Specjalna linia kolejowa połączy fabryki SEAT-a i Volkswagena
Materiał prasowy print
SEAT zbudował nową linię kolejową między fabrykami w Martorell i Palmeli, która umożliwi przewiezienie ponad 20 000 samochodów rocznie, zmniejszając liczbę przejazdów drogowych o 2 400. Podczas jednego transportu każdy z pociągów przewiezie około 200 pojazdów, redukując tym samym emisję CO2. Nowe rozwiązanie stanowi część planu „Move to Zerø”, którego celem jest ograniczenie wpływu produkcji na środowisko do niezbędnego minimum.
SEAT wdraża kolejne rozwiązania w oparciu o strategię „Move to Zerø”. Nowa linia kolejowa łączy fabrykę w Martorell (Hiszpania) z fabryką Volkswagen Autoeuropa znajdującą się w miejscowości Palmela (Portugalia). Według wyliczeń linia obsłuży transport ponad 20 000 pojazdów rocznie, co pozwoli uniknąć 2 400 przejazdów ciężarówek i zmniejszyć emisję CO2 o 43%.
Usprawnienie transportu pomiędzy zakładami
Do tej pory pojazdy produkowane w Martorell były transportowane koleją do Salobral (Madryt), a stamtąd dostarczane ciężarówkami do różnych punktów sprzedaży. Dzięki nowej linii samochody mają docierać bezpośrednio do fabryki w miejscowości Palmela, skąd nastąpi ich przewóz ciężarówkami do oddalonego o 75 km magazynu dystrybucyjnego w miejscowości Azambuja. Pojazdy wyprodukowane w portugalskiej fabryce będą przewożone pociągiem powrotnym do portu w Barcelonie, skąd zostaną rozprowadzone drogą lądową do różnych regionów Hiszpanii, na południe Francji oraz statkami do miejsc docelowych znajdujących się w basenie Morza Śródziemnego.
– Pociąg jest przyjaznym dla środowiska, opłacalnym i wydajnym środkiem transportu. Z tych względów nowa linia kolejowa pomaga w dążeniu do zmniejszenia śladu węglowego i przybliża nas do celu, jakim jest zrównoważony rozwój logistyczny – tłumaczy Herbert Steiner, wiceprezes ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. - Projekt ten jest częścią strategii „One Production” fabryk Grupy Volkswagen na Półwyspie Iberyjskim i ma na celu optymalizację zasobów, wywołanie synergii pomiędzy centrami produkcyjnymi oraz zwiększenie wydajności – dodaje.
Nowa linia kolejowa obsługiwana jest przez Pecovasa Renfe Mercancías. Pociąg, który ją obsługuje, składa się z 16 wagonów, a jego maksymalna długość wynosi 500 metrów. Jest w stanie przewieźć do 184 pojazdów podczas jednego przejazdu. Według planów, od 2023 roku pociąg zostanie wyposażony w dwa dodatkowe wagony, przez co wydłuży się o kolejne 50 metrów i umożliwi przewóz około 200 samochodów.
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom liczba przejazdów ciężarówkami zmniejszy się o 2 400, co oznacza redukcję emisji CO2 o prawie 1 000 ton. Wraz z pojawieniem się lokomotyw hybrydowych, do 2024 roku uda się osiągnąć neutralność emisyjną.
Stanowcze zobowiązanie na rzecz zrównoważonej logistyki
Nowa trasa kolejowa stanowi uzupełnienie dotychczas istniejącej linii Autometro łączącej zakład w Martorell z portem w Barcelonie. SEAT S.A. eksportuje ponad 80% samochodów produkowanych w hiszpańskiej fabryce. Od momentu uruchomienia w 2008 r. piętrowych, przegubowych wagonów transportowych o długości 411 metrów, zrealizowano przewóz prawie 1,3 mln pojazdów i tym samym zmniejszono ruch drogowy o ponad 300 000 przejazdów ciężarówek.
W celu dalszego promowania zrównoważonej logistyki i wprowadzania innowacji w systemach przewozowych, w lipcu SEAT S. A. uruchomił pierwszy megatruck służący do przewozu pojazdów na terenie Hiszpanii. Usługa ta działa między Martorell a portem w Barcelonie i oferuje roczny wolumen transportu ponad 8 600 pojazdów. Megatruck to pojazd o długości całkowitej 25,25 metra i ładunku 10-11 samochodów, czyli o trzy samochody więcej niż konwencjonalna ciężarówka czteroosiowa. Dzięki swojej pojemności eliminuje 500 przejazdów ciężarówek rocznie i zmniejsza emisję CO2 o 5,2 tony w ciągu roku.
Zaangażowanie w ochronę środowiska
Wprowadzenie nowej linii kolejowej stanowi kolejny krok w ramach strategii „Move to Zerø”, której celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji we wszystkich procesach produkcyjnych. Założeniem jest zminimalizowanie wpływu na środowisko wszystkich produktów i rozwiązań w zakresie mobilności w trakcie ich cyklu eksploatacji, począwszy od pozyskania surowców i produkcji, aż po wycofanie z użycia.
Strategia „Move to Zerø” jest zgodna z zobowiązaniem firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju, które zakłada osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Porozumieniu Paryskim. Skoncetrowane są one na osiągnięciu zerowego śladu węglowego do 2050 r., zmniejszeniu emisji CO2 przypadające na pojazd w Europie o 40% do 2030 r. oraz przyspieszeniu przejścia na mobilność elektryczną.
source: SEAT
Keywords
automatyka, branża automotive, motoryzacja, przemysł motoryzacyjny, SEAT, volkswagen