Sterownik PLC w napędzie silników
APATOR Control print
Obecnie ważną rolę w aplikacjach odgrywa kompaktowość urządzeń, ich niezawodność oraz łatwość w programowaniu, co przekłada się na redukcję kosztów aplikacji oraz czasu budowy maszyn. Nic zatem dziwnego, że coraz większą popularnością cieszą się rozwiązania zintegrowane, takie jak napędy z wbudowanym sterownikiem PLC.
Sterownik zabudowany na pokładzie napędu jest w zupełności wystarczający dla potrzeb prostych aplikacji. Jego programowanie możliwe jest przez port RS-485 bezpłatnym oprogramowaniem narzędziowym SyPT Lite z wykorzystaniem języka drabinkowego oraz biblioteki gotowych bloków funkcyjnych.
Objętość programu zapisywanego w pamięci napędu jest ograniczona i dedykowana tylko do prostych zastosowań. Dostęp do wszystkich funkcji sterownika PLC umożliwiają moduły SM-Application programowane przy użyciu SyPT Pro.
Z doświadczeń firmy Apator Control wynika, że funkcja kompaktowego PLC zabudowanego w napędzie jest często wykorzystywana do tworzenia prostych aplikacji, gwarantując precyzję i niezawodność systemu sterowania. Stosowanie nawet najtańszego niezależnego sterownika PLC to koszt znacznie wyższy niż wykorzystanie sterownika wewnętrznego. Na wzrost kosztów wpływa również konieczność
dodatkowego zasilenia i okablowania, które nie występują w przypadku układów oferowanych przez Control Techniques.
Z rozwiązania opartego na wewnętrznym sterowniku PLC układu Commander SK o mocy 0,25 kW skorzystał z powodzeniem producent aparatów spawalniczych. Zastosowane rozwiązanie zapewniło pracę z dwiema różnymi prędkościami spawania (do wyboru przez operatora), jak również sterowanie elektrodą TIG automatu spawalniczego.
Automat spawalniczy składa się dwóch talerzy, z których zewnętrzny jest obrotowy, napędzany silnikiem 0,25 kW, sterowanym z przemiennika częstotliwości Commander SK. Oba talerze mają otwór dla prowadzenia półfabrykatu w postaci rury cienkościennej. Po umiejscowieniu materiału do spawania (np. kołnierza) i naciśnięciu klawisza START rozpoczyna się wykonywanie spawu z określoną prędkością, determinowaną obrotem zewnętrznego talerza o 360°, do momentu zadziałania wyłącznika krańcowego.
Program uwzględnia technologiczne uwarunkowania procesu TIG, w tym opóźnienie na początkowe wytopienie się metalu oraz wynoszące 5° tzw. „zawinięcie”, gwarantujące późniejszą szczelność spawu.
Serdecznie zapraszamy na naszą stronę internetową www.acontrol.com.pl, na której znajdą Państwo pełną informację dotyczącą różnych systemów sterowania.
Anna Trąbała
APATOR CONTROL Sp. z o.o.
ul. Żółkiewskiego 21/29, 87-100 Toruń
tel. 056 619 13 48, 056 619 16 06
fax 056 619 13 37
e-mail: info@acontrol.com.pl
www.acontrol.com.pl