2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Building Automation

Automatyzujemy. Kiedy i jak to zrobić najlepiej?

Materiał prasowy print

Friday July 14 2023
Automatyzujemy. Kiedy i jak to zrobić najlepiej?
Tweet

Automatyzacja – ostatnio bardzo modne słowo, ale w biznesie nie o modę przecież chodzi. Zwłaszcza gdy inwestuje się naprawdę duże pieniądze trzeba być odpornym na krótkoterminowe trendy rynkowe. Skupmy się więc na długoterminowych. A te mówią, że czasy stabilności odeszły lub właśnie odchodzą w zapomnienie. Biznes coraz częściej będzie musiał działać w coraz bardziej zmiennym środowisku.

Automatyzacja nie jest lekiem na całe zło, ale z pewnością dla niektórych przedsiębiorstw to skuteczny środek na zachowanie wysokiego poziomu konkurencyjności i stabilności biznesu.

Czy zawsze warto automatyzować? Kiedy automatyzacja przyniesie największe korzyści? Czy stać na nią tylko dużych graczy? W artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania, skupiając się na korzyściach i ograniczeniach zastosowania urządzeń AGV w magazynach i w produkcji.

Kiedy można automatyzować?

Zacznijmy od podstawowego parametru – jednostki ładunkowej. Jej masa, wymiary oraz charakterystyka i typ nośnika determinują wybór systemu. Transport automatyczny wymaga od ładunku stabilności. Co to oznacza? Środek ciężkości musi być zlokalizowany w pobliżu środka geometrycznego i zabezpieczony w taki sposób, aby w przypadku hamowania awaryjnego nie uległ dekompozycji. W praktyce będzie wymagane np. owinięcie ładunków składających się z ułożonych na sobie mniejszych elementów czy paczek. W kolejnym kroku musimy przyjrzeć się miejscom, z których ładunek jest pobierany i docelowym punktom transportowym. To tzw. stacje zdawczo-odbiorcze. Niewykluczone, że w niektórych przypadkach trzeba będzie zastosować specjalne podnośniki czy podesty, tak by stacje odpowiednio przygotować do obsługi przez AGV. I tu pojawia się istotne pytanie: czy taka infrastruktura nie wpłynie negatywnie na realizowane przez nas zadania, w szczególności jeśli realizowany proces miałby wykorzystywać zarówno transport automatyczny, jak i manualny? Jeśli mamy pewność, że nie, możemy przejść do kolejnego punktu i przyjrzeć się samym procesom. To istota automatyzacji.

Jungheinrich

Ile transportów wykonujemy w danej jednostce czasu? Czy proces charakteryzuje się powtarzalnością, a transporty realizowane są z określonym taktem? Zbliżona liczba powtarzalnych operacji magazynowych w danej jednostce czasu to idealne warunki, aby myśleć o automatyzacji. Zamienność procesów uniemożliwi zastosowanie automatycznych systemów transportowych lub sprawi, że będą one nieefektywne i nieopłacalne. W takiej sytuacji warto najpierw zweryfikować, czy jest możliwość spłaszczenia peaków transportowych, np. przez budowę większych buforów dla składowania międzyoperacyjnego. Alternatywnie można uzupełnić pojazdy automatyczne urządzeniami obsługiwanymi przez operatorów. W takim mieszanym rozwiązaniu wózki automatyczne przejmują na siebie średnią wartość strumienia, a pojawiające się peaki obsługiwane będą doraźnie przez wózki manualne.

AGV lubi równą, niezabrudzoną i niezawilgoconą posadzkę. Sprawdźmy tę, którą mamy w naszym obiekcie. Także jej współczynnik tarcia i szerokość dylatacji powinny odpowiadać wymaganiom danego systemu automatycznego. Warto też zweryfikować dostępność sieci wi-fi i jej pokrycie na całym obszarze pracy systemu. Jest to niezbędne do komunikacji w czasie rzeczywistym. Nie bez znaczenia pozostają również kwestie związane w wymaganiami dotyczącymi szerokości dróg transportowych. Wdrożenie wózków automatycznych wymaga weryfikacji możliwości w tym zakresie. Analizując miejsce pracy warto pamiętać, że w przypadku systemów automatycznych wymagany korytarz pracy obejmuje również odstępy bezpieczeństwa. Rozważmy nasze możliwości, także w kontekście występujących przeszkód na ewentualnej trasie AGV. Zablokowana trasa przejazdu wymaga zatrzymania urządzenia. Czy da się tak przemodelować procesy i kulturę pracy, by piesi, inne pojazdy lub przeszkody nie stawały na drodze automatycznego systemu? A może będziemy musieli pomyśleć o konieczności poszerzania dróg transportowych, aby AGV mógł ominąć przeszkodę? Czy mamy na to przestrzeń w naszym obiekcie? To właściwy moment na analizę tej kwestii.

Jungheinrich

Czy opłaca się automatyzować?

Analiza opłacalności i zwrotu z inwestycji jest kluczowym aspektem projektu automatyzacji. Uproszczona kalkulacja obejmuje uwzględnienie obecnych kosztów floty i pracowników oraz zestawienie ich z wartością inwestycji wdrożenia systemu automatycznego. Uśredniony, realny zwrot z inwestycji wynosi 24–36 miesięcy, a czas wdrożenia to około 9–12 miesięcy. Na tym etapie warto również przyjrzeć się obecnej sytuacji i dostępności operatorów wózków widłowych na rynku pracy. Czasem bowiem istotną składową kalkulacji i decydującym czynnikiem jest nie zwrot z inwestycji, a wielkość utraconych zysków wynikająca z braku możliwości realizacji wszystkich zamówień.

Jungheinrich

Odpowiadając na pytania…

Wracając do pytania postawionego na początku artykułu: czy zawsze warto automatyzować? To zależy od tego, czy nasz obiekt, procesy, jednostki ładunkowe są do tego przystosowane. Jeśli nie – jakie nakłady musimy ponieść, by je dostosować? Rzetelna analiza kosztów w połączeniu z analizą sytuacji rynkowej, jej zmiennością, problemami z dostępnością pracowników i rosnącymi kosztami pracy, a więc widmem utraconych zysków z niezrealizowanych zamówień dadzą inwestorom całościowy obraz sytuacji. Czy na automatyzację stać tylko dużych graczy? Niekoniecznie. Różne możliwości finansowania, możliwość stopniowej automatyzacji, tj. rozpoczęcia projektu od wdrożenia pojedynczego systemu i przygotowania infrastruktury na kolejne, a także realne, średnie okresy zwrotu inwestycji na poziomie dwóch czy trzech lat to aspekty, które pozwalają myśleć o optymalizacji procesów przez automatyzację nie tylko największym podmiotom. 

Jungheinrich

JUNGHEINRICH POLSKA Sp. z o.o.
ul. Świerkowa 3
Bronisze k. Warszawy
05-850 Ożarów Mazowiecki
tel. 22 332 88 00

source: Automatyka 1-2/2023

Keywords

automatyka, automatyzacja, Jungheinrich, logistyka, logistyka magazynowa, logistyka wewnątrzzakładowa

Related articles

  • Wózek podnośnikowy masztowy czy zwykły paleciak? Co wybrać do swojej firmy?
  • Kreatywna współpraca: roboty mobilne firmy OMRON pomagają usprawnić procesy w zakładzie Danfoss Power Solutions
  • AMR – roboty mobilne w małej i średniej firmie
  • Autonomiczne wózki AMR PROMAG – rewolucja w przemyśle
  • Naczepy chłodnie i izotermy – wymiary i zastosowanie

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP