Dni Otwarte Robotyki ABB
ABB print
Nie ma w Polsce wielu imprez, podczas których można w sposób rzeczowy porozmawiać ze specjalistami na temat wybranej gałęzi przemysłu. Targi są spotkaniami typowo handlowymi, gdzie zazwyczaj brakuje czasu na merytoryczną, ale i niezobowiązującą rozmowę. Na sympozjach i konferencjach natomiast porusza się zazwyczaj tematy bardziej techniczne lub ekonomiczne. I w większości przypadków jest to przekaz jednostronny. W odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony rynku, ABB od kilku lat organizuje w jednym ze swoich zakładów w Aleksandrowie Łódzkim Dni Otwarte Robotyki.
To coroczne spotkanie jest doskonałą okazją do rozmowy obecnych oraz potencjalnych użytkowników robotów oraz inżynierów i techników odpowiedzialnych za dobór, montaż, czy uruchomienie. W wydarzeniu uczestniczą oczywiście również przedstawiciele sprzedaży i marketingu firmy ABB. Imprezie towarzyszą każdorazowo seminaria oraz część bardziej praktyczna, czyli demonstracja omawianego sprzętu. Goście, poprzez zadawanie szczegółowych pytań, mają okazję poznać odpowiedzi na nurtujące ich kwestie. W tym roku dwa jednodniowe spotkania w zakładzie firmy ABB poświęcone były tematowi zrobotyzowanych aplikacji wspierających proces pakowania, sortowania i paletyzacji.
Dlaczego akurat temat pakowania, sortowania i paletyzacji?
Na imprezę ABB zaprasza potencjalnych oraz swoich nowych klientów, którzy nie mieli jeszcze okazji odwiedzić firmy na tego typu wydarzeniu. W trakcie spotkania przybliżany jest gościom profil działalności ABB oraz demonstrowany sprzęt, który firma oferuje. Przy okazji demonstracji pokazywane są także dodatkowe opcje i możliwości rozwiązań, w które firma może je uzbroić, by jak najlepiej spełniały swoje funkcje i przynosiły wymierne korzyści klientom.
W tym roku, w związku z tematem przewodnim pakowania, sortowania i paletyzacji, firma zaprezentowała gościom roboty IRB 460, które mogą wykonać 2190 cykli na godzinę oraz pozwalają skrócić czas trwania paletyzacji aż o 25 proc. Goście mieli również okazję podejrzeć między innymi roboty IRB 360 FlexPicker, które wykorzystywane są najczęściej w przemyśle spożywczym przy procesach sortowania i pakowania, a także inne roboty i dedykowane oprogramowanie.
Firma zaprezentowała gotowe stanowiska zrobotyzowane typu RacerPack i PalletPack. Są to nowe produkty firmy ABB promowane na polskim rynku. Stanowisko RacerPack to gotowa cela zrobotyzowana, która przeznaczona jest do małych produktów typu batonik, czy czekolada, po wyjściu z maszyny FlowPack. Druga z kolei (PalletPack) stanowi kompletne stanowisko do paletyzowania kartonów, które wyposażone jest w robota, wygrodzenie oraz przenośniki.
Sam temat przewodni nie został przez firmę ABB wybrany przypadkowo. ABB, jako jedyna firma na polskim rynku, ma własne centrum kompetencyjne, które specjalizuje się właśnie w procesach pakowania i paletyzacji. Zatrudnieni są tam specjaliści z zakresu robotyki: inżynierowie, konstruktorzy i programiści, którzy na podstawie zebranych od klienta informacji mogą przygotować dla niego optymalny projekt, pozwalający w pełni wykorzystać możliwości oferowane przez roboty ABB.
Rosnące zainteresowanie robotyką wśród polskich przedsiębiorców
Zainteresowanie robotami na rynku polskim rośnie z roku na rok. Firma ABB szacuje wzrost sprzedaży sięgający 20 procent. Po rozwiązania zrobotyzowane sięgają już nie wyłącznie duże przedsiębiorstwa, a również mali producenci, którzy w robotyce widzą możliwości rozwoju. Roboty usprawniają procesy produkcji, poprawiają jakość pracy, więc przed przedsiębiorcami otwiera się perspektywa nowych rynków, zdobycia nowych klientów – wymagających dobrej jakości, powtarzalności oraz wysokiej wydajności. Często zakłady te nie specjalizują się w określonej produkcji, a wykonują małe serie.
– Wielu klientów, z jakimi miałem okazję rozmawiać podczas spotkania w Aleksandrowie Łódzkim, jako najważniejsze zalety robotyzacji procesów pakowania i paletyzacji podkreślało właśnie obniżenie kosztów, zwiększenie wydajności produkcji oraz poprawienie warunków pracy pracowników, którzy są w dużej mierze zastępowani w wykonywaniu trudnych zadań przez roboty – mówi Łukasz Drewnowski, Kierownik Sprzedaży Robotyki w ABB.
Swoimi spostrzeżeniami odnośnie robotyki podzielił się jeden z gości Dni Otwartych – Krzysztof Arseniuk, kierownik techniczny firmy Amsort, który wykorzystuje roboty ABB do wspierania procesów pakowania i paletyzacji. Wspomniany rozmówca podkreślał między innymi łatwość programowania aplikacji oraz szybki dostęp do wsparcia technicznego i serwisu w firmie ABB.
Pracownicy firmy ABB wspominają zorganizowane przez siebie wydarzenie, jako ciekawe i pożyteczne doświadczenie. Ciekawe z ich punktu widzenia są spostrzeżenia ze strony osób już znających dobrze temat, ale też rozmowy z osobami, które z robotami ABB miały do czynienia po raz pierwszy. Część gości przyjęła zaproszenie na spotkanie, ponieważ ich firmy są właśnie na etapie podejmowania decyzji o ewentualnej robotyzacji własnego biznesu. Z takim właśnie założeniem przyjechali przykładowo przedstawiciele firmy Raben, którzy zastanawiają się, jak w branży logistycznej można wykorzystać automatyzację. Nie ukrywali oni, że poszukują przede wszystkim możliwości skrócenia czasu poszczególnych operacji, zmniejszenia liczby błędów, zwiększenia powtarzalności oraz dyspozycyjności stanowisk pracy.
Najlepsze wykorzystanie możliwości
Wielu gości Dni Otwartych Robotyki ABB przyznawało, że robotyka to dziedzina niezwykle dla nich trudna, dlatego właśnie potrzebne jest im wsparcie nie tylko techniczne, a również standardowe doradztwo.
Robotyzacja to nie wyłącznie zakup urządzenia. To przede wszystkim znalezienie i jak najlepsze wykorzystanie możliwości, jakie daje robot w konkretnej branży. Na podstawie informacji od klienta o jego procesach technologicznych, logistyce, o specyfice produkcji, sposobie pakowania, rodzajach opakowań, rozmiarów produktów, wydajności i oczekiwań wobec automatyzacji, firma ABB opracowuje i prezentuje najbardziej optymalne rozwiązania. Dopiero później, gdy klient akceptuje koncepcję firmy ABB, przechodzi do biznesu.
Łukasz Drewnowski opowiada, że jeszcze zanim ABB zaproponuje klientowi umowę handlową, firma sprawdza w praktyce, jak działa opracowany system. Często testowane są aplikacje w wirtualnym środowisku Robot Studio lub brane od klienta próbki produktów. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie na robotach przemysłowych, które przeznaczone są w firmie ABB do testów. Zapewnia to gwarancję skuteczności proponowanych rozwiązań.
– Kiedy wszystko jest już ustalone, omówione i sprawdzone, powołujemy grupę projektową, składającą się z inżynierów, którzy projektują poszczególne elementy robota i uruchamiają kompletną aplikację u klienta. I to pozytywnie wyróżnia nas na rynku – mamy swój dział projektowy, który zajmuje się przygotowaniem i realizacją projektów. Możemy od początku do końca nadzorować projekty i serwisować produkty – opowiada Łukasz Drewnowski.
Istotne oprogramowanie wspierające
Pracownicy robotyki ABB podkreślają, że automatyzacja produkcji to nie wyłącznie zakup i instalacja samego robota. Niezwykle ważne jest również oprogramowanie wspierające. Przykładowo, roboty typu FlexPicker można wyposażyć w nowoczesne systemy wizyjne, dzięki którym robot „widzi”, gdzie jest produkt, który ma podnieść z przenośnika. Firma ABB oferuje również pakiety funkcyjne, które przygotowane są do pakowania wysokowydajnego (RacerPack), składające się z robota typu IRB 360 i przenośnika. Przenośnik bezpośrednio odbiera produkty z maszyny FlowPack, która przeznaczona jest do pakowania produktów spożywczych. To niezwykle wydajne urządzenie pozwala spakować do 400 produktów na minutę.
ABB może pochwalić się również programem RobotStudio, który służy do programowania robota bez potrzeby wchodzenia w środowisko kodu Rapid. Jeszcze ważniejsze z punktu widzenia klienta wydaje się być kwestia serwisowania urządzenia. Łukasz Drewnowski podkreśla, że temat ten pojawia się w rozmowach z klientami przy znacznej większości rozmów. A w tym zakresie oferta ABB jest wyjątkowa. Jako jedyny dostawca ABB oferuje swoim klientom możliwość zdalnego serwisu robota. Dzięki tej opcji, inżynierowie serwisu ABB mają możliwość połączenia się z robotem zainstalowanym u klienta poprzez urządzenie z kartą SIM, sprawdzenie jego stanu technicznego bez konieczności wysyłania serwisanta w celu zbadania sytuacji. Umożliwia to naprawdę dobre przygotowanie się do ewentualnej wizyty i naprawy usterki. Daje możliwość najszybszej i najskuteczniejszej reakcji. Dzięki monitorowaniu można zbierać informacje o robocie i zapobiegać awariom podczas codziennej jego pracy.
Dlaczego robotyzacja procesów pakowania i paletyzacji to dobry pomysł?
Robotyzacja procesów pakowania i paletyzacji znana jest na całym świecie już od kilku dziesięcioleci, jednak w Polsce nie jest niestety jeszcze tak powszechna. Widoczne jest za to rosnące zainteresowanie tym zagadnieniem, czego dowodów dostarcza między innymi frekwencja na Dniach Otwartych Robotyki ABB.
Zainteresowanie zrobotyzowanym pakowaniem i paletyzacją widać głównie w branży spożywczej, jak i drzewnej (głównie meblarska), w przemyśle chemicznym, czy farmaceutycznym. Producenci działający w ramach tych branży poszukują nowych możliwości zwiększenia rentowności produkcji.
Najsilniejszym argumentem przemawiającym za automatyzacją produkcji jest fakt, że nakłady na robotykę zwracają się w czasie nawet do dwóch lat. Klienci zwracają się do firmy ABB z problemem, z chęcią zwiększenia rentowności produkcji. A pozostałe kwestie – techniczne, logistyczne, organizacyjne i serwisowe rozwiązywane są przez inżynierów ABB.
ABB Robotyka
Keywords
pakowanie, paletyzacja, PalletPack, racerpack, roboty, robotyzacja, sortowanie