2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 5/2022

Automation5/2022

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

Jak prawidłowo dobrać sprzęgła?

Materiał prasowy (ELESA+GANTER Polska Sp. z o.o.) print

Monday December 13 2021
Jak prawidłowo dobrać sprzęgła?
Tweet

Firma Elesa+Ganter wprowadziła do swojej oferty sprzęgła. W tym artykule wyjaśniamy, w jaki sposób dobrać je do danej aplikacji.

Dobór sprzęgła należy przeprowadzić w czterech prostych krokach.

Krok 1.

Określenie typu aplikacji

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, aby dobrać odpowiednio sprzęgło jest ustalenie typu aplikacji, w której będzie ono pracować. Zasadniczo można dokonać podziału ze względu na charakterystykę pracy danego napędu. Należy określić czy będzie to napęd o częstych, dynamicznych zmianach kierunku i prędkości, czy raczej przeznaczony do pracy o jednostajnym charakterze prędkości i kierunku. W związku z tym trzeba przeanalizować kilka kryteriów, omówionych poniżej.

Rys. 1. Mechanizm śrubowy napędzany silnikiem przez sprzęgło mieszkowe

Rys. 1. Mechanizm śrubowy napędzany silnikiem przez sprzęgło mieszkowe

Sterowanie położeniem i ruchem

Gdy mamy do czynienia z aplikacjami wymagającymi bardzo precyzyjnego i kontrolowanego ruchu, przekazywanego z bardzo dużą dokładnością, powinniśmy zastosować sprzęgła charakteryzujące się wysoką sztywnością skrętną i zerowym luzem. Przykładem takich aplikacji są:

  • mechanizmy śrubowe napędzane najczęściej silnikami krokowymi lub serwomotorami,
  • układy sterowania ruchem robotów przemysłowych,
  • napędy systemów pomiarowych,
  • stanowiska testowe,
  • wszystkie aplikacje, w których istotą urządzenia jest precyzyjne i kontrolowane pozycjonowanie (rys. 1).

Takie wymagania spełniają sprzęgła mieszkowe GN 2244 i helikalne GN 2246.

Rys. 2. Sztywność skrętna sprzęgieł oraz ich zdolność do kompensacji błędów braku współosiowości – sprzęgła mieszkowe i helikalne

Rys. 2. Sztywność skrętna sprzęgieł oraz ich zdolność do kompensacji błędów braku współosiowości – sprzęgła mieszkowe i helikalne

Sprzęgła mieszkowe są zbudowane z piast zaciskowych, połączonych trwale mieszkiem ze stali nierdzewnej. Specyficzne ukształtowanie mieszka powoduje, że jest on wysoce elastyczny poprzecznie, przy jednoczesnym zachowaniu dużej sztywności skrętnej i niskiej bezwładności. Ten typ sprzęgieł pozwala na przenoszenie momentów obrotowych przy niewielkich odchyleniach kątowych, z zachowaniem wysokiej precyzji i przy zerowym luzie. Metalowe mieszki zapewniają niezawodną kompensację niewspółosiowości wałów i tolerancji bicia.

Z kolei sprzęgła helikalne wytwarzane są jako jeden element i zapewniają wysoką sztywność skrętną. Dzięki naprzemiennie wykonanym nacięciom także umożliwiają przenoszenie momentów obrotowych przy niewielkich odchyleniach kątowych, z zachowaniem wysokiej precyzji i przy zerowym luzie. Wykonane są z jednego kawałka aluminium lub stali nierdzewnej i zapewniają dużą trwałość przy małym momencie bezwładności.

Powyższe różnice budowy wpływają na sztywność skrętną sprzęgieł oraz ich zdolność do kompensacji błędów braku współosiowości, wpływając także na zakres tolerancji przesunięć. Przedstawia to schematycznie rys. 2.

Sprzęgła mieszkowe GN 2244 zapewniają dużą sztywność skrętną, co sprawia, że doskonale nadają się do precyzyjnych i kontrolowanych ruchów. Sprzęgła helikalne GN 2246 mają niższą sztywność skrętną w porównaniu ze sprzęgłami mieszkowymi, ale mogą kompensować nieco większe niewspółosiowości wałów. Porównanie budowy i najważniejszych parametrów przedstawiają rys. 3 i rys. 4.

Rys. 3. Sprzęgła mieszkowe – budowa i najważniejsze dane (na czerwono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Rys. 3. Sprzęgła mieszkowe – budowa i najważniejsze dane (na czerwono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Rys. 4. Sprzęgła helikalne – budowa i najważniejsze dane (na czerwono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Rys. 4. Sprzęgła helikalne – budowa i najważniejsze dane (na czerwono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Przeniesienie wysokiego momentu obrotowego i mocy

W aplikacjach, których głównym zadaniem jest przeniesienie mocy, nacisk położony jest w innym miejscu. Precyzja, kontrola i bezluzowość ma mniejsze znaczenie, natomiast istotną kwestią jest zdolność do przenoszenia wysokiego momentu, zazwyczaj przy jednostajnej prędkości i kierunku ruchu. Sprzęgła pełniące taką funkcję muszą charakteryzować się wytrzymałością na duże momenty skręcające i obciążenia, działając niezawodnie w trudnych warunkach. Takie właściwości mają sprzęgła kłowe GN 2240 i GN 2241 oraz Oldhama GN 2242 i GN 2243.

Sprzęgła te najczęściej są stosowane w:

  • systemach przenośników,
  • pompach,
  • mieszadłach,
  • napędach drzwi przesuwnych,
  • maszynach pakujących (rys. 5).
Rys. 5. Sprzęgło zamocowane na silniku dużej mocy

Rys. 5. Sprzęgło zamocowane na silniku dużej mocy

Zależność między przenoszonym momentem obrotowym a zdolnością kompensacji błędów dla obu typów sprzęgieł prezentuje wykres przedstawiony na rys. 6.

Rys. 6. Dopuszczalny moment obrotowy sprzęgieł oraz ich zdolność do kompensacji błędów braku współosiowości – sprzęgła kłowe i Oldhama

Rys. 6. Dopuszczalny moment obrotowy sprzęgieł oraz ich zdolność do kompensacji błędów braku współosiowości – sprzęgła kłowe i Oldhama

Sprzęgła kłowe (rys. 7) zbudowane są z dwóch piast i elastycznego łącznika (w kształcie gwiazdy lub krzyża) wykonanego z poliuretanu (TPU). Pozwalają na przenoszenie bardzo wysokiego momentu obrotowego, jednocześnie kompensując niewspółosiowość wałów oraz tolerancję bicia. Jest to jedno z najpopularniejszych i najczęściej spotykanych w budowie maszyn sprzęgieł. Doskonale radzi sobie z przesunięciami osiowymi, które zazwyczaj spowodowane są rozszerzalnością cieplną wału. Dobrze tłumi drgania skrętne, a dzięki niskiemu momentowi bezwładności i niewielkim gabarytom stosuje się je w aplikacjach nastawionych przede wszystkim na przenoszenie mocy. Modułowa budowa oraz łącznik GN 2240.1, dostępny w wersjach o różnych twardościach, pozwalają dopasować właściwości sprzęgła do określonych wymagań. Łącznik sprzęgła może być także zakupiony jako osobny element, co umożliwia prostą naprawę lub zmianę parametrów sprzęgła bez dużych nakładów finansowych.

Rys. 7. Sprzęgła kłowe – budowa i najważniejsze dane (na czerwono zaznaczono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Rys. 7. Sprzęgła kłowe – budowa i najważniejsze dane (na czerwono zaznaczono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Sprzęgła Oldhama (rys. 8) umożliwają kompensację dużej niewspółosiowości promieniowej wałów, przenosząc przy tym stosunkowo wysokie momenty obrotowe. Sprzęgło zbudowane jest z trzech głównych elementów: dwóch piast z kłami i łącznika z tworzywa sztucznego z rowkami. Taka konstrukcja toleruje spore przesunięcia promieniowe wałów, jednak nie może pracować z wałkami przesuniętymi osiowo.

Rys. 8. Sprzęgła Oldhama – budowa i najważniejsze dane (na czerwono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Rys. 8. Sprzęgła Oldhama – budowa i najważniejsze dane (na czerwono kluczowy parametr, który wyróżnia sprzęgło)

Krok 2.

Określenie materiału

Kolejnym krokiem jest wybór sprzęgła, którego budowa materiałowa spełnia wymagania aplikacji dotyczące odporności na korozję, odporności termicznej, higieniczności lub oddziaływania magnetycznego. Przegląd materiałów sprzęgieł przedstawia rys. 9.

Rys. 9. Materiały poszczególnych rodzajów sprzęgieł z oferty Elesa+Ganter

Rys. 9. Materiały poszczególnych rodzajów sprzęgieł z oferty Elesa+Ganter

Krok 3.

Określenie wymiaru i parametrów wytrzymałościowych

Następny krok polega na doborze odpowiednich wymiarów sprzęgła. W tej fazie szczególną uwagę należy zwrócić na wymiary montażowe, znamionowe i maksymalne dopuszczalne momenty obrotowe, maksymalną prędkość, bezwładność lub sztywność.

Konstruktor powinien uwzględnić zmianę statycznej sztywności skrętnej w zakresie dopuszczalnej temperatury roboczej, przy założeniu, iż statyczna sztywność skrętna przy 20 °C wynosi 100 %. Sztywność skrętna łączników maleje wraz ze wzrostem temperatury. Odpowiednie diagramy zmiany sztywności skrętnej w zależności od temperatury można znaleźć w kartach katalogowych poszczególnych sprzęgieł.

Krok 4.

Określenie sposobu montażu

Ostatnim etapem jest wybór sposobu montażu, który dla różnych typów sprzęgieł może być odmienny. W zależności od parametrów i charakterystyki pracy dla każdego rodzaju sprzęgła zastosowano odpowiednie typy połączeń rozłącznych używanych w mechanice.

Montaż za pomocą wkrętów dociskowych

Montaż za pomocą wkrętów dociskowych to jeden z najprostszych i ekonomicznych sposobów instalacji, który znacznie ułatwia montaż sprzęgieł. Mocowanie odbywa się za pomocą wkrętów dociskowych ustawionych promieniowo względem wałka, dzięki czemu uzyskuje się połączenie cierne (rys. 10). Takie połączenie jest relatywnie proste w instalacji. Stosowanie połączenia ciernego o niewielkiej powierzchni styku jest ograniczone do niewielkich momentów skręcających i zmiany kierunku obrotów.

Rys. 10. Montaż za pomocą wkrętów dociskowych

Rys. 10. Montaż za pomocą wkrętów dociskowych

Montaż zaciskowy

Mocowanie zaciskowe umożliwia uchwycenie wałka całym obwodem piasty, co zwiększa powierzchnię tarcia między piastą a wałkiem. Taki montaż zapewnia stosunkowo dużą siłę zacisku bez uszkodzenia powierzchni wałów (rys. 11).

Rys. 11. Montaż za pomocą piast zaciskowych

Rys. 11. Montaż za pomocą piast zaciskowych

Montaż na wpustach

Rowek wpustowy wraz z wpustem zapewnia połączenie kształtowe, jednak nie zabezpiecza sprzęgła osiowo. Dopiero połączenie wkrętu dociskowego lub piasty zaciskowej z wpustami zabezpiecza sprzęgło we wszystkich wymaganych kierunkach, zapobiega poślizgowi i zapewnia dokładne kątowe ustawienie wałów. Ten rodzaj mocowania gwarantuje maksymalne przenoszenie momentu obrotowego (rys. 12).

Aby zapewnić prawidłowe mocowanie piast zaciskowych, wały należy zamontować zgodnie z zalecaną głębokością wsunięcia wału. Jest ona podana w karcie katalogowej danego sprzęgła. Przy zbyt małej głębokości wsunięcia wał może wypaść ze sprzęgła lub piasta zaciskowa ulegnie uszkodzeniu. Z kolei zbyt głębokie wsunięcie wału może powodować kolizję z łącznikiem sprzęgła skutkującą jego uszkodzeniem.

Rys. 12. Montaż mieszany na wpustach (od góry): z piastą zaciskową i wkrętami dociskowymi

Rys. 12. Montaż mieszany na wpustach (od góry): z piastą zaciskową i wkrętami dociskowymi

Dodatkowe informacje

Zachęcamy do zapoznania się z kartami katalogowymi naszych nowych produktów. Szczegóły techniczne oraz modele można znaleźć na stronie www.elesa-ganter.pl. W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszymi doradcami technicznymi. 

ELESA+GANTER POLSKA Sp. z o.o.
ul. Słoneczna 42A, Stara Iwiczna
05-500 Piaseczno
tel. 22 737 70 47
pomoc techniczna: 609 914 500
fax 22 737 70 48
e-mail: egp@elesa-ganter.com.pl 
www.elesa-ganter.pl 

source: Automatyka 5/2021

Keywords

automatyka, dobór sprzęgła, Elesa+Ganter, Jak prawidłowo dobrać sprzęgła?, sprzęgła

Parts of the series

Wibroizolatory AVC, AVM i AVG do zadań specjalnych

Wibroizolatory AVC, AVM i AVG do zadań specjalnych

More

Related articles

  • Technologia napędowa kluczowa dla przyszłości branży produkcyjnej
  • Napędy elektryczne – zasady doboru
  • Wysięgnikowy napęd ELCC-TB o zmniejszonej masie elementów ruchomych
  • Taśmy transportowe do niewielkich elementów. Niezawodne działanie dzięki mikronapędom
  • Potrójna współpraca momentu obrotowego, prędkości i precyzji

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
13 Oct Trade fair

Wirtualne stoisko SABUR już otwarte!

Warszawa 13 October 2021 – 13 October 2022
24 May Training

Oznaczenie CE sprzętu elektrycznego podlegającego dyrektywie niskonapięciowej (LVD)

Grudziądz 24 May 2022
26 May Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

Grudziądz 26–27 May 2022
31 May Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

Wrocław 31 May 2022 – 1 June 2022
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP