2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Sortowanie, transport, magazynowanie i pozyskiwanie. Napędy zapewniające szybkość w intralogistyce

Materiał prasowy (FAULHABER) print

Thursday June 15 2023
Sortowanie, transport, magazynowanie i pozyskiwanie. Napędy zapewniające szybkość w intralogistyce
Tweet

Niezależnie od branży infrastruktura intralogistyczna pozwala zwiększyć konkurencyjność firmy i przygotować się na przyszłe wyzwania. Coraz więcej etapów pracy jest związanych z przechowywaniem produktów w magazynach oraz ich odbieraniem i przygotowywaniem do wysyłki. Czynności te są wykonywane przez automatyczne systemy składowania, bezzałogowe systemy transportowe oraz inteligentne roboty do zadań logistycznych. Przyspieszenie procesów wymaga użycia elastycznych systemów, które przez cały czas pracują w niezawodny sposób. Takie rozwiązania logistyczne często wykorzystują miniaturowe silniki o dużej wydajności.

Obecnie wymagania wobec napędów używanych w intralogistyce są wysokie: w wielu przypadkach muszą one być w stanie zapewnić dużą moc w ekstremalnych warunkach, pracować niezawodnie przez długi czas lub w ramach procesów wymagających częstego włączania i wyłączania, a także umożliwiać wykonywanie zadań związanych z bardzo dokładnym pozycjonowaniem. Prędkość także odgrywa ważną rolę – duże magazyny każdego dnia przetwarzają tysiące zamówień. Układy napędowe FAULHABER wielokrotnie udowodniły swoją skuteczność w zadaniach dotyczących sortowania, transportu, magazynowania i pozyskiwania (obraz 1). Dzięki modułowej konstrukcji silniki można łączyć z różnymi enkoderami o wysokiej rozdzielczości do zadań związanych z dokładnym pozycjonowaniem i przekładniami do zastosowań wymagających wysokiego momentu obrotowego. Dostępne są też kompaktowe kontrolery ruchu, które można zintegrować z napędami lub zamontować oddzielnie.

Skuteczna i finezyjna obsługa

Samodzielne roboty logistyczne z funkcją autonomicznej jazdy stanowią krytyczny element idei „Intralogistyka 4.0”. Są wykorzystywane do magazynowania, pozyskiwania i przygotowania do wysyłki. Optymalizują przepływ materiału, odciążają pracowników i zastępują m.in. tradycyjne wózki podnośnikowe i paletowe. Jednym z przykładów są autonomiczne roboty do kompletacji, które zapewniają precyzyjny dostęp do poszczególnych obiektów. Typowy robot do kompletacji składa się z kolumny podnoszącej i chwytaka. Jego układ napędowy mogą stanowić np. serwomotory bezszczotkowe DC serii BX4 ze zintegrowanym kontrolerem ruchu oraz przekładnią planetarną. W przypadku chwytaka połączenie to zapewnia precyzyjne pozycjonowanie podczas magazynowania lub pobierania – wszystko to w warunkach stałej pracy z ciągłymi zmianami obciążenia.

Mimo to kompletny układ napędowy waży tylko około 300 gramów. Oznacza to, że nawet przy w pełni wysuniętym chwytaku nie ma potrzeby używania przeciwwagi. Serwomotory bezszczotkowe DC są też bardzo kompaktowe: ich średnica wynosi 32 mm, a długość 85,4 mm. Dzięki temu konstrukcja chwytaka jest bardzo płaska, co pozwala podnosić paczki przechowywane tuż nad powierzchnią podłoża. Takie rozwiązanie pozwala optymalnie wykorzystać drogą przestrzeń magazynową. Bezszczotkowy system komutacyjny sprawia, że silniki są trwałe i niezawodne. Zapewniają wysoki moment obrotowy, są wyposażone w wyważony wirnik i są bardzo ciche podczas pracy. Wbudowany układ sterowania natężeniem pozwala ograniczyć zapotrzebowanie na moment obrotowy i pewnie zabezpieczyć napęd przed przeciążeniem.

Kompaktowe napędy do szybkiego rozpoczynania/zatrzymywania pracy

Miniaturowe silniki DC serii CXR z układem komutacji z grafitu w połączeniu z dopasowanymi przekładniami sprawdzają się też w zadaniach związanych z przenoszeniem. Ich system komunikacji jest bardzo solidny i szczególnie dobrze przystosowany do dynamicznych zastosowań wymagających wysokiej wydajności i związanych z szybkim uruchamianiem/zatrzymywaniem. Te cechy są potrzebne w przypadku wielu systemów przenoszenia i automatycznego sortowania, np. gdy trasy transportowe są przełączane za pomocą przełączników.

Ponadto charakterystyka liniowa sprawia, że sterowanie silnikami DC jest łatwe. Dzięki temu w połączeniu z enkoderami o wysokiej rozdzielczości stanowią idealne rozwiązanie do precyzyjnych zadań dotyczących pozycjonowania. Magnesy neodymowe wysokiej jakości i sprawdzone uzwojenie Faulhaber gwarantują wysoką gęstość mocy w kompaktowym wydaniu. To sprawia, że rozwiązanie może zostać zamontowane bezpośrednio na elementach obsługi. Mimo niewielkich wymiarów mogą one unieść spore obciążenie.

Elastyczność procesu produkcji

Automatycznie sterowane pojazdy (AGV) to preferowany środek transportu zapewniający elastyczność podczas procesów związanych z produkcją (obraz 4). Wśród najważniejszych wymagań stawianych napędom wewnętrznych systemów do transportu materiałów znajdują się dostępność, prędkość, elastyczność i – nierzadko – mała ilość zajmowanego miejsca. Pobór mocy także wpływa na długość okresu eksploatacji akumulatora pojazdu. Przykładowo serwomotory bezszczotkowe DC serii BP4 są odpowiednie do napędzania kół: moc silnika może zostać przeniesiona na koła za pomocą przekładni planetarnych i pasów napędowych. Silniki pracują z dużą wydajnością: innowacyjna technologia uzwojenia umożliwia wykorzystanie stopu o wysokiej zawartości miedzi oraz minimalizuje straty dzięki dużej symetryczności.

Enkodery z serii IE3-1024 są wbudowane w serwomotory w celu umożliwienia dokładnego wykrywania położenia. Magnetyczne enkodery przyrostowe, dostępne w wersjach o różnej rozdzielczości, posiadają kanał indeksujący umożliwiający referencjonowanie obrotów wałów napędowych oraz ustandaryzowany elektroniczny interfejs enkodera. Rozdzielczość, kierunek obrotu oraz szerokość i położenie indeksu można w elastyczny sposób dostosować do konkretnego rozwiązania. Do sterowania serwomotorami służy kontroler ruchu. Takie układy napędowe są też używane w przypadku mobilnych platform robotycznych, które poruszają się po halach przemysłowych w całkowicie autonomiczny sposób, bez zamontowanego wcześniej systemu prowadnic. Ich duża gęstość mocy jest szczególnie dobrze widoczna w przypadku modułów kół. 

Dużo mocy w niewielkiej przestrzeni

W przypadku ograniczonego miejsca do montażu napędu kół w kierunku osiowym często można wykorzystać płaskie silniki serii BXT zapewniające wysoki moment obrotowy. Dzięki innowacyjnej technologii uzwojenia i zoptymalizowanej budowie silniki mają zaledwie 14, 16 i 21 mm długości, ale generują momenty obrotowe do 134 mNm, przy średnicy odpowiednio: 22, 32 i 42 mm. W przypadku precyzyjnej kontroli prędkości lub wysokich wymagań co do dokładności pozycjonowania dopasowane do średnicy enkodery magnetyczne lub sterowniki prędkości są teraz w pełni zintegrowane z obudowanymi silnikami, przez co długość silnika jest zwiększona jedynie o 6,2 mm. Sterowanie prędkością odbywa się za pomocą cyfrowych czujników Halla zintegrowanych z silnikami. Dlatego też dostępny jest duży zakres prędkości, od 200 do 10 000 min -1. Kompaktowe połączenie napędu idealnie nadaje się do zastosowań, w których przestrzeń jest parametrem krytycznym, oraz ułatwia montaż i oddanie urządzenia do eksploatacji.  Dopasowane metalowe przekładnie planetarne serii GPT również charakteryzują się kompaktową budową, dużym momentem obrotowym oraz wieloma precyzyjnymi stopniami przełożenia. 

Specjaliści napędów z Schönaich 

FAULHABER specjalizuje się w rozwoju, produkcji i wdrażaniu wysoce precyzyjnych systemów napędów miniaturowych, serwokomponentów i elektroniki napędowej o mocy wyjściowej do 200 W. Firma zajmuje się produkcją rozwiązań konstruowanych pod specjalne wymagania klienta oraz oferuje szeroki wybór produktów standardowych, takich jak silniki bezszczotkowe, miniaturowe silniki DC, enkodery czy sterowniki ruchu. Marka FAULHABER jest uznawana na całym świecie za symbol najwyższej jakości i niezawodności w kompleksowych i wymagających obszarach zastosowań, takich jak technologia medyczna, automatyka przemysłowa, optyka precyzyjna, telekomunikacja, przemysł lotniczy i kosmiczny oraz robotyka. Od potężnego silnika DC z momentem obrotowym ciągłym 200 mNm po filigranowy mikronapęd o średnicy 1,9 mm – standardową ofertę FAULHABER można konfigurować na 25 milionów sposobów dla odpowiedniej optymalizacji w określonym zastosowaniu. Taka technologiczna baza możliwości konstrukcyjnych stanowi podstawę do wprowadzania najróżniejszych modyfikacji, umożliwiających sprostanie najbardziej wymagającym potrzebom klientów.  

www.faulhaber.com

                  

source: Faulhaber

Keywords

automatyka, Faulhaber, intralogistyka, logistyka, technika napędowa

Related articles

  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu
  • Enkoder safety od ifm electronic – precyzja i funkcjonalność dla maszyn mobilnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP