2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Awaria Dreamlinera. Co dalej z produkcją Boeinga 787?

Redakcja serwisu print

Monday January 21 2013
boeing-787-e1358765220376
Tweet

Ostatnia głośna awaria Dreamlinera nie wstrzyma jego produkcji. Na razie została podjęta decyzja o wstrzymaniu dostaw zamówionych Boeingów 787. Awaria Dreamlinera dotyczyła problemów z ultranowoczesnymi akumulatorami.

Dreamliner, czyli Boeing 787, to jedna z najbardziej wyczekiwanych konstrukcji w lotnictwie cywilnym ostatnich lat. Wiele linii lotniczych, w tym polski LOT, ustawiło się w długiej kolejce po zakup ultralekkiego samolotu pasażerskiego. Dreamliner zyskał swoją popularność jeszcze przed wprowadzeniem do sprzedaży ekonomiką i oszczędnością uzyskaną dzięki zastosowaniu specjalnych kompozytów.

Tymczasem awaria Dreamlinera i kilka poprzednich usterek sprawiły, że gorączka z ich zakupem nieco opadła. Po pożarze akumulatora na pokładzie jednej z maszyn Boeing musiał uziemić wszystkie samoloty. Również te należące te do PLL LOT (tutaj też pojawiły się awarie związane z paliwem). Od razu pojawiło się pytanie czy firma wycofa się z produkcji 787. Z ostatnich komunikatów wynika jednak jasno, że nie ma mowy o wstrzymaniu produkcji Dreamlinera. Wstrzymane zostały jedynie dostawy wcześniej zamówionych maszyn. Teraz na płytach lotnisk stoi łącznie 50 samolotów.

Dreamliner, układanka z 2 mln części

Współczesne samoloty pasażerskie są tak złożonymi konstrukcjami, pełnymi automatyki i elektroniki, że nie sposób uniknąć podobnych problemów. Ale ostatnia awaria Dreamlinera z akumulatorem jest o tyle niepokojąca, że to pierwsza w historii lotnictwa cywilnego maszyna, która w tak dużym stopniu zależy od poprawnego działania układów elektrycznych. Automatyka oparta na elektryce eliminuje wiele dotychczasowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.

Dlatego tak ważny jest dla Boeinga 787 system zasilania. Samolot podczas prac konstrukcyjnych został maksymalnie odchudzony. Dlatego zastosowano akumulatory litowo - jonowe japońskiej produkcji o maksymalnej możliwej mocy przy ich jednoczesnej, relatywnie niedużej wadze. Stąd po wybuch pożaru, który spowodował właśnie akumulator, podjęto decyzję o czasowym uziemieniu wszystkich maszyn.

Jak sprawdził serwis wnp.pl energia elektryczna w Dreamlinerze jest wytwarzana przez 6 235-voltowych generatorów prądu zmiennego AC (2 na każdy silnik i 2 na APU). Te generatory zależą od zmiennej prędkości silnika i wytwarzają energię w zakresie od 360 do 800 Hz. Dwa transformatorowe prostowniki przekonwertowują prąd z 235 V AC do 270 V DC (prąd stały). Większość systemów samolotu 787 używa 115 V AC i 28 V DC. Ta bateria znajduje sie w przedniej komorze i jest niezbędną częścią całego systemu.

Ale póki co eksperci nie wydali jednoznacznej opinii, że awarii Dreamlinera był winien akurat japoński akumulator. Podejrzanym jest również system kontroli akumulatorów. Na razie nie wiadomo, kiedy Boeing 787 wróci do czynnej służby na lotniskach.

Keywords

akumulator w dreamlinerze, awaria dreamlinera, bateria dreamlinera, boeing 787, co dalej z dreamlinerami

Related articles

  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu
  • Enkoder safety od ifm electronic – precyzja i funkcjonalność dla maszyn mobilnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP