2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • News

Talos Demo Day

Agnieszka Sprońska – PIAP print

Thursday June 14 2012
UGV Interceptor wyrusza na misję

UGV Interceptor wyrusza na misję

Tweet

W dniu 18 kwietnia 2012 r. na poligonie we Wrocławiu została zaprezentowana demonstracyjna wersja systemu Talos, powstałego w efekcie czteroletniej współpracy międzynarodowego konsorcjum koordynowanego przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. Zaproszeni goście mieli okazję zapoznać się z funkcjonalnością robotów, wyposażonych w najnowsze rozwiązania sensoryczne i nawigacyjne, przeznaczonych do wzmocnienia bezpieczeństwa na zewnętrznych granicach lądowych państw.

 

UGV Interceptor wyrusza na misję
Relacja z pokazu działania demonstratora

TALOS (ang. Transportable, Autonomous Patrol for Land Border Surveillance System, czyli Transportowalny, Adaptowalny System Patrolowania i Nadzoru Granicy Lądowej) to międzynarodowy projekt badawczy, współfinansowany ze środków Siódmego Programu Ramowego Badań i Rozwoju Technologicznego Unii Europejskiej (7PR) w obszarze „Inteligentny nadzór i bezpieczeństwo granic”. Projekt, którego realizacja zajęła cztery lata, rozpoczął się w czerwcu 2008 r.

TALOS Demo Day – koordynator projektu Mariusz Andrzejczak i prowadzący pokaz Jakub Ryzenko

Rolę koordynatora przedsięwzięcia pełnił Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. Ponadto w skład konsorcjum projektowego weszło 13 organizacji i firm z obszaru przemysłu, sfery badawczo-rozwojowej oraz szkolnictwa wyższego, z 10 różnych krajów (Belgia, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Izrael, Polska, Rumunia, Turcja). Polskę, oprócz PIAP, reprezentowały jeszcze trzy podmioty: Politechnika Warszawska, ITTI Sp. z o.o. oraz Telekomunikacja Polska SA. Całkowity budżet projektu wyniósł ok. 20 mln euro, z czego 13 mln pochodziło ze środków Komisji Europejskiej.

Partnerzy projektu
Numer partnera Nazwa partnera Kraj
1 (Koordynator)  Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP – PIAP Polska
2  ASELSAN Elektronik Sanayi ve Ticaret A.S. – ASELSAN Turcja
3  European Business Innovation & Research Center S.A. – EBIC Rumunia
4  Hellenic Aerospace Industry S.A. – HAI Grecja
5  Israeli Aerospace Industries – IAI Izrael
6  ITTI Sp. z o.o. – ITTI Polska
7  Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales – ONERA Francja
8  Defendec – DF Estonia
9  Société Nationale de Construction Aérospatiale – SONACA Belgia
10  STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. – STM Turcja
11  Telekomunikacja Polska SA – TP Polska
12  TTI Norte S.L. – TTI Hiszpania
13  Technical Research Centre of Finland – VTT Finlandia
14  Politechnika Warszawska – WUT Polska

Głównym założeniem projektu TALOS było opracowanie i test praktyczny (w warunkach naturalnych) innowacyjnej koncepcji mobilnego, modularnego, skalowalnego i autonomicznego systemu do ochrony europejskich granic.

Opracowany, w ramach projektu, system TALOS wykorzystuje najnowsze rozwiązania z obszaru robotyki mobilnej, sensoryki i komunikacji. System z założenia ma wspomagać funkcjonariuszy Straży Granicznej w wykrywaniu i przechwytywaniu osób usiłujących bezprawnie przekroczyć tzw. „zieloną” granicę na odcinkach, gdzie odległości między punktami kontroli są duże.

TALOS Demo Day

Konwencjonalne systemy ochrony granic lądowych oparte są na stosunkowo kosztownych, statycznych elementach naziemnych, rozmieszczonych wzdłuż linii granicznej, używanych jednocześnie do jej wygradzania, jak i obserwacji, wykrywania i ostrzegania. Taka infrastruktura jest nadzorowana, i niejako uzupełniana przez piesze i zmotoryzowane patrole w miejscach, gdzie dostęp do linii granicznej jest możliwy.

Głównym założeniem dla systemu TALOS jest jego wysoka mobilność, wynikająca z zastosowania bezzałogowych platform – robotów o wysokim stopniu autonomii i umożliwiająca im samodzielnie wykonywanie zadań, związanych z obserwacją terenu i wykrywaniem zdarzeń.

Ważną zaletą systemu jest łatwość jego transportu i rozmieszczenia na tym fragmencie granicy, na którym odnotowano wzmożoną nielegalną aktywność. Wszystkie komponenty mieszczą się w standardowych kontenerach, pozwalających na szybkie przenoszenie całego systemu drogą powietrzną, lądową, morską lub kolejową, dając możliwość błyskawicznego rozmieszczenia na wybranym odcinku granicy.

Istotną cechą systemu TALOS jest jego duża skalowalność i zdolność adaptacji – architektura systemu pozwala na szybkie dostosowywanie do warunków topograficznych i nasilenia nielegalnych działań na kontrolowanym obszarze.

Architektura systemu TALOS

Koncepcja operacyjna i architektura systemu zakłada zastosowanie bezzałogowych pojazdów naziemnych – UGV (ang. Unmanned Ground Vehicle), w co najmniej dwóch różnych konfiguracjach. UGV Observer przeznaczony jest do patrolowania i monitorowania granicy według zadanych tras i punktów kontrolnych, zaś UGV Interceptor służy do śledzenia ewentualnego intruza, przed przybyciem na miejsce zdarzenia funkcjonariuszy Straży Granicznej. Pierwszy z pojazdów wyposażony jest w zestaw czujników i urządzeń nawigacyjnych, umożliwiających mu autonomiczne poruszanie się i wykrywanie podejrzanych zdarzeń. Drugi pojazd, także zdolny do autonomicznej jazdy, pozwala dodatkowo operatorowi na komunikację z wykrytym osobnikiem za pomocą mikrofonu i głośnika.

W skład systemu mogą zostać również włączone bezzałogowe samoloty UAV (ang. Unmanned Air Vehicle) oraz Maszty Czujników, przeznaczone do pracy w obszarach o utrudnionym dostępie (np. bagna, góry).

Kontrola nad działaniem wszystkich elementów odbywa się z Centrum Dowodzenia Jednostkami Bezzałogowymi – UUCC (ang. Unmanned Units Command Centre). Umieszczone w nim konsole operatorskie służą dowódcy i operatorom jednostek bezzałogowych do zarządzania misją i pojazdami, zarówno w trybie autonomicznym, jak i w trybie teleoperacji. Na ekranach obydwu konsoli odbywa się planowanie misji i pojedynczych zadań dla pojazdów UGV i ich wyposażenia. Na ekranach przez cały czas dostępne są odczyty danych ze wszystkich czujników umieszczonych na robotach.

Wszystkie działania są możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod komunikacji, wykorzystujących sieć WiMAX i pozwalających na szybki przesył dużej ilości danych między wszystkimi elementami systemu – w tym zarówno na zbieranie informacji z sensorów, jak i wydawanie komend bezzałogowcom.

Efektem czterech lat pracy konsorcjum TALOS jest demonstrator technologii, który został zaprezentowany 18 kwietnia 2012 r. na terenie poligonu ćwiczebnego Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych (WSOWL) we Wrocławiu, podczas pokazu pod nazwą „TALOS Demo Day”, którego głównym organizatorem i gospodarzem był PIAP.

TALOS Demo Day – pokaz z bliska UGV Interceptor

Demonstrator – czyli jeszcze nie komercyjny prototyp, ale dowód na słuszność założonej koncepcji systemu – składa się z jednego centrum dowodzenia UUCC i dwóch pojazdów UGV. Ponieważ projekt swoim zakresem nie obejmował rozwinięcia o kolejne elementy – UAV i mobilny Maszt Czujników, opracowano w systemie stosowne interfejsy, aby urządzenia te mogły zostać zintegrowane w przyszłości, zaś na potrzeby demonstracji komputery w Centrum Dowodzenia symulowały komunikację z tymi podsystemami.

Obydwa pojazdy UGV zostały wyposażone w system nawigacji inercyjnej (INS), różnicowy GPS (DGPS), kamery jezdne oraz kamerę obserwacyjną dzień/noc. Ponadto, UGV Observer ma na wyposażeniu sensor elektrooptyczny z funkcją autośledzenia oraz radar Dopplera, pozwalający na wykrywanie obiektów zarówno w dzień, jak i w nocy. UGV Interceptor nie ma osprzętu wykrywającego, jest za to wyposażony w system komunikacji głosowej.

Kwietniowy pokaz na poligonie we Wrocławiu składał się z dwóch części. Pierwsza z nich – dynamiczna, bazowała na symulowanym scenariuszu operacyjnym, obejmującym m.in. autonomiczny przejazd zaplanowanej trasy, skanowanie terenu i wykrycie intruza przez UGV Observer, a także „przechwycenie” go przez UGV Interceptor do czasu przyjazdu patrolu Straży Granicznej. W drugiej części imprezy, podczas sesji technicznej/akademickiej, partnerzy projektu szczegółowo zaprezentowali swój wkład w wykonane w projekcie prace badawcze.

TALOS Demo Day – początek prezentacji

Wydarzenie zgromadziło ponad stu zaproszonych gości, reprezentujących sektory administracji publicznej, nauki i bezpieczeństwa oraz użytkowników końcowych, w tym także członków współpracującej przy projekcie Rady Użytkowników Końcowych (End User Advisory Board – EUAB), czyli ciała doradczego powołanego do opiniowania i nadzoru nad prawidłowym zaprojektowaniem i wykonaniem systemu, składającego się z przedstawicieli Straży Granicznych państw członkowskich i kandydujących Unii Europejskiej, odpowiedzialnych za poszczególne odcinki lądowej granicy Unii (Estonii, Grecji, Polski, Rumunii oraz Turcji). Według licznych opinii przybyłych gości prezentacja na poligonie została przeprowadzona w wysoce profesjonalny sposób, a zaprezentowany demonstrator stanowi dobry punkt wyjścia do rozmów na temat zastosowań technologii bezzałogowych w dziedzinie bezpieczeństwa.

Agnieszka Sprońska
Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP

Keywords

demonstrator, robotyka mobilna, TALOS

Related articles

  • Efektywność energetyczna przedsiębiorstwa i jej audyt – poradnik ekspertów z Efektywniej.pl
  • Pierwsza orkiestra, w której wykorzystano kamery monitoringu, głośniki oraz sztuczną inteligencję
  • Przygotowywanie kawy z wykorzystaniem cobota Techman TM12 – demonstracja funkcjonalności systemu wizyjnego w wykonaniu firmy „Robotycy”
  • Bezpieczeństwo w centrum dyskusji Kongresu Polska Moc Biznesu
  • Enkoder safety od ifm electronic – precyzja i funkcjonalność dla maszyn mobilnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP