydłużenia czasu niezawodnej pracy, przyspieszenia operacji, a także poprawy rentowności.
Tak rozpoczęte spotkanie było podzielone na trzy części. W pierwszej prezentacje omawiające ideę cyfryzacji przemysłu przedstawili: prof. Richard Żurawski, AGH „Przyszłe modele biznesowe w dobie Czwartej Rewolucji Przemysłowej”; Bazmi Husain „Path to pioneering technology leadership” oraz Marc Leroux „The transition to Digital”. Tej tematyce była również poświęcona debata „Cyfryzacja w przemyśle – jakościowy skok w przedsiębiorstwie”. Goście mogli poznać różne oblicza czwartej rewolucji przemysłowej i rewolucji energetycznej.
Wśród zaprezentowanych w Łodzi produktów znalazły się m.in. ABB Ability Smart Sensor (inteligentne czujniki monitorujące stan silników niskiego napięcia), ABB Ability Connected Services (usługi serwisowe dla rozwiązań z zakresu robotyki i automatyki), czy eCharger (stacja szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym). Goście uczestniczyli również w interaktywnych warsztatach poświęconych kluczowym obszarom działalności ABB oraz dyskusjach skupionych wokół cyfryzacji w przemyśle.
Europejska premiera ABB Ability miała miejsce podczas targów Hannover Messe 2017, których Polska była krajem partnerskim. Oficjalna prezentacja platformy na polskim rynku odbyła się w odpowiednim miejscu i we właściwym czasie: w Łodzi – mieście jednego z największych na świecie centrum produkcji transformatorów – w zrewitalizowanym budynku historycznej pierwszej łódzkiej elektrociepłowni EC1, w którym zabytkowa turbina wyprodukowana przez firmę ASEA, poprzedniczkę ABB, wciąż robi wrażenie na odwiedzających; w momencie rozwoju przemysłowego, który wymusza na firmach szukanie nowych sposobów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i w czasie obchodów 25-lecia ABB w Polsce.
source: Automatyka 7-8/2017