2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Nord w fabryce Audi

Redakcja serwisu print

Friday August 09 2013
200807028_Audi
Tweet

Zdecentralizowane sterowanie ruchem taśmy produkcyjnej w przemyśle samochodowym już dawno zdominowało zakłady produkcyjne. Minimalizuje ono wymaganą przestrzeń, upraszcza strukturę fabryki a co za tym idzie obniża koszty produkcji. Napęd systemu przenośników łańcuchowych w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Ingolstadt, w południowych Niemczech, gdzie produkuje się drzwi do Audi A4 i Audi A5 bazuje na bardzo wydajnym rozwiązaniu tego typu, opartym o produkty firmy Nord.

System przenośników łańcuchowych, napędzany przez liczne motoreduktory firmy Nord, biegnie wzdłuż prawie całkowicie zautomatyzowanego zakładu. Ze względu na wysoką wydajność zastosowano głównie przekładnie stożkowe. System, który przemieszcza pojemniki z częściami samochodowymi od stanowiska do stanowiska, rozgałęzia się do sektorów załadunku i rozładunku. Dodatkowo, całość jest wyposażona w podnośniki, wózki transportowe i obrotowe oraz wznoszące platformy. Na końcu wielkie ramiona robotów wyjmują części umieszczając je precyzyjnie na stanowiskach maszynowych.

W dalszej części linii produkcyjnej, w hali w której pracują praktycznie wyłącznie maszyny, roboty spawające łączą części razem. Linia produkcyjna porusza się nieprzerwanie, a tworzone na niej drzwi do samochodów Audi A4 i A5 są już w następnej sali montowane do podwozia. Aby linia produkcyjna działała nieprzerwanie i bez przestojów, Nord pozwala precyzyjnie kontrolować szybkość pracy poszczególnych napędów przenośników.

Zdecentralizowane sterowanie taśmą produkcyjną

W fabryce Audi w Ingolstadt taśma produkcyjna składa się z szeregu łańcuchowych przenośników, sterowanych i napędzanych poprzez układy zdecentralizowane. Jednostki obrotowe, do zmiany kierunku, są sterowane przez 377 lokalnych polowych tablic rozdzielczych typu SK DA-130E, które zostały zaprojektowane pod kątem optymalnego dostosowania do pracy autonomicznej i są szczególnie łatwe w serwisowaniu. Każda polowa tablica rozdzielcza składa się z falownika SK 300E z podłączoną lokalną jednostką łączeniową, która ma wyłącznik awaryjny oraz elementy umożliwiające podłączenie czujników i serwomotorów. Silnik jest podpięty do tablicy rozdzielczej za pomocą złączy firmy Harting, tak aby w razie konieczności można było szybko wymienić silnik i falownik używając. Polowe tablice rozdzielcze komunikują się przez Interbus ze sterowaniem nadrzędnym. Wejścia polowych tablic rozdzielczych umożliwiają między innymi lokalne wczytanie danych wyłączników zbliżeniowych do optycznego monitorowania pozycji pojemników na części. Dodatkowo, system używa lokalnych dwukierunkowych urządzeń rozruchowych SK 160 E, które mogą być sterowane przez wyjścia polowej tablicy rozdzielczej. Dwukierunkowe urządzenia rozruchowe napędu przejmują funkcje takie jak centrowanie pojemników w celu dokładnego przemieszczenia ich na stanowiska robotów. Przesuwają one podnoszone platformy do wózków widłowych i blokują ładunek w podnośnikach.

Podnośniki sterowane przez przetwornice częstotliwości

System taśm produkcyjnych jest wyposażony w siedem stanowisk podnośnikowych, które są sterowane przez jednostki z szaf rozdzielczych serii SK 700E. Komunikacja ze sterownikiem odbywa się tu również za pomocą Interbus. Na stanowiskach urządzeń podnośnikowych, które działają na więcej niż dwóch poziomach, przetwornica pozwala na sterowanie położeniem – dynamiczne pozycjonowanie. Położenia są wykrywane optoelektronicznie za pomocą listwy kodowej oraz czujnika, a następnie przekazywane do sterownika położenia. Następnie za pomocą sterownika ustalane są konkretne pozycje i przetwornica przejmuje precyzyjne pozycjonowanie stanowiska podnośnikowego. Ten sam system jest również używany do wózka do poprzecznego transportu, który może skierować pojemnik do trzech różnych odcinków taśmy produkcyjnej. Jeżeli wystąpi błąd w przetwornicy, komunikat o błędzie jest wysyłany bezpośrednio do głównego sterownika przez Interbus, i wyświetlany na pulpicie obsługi.

źródło: Nord

Keywords

audi, fabryka, motoryzacja, napędy, nord, Nord

Related articles

  • CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP