2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

Silniki Lenze Smart Motor stosowane w aplikacjach do przemieszczania materiałów

Tobiasz Witor (Lenze) print

Monday March 20 2023
Silniki Lenze Smart Motor stosowane w aplikacjach do przemieszczania materiałów
Tweet

Standardowe asynchroniczne silniki AC sprawdzają się w przypadku większości przemysłowych napędów ze względu na niskie koszty i wysoką niezawodność. Jednak firma Lenze gwarantuje dodatkowo sprawdzoną jakość w postaci inteligentnej elektroniki. Silniki AC Lenze Smart Motor reprezentują wyższy poziom technologiczny dzięki polepszeniu takich parametrów jak moment obrotowy, wymiary oraz zakres prędkości.

Lenze Smart Motor jest przeznaczony do aplikacji o ustalonej prędkości, szczególnie w przypadku urządzeń do mechanicznego przemieszczania materiałów. Jeden silnik, pracując przy pięciu różnych wymaganych prędkościach, może zastąpić kilka motoreduktorów. Prędkości można zaprogramować i regulować za pomocą aplikacji w smartfonie. W ten sam sposób można również zaprogramować indywidualne rampy łagodnego rozruchu i zatrzymania.

Szerokie możliwości w zakresie doboru, regulacji i funkcji

Silnik Lenze Smart Motor umożliwia regulację prędkości obrotowej i jest wyposażony we wspomniane funkcje rampy łagodnego rozruchu oraz zatrzymywania. W przeciwieństwie do napędu, w którym prędkość jest sterowana przemiennikiem częstotliwości, nie jest on przeznaczony do regulacji stałej prędkości. Pracuje natomiast z prędkościami, które są zadawane i swobodnie regulowane na miejscu, co jest idealnym rozwiązaniem wykorzystywanym w przenośnikach.

Obecnie dostępne są dwie wielkości silnika – standardowy typ IEC 63 o znamionowym momencie obrotowym 1,75 Nm oraz typ 80 przy 5,0 Nm. Elektronika napędu zapewnia niezwykle wysoki, 400 % moment obrotowy przy rozruchu, co daje wartość o 67 % wyższą niż w silnikach uruchamianych z sieci. Ten niezwykle wysoki moment rozruchowy pozwala na wybór silnika o jeden typ mniejszego, ponieważ przy doborze użytkownik zwykle kieruje się wielkością momentu obrotowego.

Zastosowanie silnika o mniejszych wymiarach daje różne korzyści, i to nie tylko w postaci fizycznie wymaganej przestrzeni. Tradycyjny silnik zasilany z sieci będzie w trakcie pracy wykorzystywał tylko część swojej mocy, podczas gdy Smart Motor pracuje, wykorzystując moc znacznie bliższą mocy znamionowej. Zwiększa to jego sprawność i obniża koszty energii.

Jeden zamiast kilku

Zamontowana w silniku inteligentna elektronika umożliwia regulację prędkości z dowolnego miejsca w zakresie 500–2600 obr./min (co odpowiada 20–87 Hz). Przy tym zakresie nie ma potrzeby stosowania zewnętrznego wentylatora. Przykładowo dodając przekładnię 10/1, prędkość wyjściową można zadać w zakresie 50–260 obr./min. Potencjalnie jeden Smart Motor z przekładnią może zastąpić kilka urządzeń o różnych przełożeniach.

Takie zmniejszenie liczby wariantów przekłada się na oszczędności w administrowaniu, logistyce zakupów i magazynowaniu, zarówno u producenta, jak i u końcowego użytkownika. Jeden z inwestorów podczas budowy dużego magazynu zastąpił 12 motoreduktorów o mocy 0,75 kW dwoma różnymi zestawami Smart Motor. Zachowane zostały przy tym wyjściowe momenty obrotowe i prędkości.

Lenze

Łatwe programowanie dzięki aplikacji

Bezdotykowe programowanie silnika Lenze Smart Motor odbywa się przy użyciu smartfonu za pomocą technologii NFC. NFC to skrót od Near Field Communication – to system opracowany jako międzynarodowy standard dla płatności bezgotówkowych. Firma Lenze stworzyła aplikację, wykorzystując technologię NFC, która umożliwia zaprogramowanie silnika przez zbliżenie do niego smartfona na odległość 2 cm.

Oprócz wprowadzania wymaganej prędkości aplikacja pozwala na niezależne ustawianie ramp łagodnego przyspieszania i hamowania, a także zapewnia dostęp do dziennika i licznika. Takie ustawianie parametrów może odbywać się bez załączania silnika, np. przed końcowym montażem maszyny. Alternatywnie można stosować laptop wyposażony w system z kluczem NFC.

Efektywność energetyczna

Ponieważ silniki Lenze Smart Motor nie zostały zaprojektowane do pracy przy stałej częstotliwości 50 Hz, nie obejmują ich międzynarodowe dyrektywy dotyczące energii, jak dyrektywa europejska ErP. Oznacza to, że nie ma ograniczeń w zakresie miejsc, w których można wykorzystywać Smart Motor.

Fakt, że silników Smart Motor nie obejmują międzynarodowe dyrektywy, nie oznacza, że są one nieefektywne – w rzeczywistości Smart Motor zapewnia poziom efektywności porównywalny z IE3. Ponadto silnik jest wyposażony na stałe w opcję „eco” dla aplikacji wykorzystujących pracę z częściowym obciążeniem. Można wówczas zaoszczędzić dodatkowo co najmniej 10 % energii.

Lenze

Kompaktowe wymiary

Na pierwszy rzut oka silnik Lenze Smart Motor sprawia wrażenie dużego urządzenia, z powodu konieczności zabudowania elektroniki. Jednak jeśli zastosujemy mniejszy silnik, który zapewni 400 % rozruchowy moment obrotowy, wówczas Smart Motor może mieć mniejsze wymiary. Przy porównaniu silnika Smart Motor typu 80 i silnika standardowego typu 90 widzimy, że mają one taką samą wysokość, natomiast różnią się długością – Smart Motor jest krótszy.

Silnik Lenze Smart Motor może zastąpić proste aplikacje z przemiennikiem częstotliwości, jeśli podczas pracy prędkość jest zmieniana niezbyt często. Silnik wyposażony jest w trzy wejścia cyfrowe i jedno wyjście cyfrowe, co umożliwia programowanie prędkości, np. praca normalna i z prędkościami pełzającymi plus informacje o statusie pracy.

Obudowa ma stopień ochrony IP55 lub IP65. Przewidziana jest rezerwa dla układu sterowania hamulcem silnikowym, a ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych oszczędności – na okablowaniu silników, które mogą być zasilane oddzielnie lub w pętli (do kilku silników).

Zysk po stronie producentów i użytkowników

Silniki Lenze Smart Motor wyznaczyły nowe standardy dla aplikacji wykorzystujących niewielkie motoreduktory, szczególnie w przenośnikach lub systemach transportu materiałów. Zapewniają producentom maszyn korzyści w postaci ograniczenia liczby wariantów oraz eliminacji układów łagodnych rozruchów/zatrzymań i styczników.

Końcowy użytkownik maszyny zyskuje łatwą regulację oraz energooszczędną pracę urządzeń. Osiągniecie obu korzyści jest możliwe dzięki 400 % rozruchowemu momentowi obrotowemu oraz zabudowanej w silniku inteligentnej elektronice.

LENZE POLSKA Sp. z o.o.
ul. Roździeńskiego 188 b
40-203 Katowice
tel. 32 203 97 73
e-mail: biuro.pl@lenze.com 
www.lenze.com

source: Automatyka 7-8/2022

Keywords

automatyka, Lenze, silnik, Smart Motor, technika napędowa

Related articles

  • Moduły SMS Bosch Rexroth – łatwe manipulowanie małymi elementami
  • Zintegrowana regulacja temperatury
  • Pasy napędowe, pasy klinowe: popularni producenci i dystrybutorzy
  • Technika napędowa
  • Jak dobrać serwomechanizm do aplikacji?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP