2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Communication

Czteroantenowy system WLAN dla pociągów

Andrzej Barciński (Siemens) print

Friday May 30 2014
źródło: Siemens
Tweet

Specjaliści Siemensa z zakresu technologii radiowej i czujników pracujący w jednostce badawczo-rozwojowej Corporate Technology oraz w branży Rail sektora Infrastructure & Cities opracowali efektywne rozwiązanie WLAN dla pociągów. Nowy system wymaga zaledwie czterech anten zewnętrznych dla całego pociągu.

„Internet nie działał! – to najczęściej powtarzająca się skarga pasażerów” – mówi z uśmiechem Mehrdad Madjdi. Mężczyzna pełni w branży Rail funkcję technicznego menedżera projektu ds. systemów elektrycznych w pojazdach. „Znalezienie najlepszego rozwiązania zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym, było nie lada wyzwaniem. Współpraca z Corporate Technology zapewniła nam specjalistyczną wiedzę, dzięki której mogliśmy zaproponować klientom niedrogie rozwiązania”.

Aby zapewnić bezawaryjne funkcjonowanie rozwiązania WLAN w pociągach, zwykle potrzebne jest od 10 do 22 anten. Grupa badawcza Radio Frequency Technologies w jednostce Corporate Technology opracowała architekturę systemu, która jest o wiele mniej złożona, a jednocześnie zapewnia dużą szybkość transferu i obejmuje szeroki zakres pasm częstotliwości. Zaledwie cztery anteny zamontowane na dachu pociągu umożliwiają wiele jednoczesnych połączeń z różnymi operatorami komunikacji mobilnej. System łączy dostawców i udostępnia ich usługi pasażerom w postaci dostępu WLAN do Internetu. Tajemnica sukcesu tkwi w rodzaju wykorzystanych anten, ich okablowaniu i rozmieszczeniu.

„Zainstalowaliśmy dwie anteny wewnątrz każdego wagonu oraz przypisaliśmy każdemu wagonowi punkt dostępu WLAN. Zamiast wymaganych czterech standardowych anten stworzyliśmy specjalny projekt, który zapewnia optymalny zasięg sygnału wewnątrz wagonów. Jednocześnie sygnał emitowany poza wagonami jest niewielki, co zapobiega jego zakłóceniom i spadkowi prędkości transmisji danych, kiedy kilka pociągów stoi obok siebie na stacji” – wyjaśnia Andreas Hofmann z grupy badawczej.

Sieć internetowa wewnątrz pociągu została stworzona przez specjalistów od oprogramowania z centrum rozwojowego Corporate Technology. Sieć ma strukturę pierścieniową, a okablowanie jest na tyle efektywne, że w każdym wagonie konieczne jest zainstalowanie tylko jednego przełącznika ethernetowego. Gdy dostęp do sieci lub przełącznik ethernetowy nie działają poprawnie, WLAN funkcjonuje nadal w całym pociągu. Jest to możliwe między innymi dzięki rozmieszczeniu wewnętrznych anten, co pomimo minimalnego zużycia materiałów zapewnia nadmiarowość systemu.

„Według przewidywań wymagana ilość danych będzie co roku wzrastać 1,6-2 razy. Aby przygotować się na przyszłość, zaprojektowaliśmy system, który działa nie tylko w tradycyjnym paśmie WLAN 2,4 gigaherców, lecz także obejmuje pasmo 5,1 gigaherca – które jest najodpowiedniejsze do przesyłania dużych ilości danych” – stwierdza Madjdi.

Dzięki specjalnej architekturze systemu takie rozwiązanie WLAN jest użyteczne w wielu pociągach, chociaż rozmieszczenie anten musi być w każdym przypadku odpowiednio dostosowane. Taka sama koncepcja mogłaby w przyszłości znaleźć zastosowanie w tramwajach. Wykorzystanie takiego rozwiązania jest rozważane na przykład w przypadku nowych tramwajów Avenio w Education City w Katarze.

source: Siemens

Keywords

internet, kolej, polecane, sieci, siemens, wi-fi, wlan

Related articles

  • Fieldbus i IT wreszcie mówią jednym językiem – sprytny IO-link master od ifm electronic
  • Nowe funkcje Ethernetowych paneli krosowniczych
  • Komunikacja przemysłowa
  • u-OS – otwarty system operacyjny dla automatyki przemysłowej
  • Sieć Ethernet: czynnik sukcesu w transformacji energetycznej

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP