2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

Technika napędowa – scentralizowana czy zdecentralizowana?

Mariusz Snowack print

Monday May 08 2017
Technika napędowa – scentralizowana czy zdecentralizowana?
Tweet

Centralizacja i decentralizacja napędów to bardzo interesujące zagadnienie, które stało się klasycznym tematem badawczym w mechatronice, w szczególności w technice napędowej. Jest też problemem w  kontekście nieustającego, a być może w ogóle nierozstrzygniętego, sporu o przewadze jednego rozwiązania nad drugim.

Różnice w kosztach instalacji napędu scentralizowanego i zdecentralizowanego (*koszty według cennika z 1 września 2016 r.; **szafa sterownicza wraz z wyposażeniem wymaganym dla falownika zgodnie z DTR; pozostałe elementy sterowania zainstalowane zostały w istniejących już szafach w sterowniku inwestora)

W wielu branżach dochodzi do zderzenia dwóch przeciwstawnych tendencji. Z jednej strony chodzi o zachowanie sterowania centralnego, gdyż zapewnia ono unifikację rozwiązania technicznego, a tym samym wyrównuje różnice w zależnych od siebie procesach technologicznych. Z drugiej strony panuje przekonanie, że pożądane byłoby stopniowe powiększanie zakresu decentralizacji napędów ze względu na niższe koszty.

W scentralizowanej technice napędowej przemienniki częstotliwości są instalowane w szafach sterowniczych oddalonych od silników elektrycznych. Takie rozwiązanie wymusza zaprojektowanie i budowę pełnej infrastruktury technicznej składającej się z wielu elementów, takich jak:

  • szafy sterownicze dobrane nie tylko pod względem gabarytów zastosowanych urządzeń, lecz także strat ciepła (głównie strat ciepła przemienników częstotliwości, które muszą zostać prawidłowo odprowadzone z szafy sterowniczej),
  • ekranowane okablowanie zasilające, prowadzone między przemiennikiem częstotliwości a silnikiem elektrycznym, które wraz ze wzrostem odległości między centralną szafą sterowniczą a silnikiem wymusza stosowanie dodatkowych elementów redukujących zakłócenia (dławiki silnikowe),
  • filtry przeciwzakłóceniowe i dławiki redukujące zakłócenia generowane przez przemienniki częstotliwości, które mogą negatywnie wpływać na pracę pozostałych elementów automatyki zainstalowanych w szafie sterującej,
  • inne elementy wymagane przez aplikację.
Scentralizowana technika napędowa

Scentralizowana technika napędowa

Scentralizowana technika napędowa jest obecnie szeroko stosowana w przemyśle. Jednak biorąc pod uwagę czasochłonność wykonania projektu, wysoki koszt budowy pełnej infrastruktury oraz późniejsze koszty eksploatacji, alternatywą dla tego rozwiązania staje się zdecentralizowana technika napędowa.

W zdecentralizowanym układzie napędowym przemienniki częstotliwości instalowane są jak najbliżej silnika elektrycznego albo bezpośrednio na nim (EURA EM-30) lub na obudowie maszyny (EURA EP-66), bez konieczności instalacji tych przemienników w osobnych pomieszczeniach (sterowniach) lub szafach sterowniczych.

W zdecentralizowanej technice napędowej optymalizację kosztów uzyskuje się w dwóch etapach. Pierwszy z nich to projektowanie i budowa układu. Na tym etapie optymalizujemy koszty produkcji maszyny, ograniczając długość przewodów łączących dwa podstawowe elementy układu napędowego: silnik i przemiennik częstotliwości. Trzeba pamiętać, że koszty okablowania rosną wraz z długością i przekrojem przewodów, a przy znacznych odległościach – także wraz z koniecznością zastosowania dodatkowych elementów redukujących zakłócenia (jak filtry i dławiki). Montując przemiennik częstotliwości bezpośrednio na silniku lub obudowie maszyny, niwelujemy dodatkowo koszty związane z zakupem szafy sterowniczej. Drugi etap to użytkowanie maszyny. Prosta instalacja przekładająca się na niższy koszt identyfikacji problemów z układem napędowym, szybka diagnostyka napędu oraz kompaktowa budowa – to elementy wpływające na niższy koszt eksploatacji.

Zdecentralizowana technika napędowa

Zdecentralizowana technika napędowa

Dla zobrazowania różnicy w kosztach instalacji napędu scentralizowanego i zdecentralizowanego posłużmy się przykładem instalacji wentylatora promieniowego stosowanego do transportu pneumatycznego trocin i wiórów drzewnych. Inwestor wymagał, aby wydajność transportu była automatycznie regulowana w zależności od potrzeb procesu technologicznego. Dobrany został agregat wentylatora promieniowego wyposażony w silnik asynchroniczny o mocy znamionowej 15 kW. Na potrzeby tej aplikacji przygotowano kalkulację kosztów zastosowania napędu scentralizowanego, gdzie pełna automatyka oraz przemiennik częstotliwości miały zostać zainstalowane w sterowni oddalonej od wentylatora o 75 m. Jednak inżynierowie z firmy HF Inverter przygotowali alternatywne rozwiązanie – zaproponowali napęd zdecentralizowany i przemiennik częstotliwości EM-30 zainstalowany bezpośrednio na silniku agregatu wentylatora promieniowego. Należy zaznaczyć, iż agregat ten będzie usytuowany na zewnątrz hali produkcyjnej i pomimo zastosowania ochrony biernej (instalacja pod zadaszeniem) może być narażony na zmienne warunki atmosferyczne (opady, różnice temperatury).

Różnica w kosztach instalacji napędu scentralizowanego i zdecentralizowanego została przedstawiona w tabeli – wynosi ona 906 euro na korzyść tego ostatniego rozwiązania. Inwestor zdecydował się na zastosowanie napędu zdecentralizowanego, pomimo iż była to pierwsza taka instalacja w jego zakładzie. Koncepcja zdecentralizowanego układu napędowego jest rozwiązaniem bardziej elastycznym i przekłada się zarówno na niższy koszt wyprodukowania maszyny, jak i jej eksploatacji. Podejmując decyzję o kolejnej inwestycji, warto już na etapie planowania przeprowadzić wstępną kalkulację wyboru pomiędzy scentralizowaną i zdecentralizowaną techniką napędową, i już na tym etapie inżynierowie oraz doradcy techniczno-handlowi firmy HF Inverter Polska służą pomocą. 

HF INVERTER POLSKA s.c.
ul. M. Skłodowskiej-Curie 101E
87-100 Toruń
tel. 56 653 99 16, 56 623 73 16
fax 56 623 73 17
e-mail: biuro@hfinverter.pl
www.hfinverter.pl

source: Automatyka 12/2016

Keywords

HF Inverter, technika napędowa

Related articles

  • Moduły SMS Bosch Rexroth – łatwe manipulowanie małymi elementami
  • Zintegrowana regulacja temperatury
  • Pasy napędowe, pasy klinowe: popularni producenci i dystrybutorzy
  • Technika napędowa
  • Jak dobrać serwomechanizm do aplikacji?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP