Sitraffic - nowy sposób na pobieranie opłat na europejskich drogach
Andrzej Barciński print
Przejazd przez Europę z tylko jednym urządzeniem pokładowym? Teraz to możliwe dzięki Siemensowi.
Urządzenie pokładowe Sitraffic Sensus określa położenie pojazdu na podstawie danych satelitarnych, lub za pomocą komunikacji mikrofalowej i jest wyposażone we wszystkie obecnie stosowane technologie pobierania opłat. Specjalną cechą tego nowego rozwiązania jest możliwość wykorzystywania danych z różnych systemów satelitarnych w celu ustalenia pozycji pojazdu. Umożliwia to na przykład precyzyjne lokalizowanie w miastach, gdzie wieżowce mogą blokować połączenia satelitarne. Jednostka pokładowa spełnia warunki standardu europejskich usług elektronicznych opłat za przejazd (EETS) i może być stosowana w całej Europie. Siemens zaprezentował ostatnio to rozwiązanie na targach Intertraffic 2014 w Amsterdamie.
System opłat za przejazd korzysta z jednostek pokładowych, aby określić pozycję pojazdu i porównać ją z położeniem płatnych dróg. Urządzenie korzysta z informacji dotyczących odcinka płatnej drogi, który przejechał pojazd, oraz ustalonych w danym kraju opłat za przejazd, aby obliczyć wysokość należnej kwoty. Przekazuje ono tę informację do głównego komputera za pomocą sieci telefonii komórkowej. Położenie pojazdu jest określane przy użyciu globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) lub sygnałów mikrofalowych przesyłanych pomiędzy urządzeniem pokładowym i odbiornikami umieszczonymi na mostach (Dedicated Short Range Communication, DSRC). Ze względu na różnice w obowiązujących regulacjach obecnie w całej Europie stosuje się 12 różnych systemów naliczania opłat. Pojazdy, które regularnie podróżują przez kilka krajów, mają więc cały szereg jednostek pokładowych. Celem standardu EETS jest umożliwienie przejazdu przez Europę z tylko jednym urządzeniem pokładowym.
Specyficzne dla danego kraju regulacje i metody obliczania opłat mogą być zintegrowane w urządzeniach Sitraffic Sensus, tak by mogły być one używane w całej Europie. Jednostki pokładowe komunikują się za pomocą mikrofal i odbierają dane satelitarne z trzech różnych systemów nawigacji: amerykańskiego systemu GPS, rosyjskiego systemu GLONASS oraz europejskiego Galileo. Pierwsze usługi w ramach ostatniego z wymienionych systemów według planów będą dostępne na początku 2015 roku. Sitraffic Sensus łączy dostępne dane satelitarne z różnych systemów i może niezawodnie określić położenie pojazdu nawet w obszarach, w których odbiór jest utrudniony. Testy przeprowadzone w centrum Wiednia pokazały, że połączenie danych z GPS i GLOSNASS umożliwia o wiele bardziej precyzyjne ustalenie położenia niż ma to miejsce w przypadku urządzeń korzystających tylko z GPS. Sitraffic Sensus współdziała ze wszystkimi obecnie stosowanymi standardami. Obejmuje to pakiety dla DSRC, które spełniają standard CEN, opcjonalnie Uni-DSRC oraz standard ISO/CEN dla niezależnych systemów opłat. Aktualizacje oprogramowania i zmiany w usługach opłat są po prostu przesyłane do jednostki pokładowej poprzez GSM w sieci mobilnej.
źródło: Siemens