2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Wyścig w neuronowych chmurach. Pionierski system HDF Polska dla transportu z wykorzystaniem AI

Materiał prasowy print

Wednesday October 04 2017
Wyścig w neuronowych chmurach. Pionierski system HDF Polska dla transportu z wykorzystaniem AI
Tweet

Sztuczna inteligencja (Artifical Intelligence - AI) jest skazana na sukces, choć uczeni i autorytety ostrzegają też przed możliwymi zagrożeniami z jej strony. Wykorzystywana w kolejnych sektorach gospodarki, szczególnie przez dostawców oprogramowania przemysłowego, wyznacza nowe standardy, optymalizując poszczególne procesy. Pierwsze w Polsce wdrożenie AI w branży TSL jest obecnie realizowane przez firmę HDF Polska. 

Trzykrotne zwycięstwo, w maju tego roku, algorytmu sztucznej inteligencji AlphaGo nad niepokonanym mistrzem świata Ke Jie z Chin, w liczącej ponad 3 tysiące lat chińskiej grze Go, było symboliczne. Finalny pojedynek okazał się jednostronny, ponieważ algorytm stanowił kombinację technik sieci neuronowych, uczenia maszynowego oraz wyszukiwania Monte Carlo, czyli heurystyki podejmowania decyzji. Tym, co zadecydowało o doniosłości tego wydarzenia był fakt, że AlphaGo to nie jedynie zaprogramowana maszyna, lecz samoucząca się technologia wyciągająca wnioski w oparciu o dokonywane w czasie gry kolejne posunięcia. DeepMind – twórca AplhaGo zapowiedział, że w Go algorytm nie ma już przeciwników i nie będzie dalej konfrontowany, jednak pojedynek był doskonałym posunięciem marketingowym, otwierającym drogę do dalszych wdrożeń w innych sektorach, głównie przemysłowych. 

Sztuczna inteligencja nie jest pojęciem nowym. Sformułował je w latach 50. XX wieku Alan Mathison Turing, określając tak - w dużym uproszczeniu – procesy naśladujące ludzkie myślenie i zachowanie. Wtedy też powstały pierwsze laboratoria AI na Uniwersytecie Carnegie Mellon oraz w Massachusetts Institute of Technology. Oba do dziś są wiodącymi ośrodkami AI na świecie.

Dostępność dużych mocy obliczeniowych, przetwarzanie gigantycznych zbiorów danych z użyciem setek serwerów i chmura obliczeniowa ułatwiły rozwinięcie skrzydeł przez twórców AI. Jednak dopiero wykorzystanie technologii głębokiego uczenia się - Deep Learning, odwzorowującej działanie sieci neuronowych i umożliwiającej uzyskanie przez samą sieć najlepszego wyniku sprawiły, że niemożliwe stało się możliwym.

Ze sztuczną inteligencją w różnym stopniu mamy do czynienia na co dzień. Podpowiedzi w wyszukiwarce Google czy asystenci głosowi, tacy jak Amazon Alexa, Microsoft Cortan czy Apple Sri, to nic innego, jak technologia bazująca na AI. Systemy samouczące mają zastosowanie w różnym stopniu na giełdzie, w bankach, zakładach przemysłowych; stawiają diagnozy, dobierają leczenie, kierują samochodami czy podpowiadają podczas robienia  zakupów. Giganci rozwijają też własne centra badawcze nad AI, takie jak Facebook AI Research (FAIR) czy OpenAI stworzone przez Elona Muska. Ten ostatni sam zresztą twierdzi, że trudno sobie wyobrazić, w jak wielkim stopniu sztuczna inteligencja może się przyczynić do dobrobytu społeczeństwa, ale równie trudno przewidzieć rozmiar zniszczeń, jeśli ktoś chciałby ją zbudować lub użyć jej w sposób niewłaściwy.

AI w transporcie

Rynek związany z AI jest ogromny, a najlepiej o tym świadczy dynamika jego wzrostu przekraczająca 66% rocznie. W AI inwestuje też Wabco, globalny dostawca technologii usprawniających bezpieczeństwo oraz efektywność działania pojazdów ciężarowych. Specjaliści z HDF Polska są w trakcie opracowywania dla Wabco pierwszego w Polsce algorytmu transportowego, optymalizującego załadunek towarów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

– Technologia AI może się uczyć w nieskończoność, w przeciwieństwie do człowieka, a wykorzystanie algorytmów, takich jak AlphaGo w branży TSL czy magazynowej jest w stanie zoptymalizować szereg procesów – informuje Łukasz Russak, analityk systemów informatycznych w HDF Polska. – W przypadku załadunku samochodów transportowych istnieje ogromna ilość kombinacji, uwzględniających np. kolejność wyładunku, wykorzystanie dostępnej przestrzeni na samochodzie, gabaryty czy nacisk na oś, które decydują o optymalizacji w zakresie transportu. To oczywiście ma przełożenie na generowane koszty, a każda pomyłka popełniona przez człowieka je zwielokrotnia. Dlatego też do wyboru najlepszej konfiguracji załadunku, transportu i wyładunku towarów postanowiliśmy zatrudnić AI, która ma być odpowiedzialna za cały proces. Obecne rozwiązania są w fazie testowej lecz już na tym etapie widać, jak wiele dzięki AI można poprawić.

www.hdf.com.pl

source: HDF Polska

Keywords

HDF Polska, sztuczna inteligencja, transport, wabco

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP