2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 5/2022

Automation5/2022

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

Potrójna współpraca momentu obrotowego, prędkości i precyzji

Materiał prasowy (FAULHABER) print

Monday September 27 2021
Potrójna współpraca momentu obrotowego, prędkości
Tweet

Wiele zastosowań wymaga napędu z centralnym otworem, przez który mogą przechodzić np. kable, światło lub części urządzeń. Za przykłady mogą służyć optyka czy fotonika, wykorzystywane w systemach sterowania laserowego oraz automatyka i robotyka z systemami operującymi półprzewodnikami.

Dotychczas zastosowanie tradycyjnych systemów zawsze oznaczało pójście na kompromis. Apertury w wydrążonych wałach zazwyczaj były dość małe, same napędy powolne i ciężkie, a mechaniczna integracja wymagała mnóstwa pracy. Nowy bezpośredni napęd oferuje obiecującą alternatywę. Jego apertura ma średnicę 40 mm, a dzięki technologii silnika krokowego osiąga równowagę między prędkością i momentem obrotowym a wielkością i masą.

Istnieje wiele technologii napędów i rozwiązań dostępnych w przypadkach, w których potrzebna jest centralna apertura. W praktyce jednak każda z nich ma swoje wady. Przykładowo w hybrydowych silnikach krokowych średnica otworu w wale jest zazwyczaj ograniczona do około 10–12 mm ze względu na niezbędne elementy miedziane lub magnetyczne. Z uwagi na ich wielobiegunową konstrukcję silniki obrotowe mogą być konstruowane z większą aperturą, jednak nie mogą osiągać wysokich prędkości ze względu na dużą masę. W dodatku są stosunkowo drogie i niejednokrotnie trudne w integracji. Dlatego często stosowane są stoły obrotowe z otworem pośrodku, napędzane „zwykłymi” silnikami. Tego rodzaju rozwiązania wymagają z kolei przekładni oraz złożonych mechanizmów. Wynikający z tego nieunikniony luz międzyzębowy musi zostać zrównoważony za pomocą wyszukanych środków, zanim ten typ silnika zostanie wykorzystany do zastosowań wymagających dużej precyzji. W znaczący sposób wpływa to na integrację systemową. Co więcej, wykorzystuje się w nich wiele zużywających się części, co oznacza wysokie wymagania w zakresie konserwacji. Stoły obrotowe uruchamiane hybrydowym silnikiem krokowym również są często wybierane, jednak ich wadą jest duża wielkość oraz masa, niezbędne do osiągania wysokiej wydajności. Do tej pory niełatwo było znaleźć praktyczne rozwiązanie dla sytuacji, w których niezbędna była odpowiednio duża apertura.

Silnik krokowy z serii DM66200H

Silnik krokowy z serii DM66200H

Nowe podejście – nowe możliwości

Firma FAULHABER, specjalista w dziedzinie napędów (zob. ramka z informacjami o przedsiębiorstwie), podjęła się rozwiązania opisanego wcześniej problemu i stworzyła kompletnie nowe rozwiązanie napędowe. Wykorzystano w nim silnik krokowy z serii DM66200H, zaprojektowany specjalnie do zastosowań wymagających dużej apertury (fot. 2). Przy całkowitej średnicy 66 mm, wał ma bardzo duży otwór o średnicy 40 mm. Jego grubość wynosi jedynie 24 mm, a masa tylko 218 g. Taki kompaktowy napęd jest łatwy w montażu i wymaga bardzo niewiele przestrzeni. Wirnik z otworem bezpośrednio napędza układ mechaniczny, który rozłożony jest wokół apertury, bez potrzeby transmisji (fot. 3). Dzięki temu nie ma luzu międzyzębowego, który musiałby być kompensowany.

Fot. 3. Wirnik z otworem napędza układ mechaniczny rozłożony wokół apertury

Fot. 3. Wirnik z otworem napędza układ mechaniczny rozłożony wokół apertury

Początkowo stworzony do zastosowań w optyce i fotonice, nowy napęd z drążonym wałem stwarza również interesujące możliwości w wielu innych obszarach, takich jak napędy kół – w których wały napędowe muszą przechodzić przez silnik ze względu na ograniczoną przestrzeń – lub przy tworzeniu protez kolan czy ramion. Można go użyć, gdy trzeba przeprowadzić kable przez aperturę lub w przypadku, gdy gazy, płyny lub sygnały świetlne mają przechodzić przez środek silnika. Poza zastosowaniem w optyce – np. do stojaków do mikroskopu, przysłon fotograficznych, obiektywów zmiennoogniskowych, sterowników wiązki lasera itd. – można go zastosować do wielu innych zadań związanych ze sterowaniem i pozycjonowaniem. Typowe zastosowania obejmują także obrotnice, podstawy anten oraz wywietrzniki gazów i powietrza.

Nowy napęd FAULHABER, początkowo stworzony z myślą o zastosowaniach w optyce i fotonice, stwarza również interesujące możliwości w wielu innych obszarach

Nowy napęd FAULHABER, początkowo stworzony z myślą o zastosowaniach w optyce i fotonice, stwarza również interesujące możliwości w wielu innych obszarach

Wysoka wydajność w optymalnych kombinacjach

Bezpośredni napęd oparty jest na sprawdzonej technologii silników krokowych FAULHABER. Wielobiegunowy, dwufazowy silnik z magnesami stałymi osiąga 200 kroków na obrót. Wysoka rozdzielczość wynosząca 1,8° w trybie pełnego kroku umożliwia dokładne wykonanie pozycjonowania podczas działania w pętli otwartej. Silnik osiąga dynamiczny moment obrotowy wynoszący 200 mNm i może przenosić odpowiednio duże obciążenia. Maksymalny statyczny moment obrotowy to 307 mNm, a w przypadku wzmocnienia – nawet 581 mNm. Dzięki temu hamulce nie są potrzebne. Możliwe jest osiągnięcie prędkości do 2000 obrotów na minutę. Kompaktowy napęd bezpośredni oferuje idealną równowagę między prędkością a momentem obrotowym w wielu zastosowaniach. Pozwala na ciągłą pracę bez konieczności konserwacji, gdyż jedynym elementem zużywającym się są łożyska. Dostępne są modyfikacje dostosowane do konkretnych zastosowań, np. użycie określonych smarów, uzwojeń, kabli i łączników oraz listew mocujących.

FAULHABER POLSKA Sp. z o.o.
ul. Górki 7
60-204 Poznań
tel. 61 278 72 53, fax 61 278 72 54
e-mail: info@faulhaber.pl 
www.faulhaber.com 

source: Faulhaber

Keywords

automatyka, Faulhaber, technika napędowa

Related articles

  • Technologia napędowa kluczowa dla przyszłości branży produkcyjnej
  • Napędy elektryczne – zasady doboru
  • Wysięgnikowy napęd ELCC-TB o zmniejszonej masie elementów ruchomych
  • Taśmy transportowe do niewielkich elementów. Niezawodne działanie dzięki mikronapędom
  • Jak prawidłowo dobrać sprzęgła?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
13 Oct Trade fair

Wirtualne stoisko SABUR już otwarte!

Warszawa 13 October 2021 – 13 October 2022
24 May Training

Oznaczenie CE sprzętu elektrycznego podlegającego dyrektywie niskonapięciowej (LVD)

Grudziądz 24 May 2022
26 May Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

Grudziądz 26–27 May 2022
31 May Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

Wrocław 31 May 2022 – 1 June 2022
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP