2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 5/2022

Automation5/2022

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

4 powody, dla których warto standaryzować falownikowe układy napędowe

Paweł Podsiadło (ASTOR) print

Tuesday April 28 2020
4 powody, dla których warto standaryzować falownikowe układy napędowe
Tweet

Stając przed doborem przemiennika częstotliwości do układu napędowego maszyny, poza podstawowymi pytaniami na temat napięcia zasilania, rodzaju obciążalności czy potrzebnej na montaż przestrzeni warto zadać sobie pytanie na temat możliwej standaryzacji falownikowych układów napędowych.

Co się kryje pod pojęciem standaryzacji? Pod pojęciem standaryzacji mam na myśli działanie polegające na analizowaniu wyrobu w celu zapewnienia:

  • kompatybilności i zamienności,
  • funkcjonalności i użyteczności,
  • bezpieczeństwa i ergonomii użytkowania,
  • ograniczenia zbędnej różnorodności.

Przy doborze przemienników częstotliwości do wyboru mamy serie dedykowane do konkretnych zastosowań np. falowniki do pomp i wentylatorów, falowniki do kompresorów, falowniki do suwnic i dźwigów lub wielofunkcyjne falowniki rozbudowywane o konkretne moduły rozszerzeń znacznie zwiększające ich zakres zastosowań.

To właśnie wykorzystanie modułowych urządzeń najmocniej wspiera standaryzację układów napędowych.

Poznajmy bliżej powody, dla których warto standaryzować falownikowe układy napędowe.

Po pierwsze: zapewnienie kompatybilności i zamienności

W przypadku falowników rozróżniamy modele w pierwszej kolejności po mocy wyjściowej (prądzie wyjściowym) i napięciu zasilającym – te parametry muszą być odpowiednio dobrane do aplikacji. Przestrzeń do standaryzacji otwiera się już przy doborze falownika do rodzaju podłączanego silnika.

Choć historia silnika elektrycznego liczy sobie ponad 170 lat, to wciąż jego konstrukcja ewoluuje. Związane jest to w dużej mierze z nowymi możliwościami przemienników częstotliwości w zakresie precyzyjnej regulacji prędkością i momentem oraz nieustanną potrzebą zwiększania efektywności energetycznej układu i zmniejszaniem jego gabarytów.

Obecnie w Polsce w automatyce wciąż najczęściej wykorzystywane są silniki asynchroniczne – w aplikacjach niewymagających precyzyjnego sterowania ruchem. Jednak w krajach Europy Zachodniej widać wyraźny wzrostowy trend zastosowań silników synchronicznych zapewniających lepszą dynamikę układu napędowego, większą dokładność, oraz – co staje się coraz bardziej istotne – znacznie większą sprawność silnika wpływającą na mniejsze zużycie energii elektrycznej, a co za tym idzie – poprawiającą efektywność energetyczną instalacji.

Planując nową inwestycję lub modernizując istniejący system, warto przy doborze falownika rozważyć urządzenie umożliwiające sterowanie zarówno silnikami asynchronicznymi, jak i synchronicznymi.

Przykładowo seria Astraada DRV-28 przystosowana jest do sterowania silnikami wysokoobrotowymi, serwosilnikami AC, silnikami synchronicznymi i asynchronicznymi. Posiada ona także wbudowane funkcje dedykowane do sterowania pracą elektrowrzeciona, wykorzystywanego w obrabiarkach sterowanych numerycznie czy centrach obróbczych CNC.

falowniki-2

Po drugie: ograniczenie zbędnej różnorodności

Obciążenie obciążeniu nierówne – przekona się o tym zarówno strongman próbujący przebiec maraton, jak i ultramaratończyk próbujący swych sił w martwym ciągu. Tak jak sportowcy odpowiednio dobierają program ćwiczeń do pokonania stawianych sobie wyzwań, tak samo automatyk – dobierając falownik powinien wybrać odpowiedni model dostosowany do charakteru obciążenia i typu rozruchu. Tu z pomocą przychodzą niektórzy producenci falowników dostarczający modułowe urządzenia znacznie rozszerzające ich zakres zastosowań.

To właśnie od rodzaju obciążenia uzależniony będzie dobór falownika pod kątem metody sterowania, typu rozruchu, pracy stało- lub zmienno-momentowej. Przy stosowaniu falownika do napędów „lekkich” – takich jak pompy, wentylatory, sprężarki, przenośniki – wystarczające są zazwyczaj falowniki ze sterowaniem skalarnym (U/f).

Do aplikacji napędowych wymagających większego momentu rozruchowego i dużej przeciążalności – takich jak napędy maszyn, obrotnice, wirówki – najlepiej sprawdzają się falowniki z bezczujnikowym sterowaniem wektorowym (SVC). Posiadają one możliwość automatycznego pomiaru parametrów silnika i – na jego bazie – optymalnego dopasowania parametrów przemiennika do podłączonego układu napędowego.

Do najbardziej zaawansowanych aplikacji wymagających wysokiej precyzji w kontroli prędkości i momentu przy zmiennych warunkach obciążenia, zalecane jest stosowanie falowników przystosowanych do podpięcia sygnału z enkodera, a co za tym idzie – sterowania dynamicznym wektorem strumienia pola (VC). Ze względu na różne typy enkoderów, do ich podpięcia wykorzystuje się dedykowane moduły rozszerzeń – przykładowo seria DRV-28 posiada 3 różne moduły enkoderowe.

Po trzecie: zapewnienie funkcjonalności i użyteczności.

Przemienniki częstotliwości mogą pracować jako niezależne, lokalne układy napędowe lub jako elementy większego, rozproszonego systemu sterowania. W przypadku tych pierwszych istotna będzie odpowiednia ilość wejść / wyjść wykorzystywana do zadawania częstotliwości, uruchamiania i zatrzymywania napędu oraz ewentualnego alarmowania o zaistniałym problemie.

W takich systemach funkcje sterowania całym układem może realizować zewnętrzny, niezależny sterownik PLC lub sterownik PLC montowany w falowniku jako opcjonalna karta rozszerzeń. To drugie rozwiązanie dostępne jest w falownikach Astraada DRV-28 i umożliwia wykorzystanie systemu sterowania opartego na platformie Codesys.

Dla falowników pracujących w rozproszonych systemach sterowania, istotne są możliwości komunikacyjne pozwalające na połączenie układu napędowego z centralnym systemem sterowania. W najprostszych systemach wystarczająco może być komunikacja po wbudowanym porcie RS-485, obsługującym protokół Modbus RTU, umożliwiając sterowanie silnikiem oraz monitorowanie i korektę parametrów pracy.

Obecnie jednak ze względu na ilość wymienianych danych, wygodę stosowania sieci Ethernet i rozbudowane funkcje diagnostyczne, znacznie powszechniejsze staje się wykorzystanie opcjonalnych kart komunikacyjnych do sieci Profinet czy EtherCAT.

Animacja-PLC-falowniki

Po czwarte: bezpieczeństwo i ergonomia użytkowania.

Z kolei przy eksploatacji układu napędowego istotna jest możliwość szybkiej detekcji problemu i ewentualnej podmiany urządzenia w przypadku jego uszkodzenia, ograniczająca do minimum czas przestoju instalacji. Im większa standaryzacja urządzeń, tym łatwiej utrzymać racjonalny magazyn serwisowy zapewniający ciągłość pracy w zakładzie.

4-powody-dla-których-warto-standaryzowac-falownikowe-uklady-napedowe-tabela-840x445

Monitorowanie statusu rozproszonego układu napędowego możliwe jest zazwyczaj za pomocą sieci komunikacyjnej np. Profinet, niemniej w przypadku niezależnej maszyny lub wystąpienia nieprawidłowości w pracy układu sieciowego, istotna w eksploatacji staje się szybka diagnostyka z poziomu konkretnego przemiennika częstotliwości.

W tym celu z pomocą przychodzą aplikacje na urządzenia mobilne i funkcjonalne panele sterowania z wyświetlaczami LCD. Z poziomu lokalnego panelu LCD można nie tylko szybko skonfigurować urządzenie, monitorować jego bieżące parametry pracy, czy odczytać informacje o czasie i przyczynie wystąpienia błędu, ale również szybko przenieść konfigurację pomiędzy urządzaniami. Przy projektowaniu układu napędowego maszyny czy linii technologicznej równie istotne jest spełnienie bieżących wymagań, co możliwość jego rozbudowy w przyszłości. Stosowanie standaryzacji układów napędowych znacząco upraszcza proces tworzenia i modernizacji instalacji.

Sprawdź parametry i ceny falowników Astraada DRV
www.astor.com.pl

source: ASTOR

Keywords

ASTOR, falowniki, falownikowe układy napędowe, napędy, układ napędowy

Parts of the series

Astraada Safety odc. 2 – jak skonfigurować pierwszy projekt i napisać pierwszą aplikację bezpieczeństwa?

Astraada Safety odc. 2 – jak skonfigurować pierwszy projekt i napisać pierwszą aplikację bezpieczeństwa?

More
Jak stworzyć wirtualny serwonapęd i przetestować jego działanie w środowisku CODESYS – pierwsze kroki

Jak stworzyć wirtualny serwonapęd i przetestować jego działanie w środowisku CODESYS – pierwsze kroki

More
4 rodzaje falowników, które każdy automatyk znać powinien

4 rodzaje falowników, które każdy automatyk znać powinien

More
Przykładowe połączenie kilku przełączników Ethernet z wykorzystaniem protokołu RSTP. Wykropkowane linie stanowią nadmiarowe, blokowane w danej chwili połączenia. Linie ciągłe to aktywne drogi komunikacji.

Jak podnieść niezawodność sieci Ethernet w instalacjach produkcyjnych?

More

Related articles

  • Technologia napędowa kluczowa dla przyszłości branży produkcyjnej
  • Napędy elektryczne – zasady doboru
  • Wysięgnikowy napęd ELCC-TB o zmniejszonej masie elementów ruchomych
  • Taśmy transportowe do niewielkich elementów. Niezawodne działanie dzięki mikronapędom
  • Jak prawidłowo dobrać sprzęgła?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
13 Oct Trade fair

Wirtualne stoisko SABUR już otwarte!

Warszawa 13 October 2021 – 13 October 2022
31 May Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

Wrocław 31 May 2022 – 1 June 2022
1 Jun Training

Obsługa oprogramowania SAFEXPERT w oparciu o wymagania dyrektywy maszynowej 2006/42/WE

1–3 June 2022
8 Jun Conference

"Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" w Wąbrzeźnie

Wąbrzeźno 8 June 2022
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP