Optymalizacja i energooszczędność w produktach firmy NORD / Drives / Articles / Home page - AutomatykaOnline.pl
2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
3/2025

Automation3/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

Optymalizacja i energooszczędność w produktach firmy NORD

Jarosław Nowak print

Friday April 11 2014
Systemy napędowe firmy Nord

Systemy napędowe firmy Nord

Tweet

Dostawcy systemów napędowych zauważają rosnącą z roku na rok świadomość i znaczne zwiększenie potrzeb klientów w zakresie stosowania rozwiązań energooszczędnych. Nie bez znaczenia jest fakt wejścia w życie w połowie 2011 r. dyrektywy UE, nakazującej producentom silników wytwarzanie wyrobów zgodnie z nowymi standardami energooszczędności.

 

Z punktu widzenia użytkownika niezwykle istotne jest kompleksowe podejście do energooszczędności, a więc wykorzystanie właściwości dostępnych rozwiązań technicznych, zarówno pod względem elektrycznym, jak i mechanicznym.

Firma Nord, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, od wielu lat wzbogaca swoje wyroby elektroniczne w zakresie rozwiązań elektrycznych i w obszarze sterowania o funkcje przekładające się bezpośrednio na korzyści dla środowiska i na oszczędność kosztów zużywanej energii. Sprawność silników elektrycznych, niezależnie od klasy energooszczędności, znacząco się zmienia, zależnie od chwilowego stopnia obciążenia silnika. Silniki obciążone w mniej niż 50 proc. konsumują znaczne ilości energii biernej, przez co ich sprawność wyraźnie spada. Jednocześnie bywa jednak tak, że układy wentylacji, pompowe lub przenośnikowe, są dobierane w taki sposób, aby pracować w zakresie obciążeń minimalnych, by w razie konieczności zwiększyć swą wydajność. Skutkiem jest nadmierne zużycie energii przez większość czasu pracy takich systemów.

Funkcje energooszczędne – praca w stanie niedomagnesowania
Wprowadzanie stanu niedomagnesowania

W celu rozwiązania tego problemu firma Nord opracowała dla swoich przetwornic częstotliwości algorytm sterowania, umożliwiający redukcję poboru przez silnik energii biernej. Polega on na wymuszeniu pracy silnika w stanie niedomagnesowania.
W typowym sterowaniu wektorowym wektor prądu Is jest złożony z dwóch składowych: Iq – proporcjonalnej do momentu obrotowego oraz Id – składowej odpowiedzialnej za magnesowanie silnika (rys. 1). Przy obciążeniu częściowym składowa Iq spada, ale magnesowanie silnika i tak musi pozostać niezmienione (rys. 2). Dzięki zaawansowanemu algorytmowi sterowania składową Id, przetwornice Nord wymuszają pracę w stanie niedomagnesowania, przez co spada wartość sumaryczna prądu wyjściowego przetwornicy.
Rozpoznanie stanu niedociążenia trwa około 7,5 s, ale powrót do pełnego namagnesowania w przypadku wzrostu obciążenia następuje już po 350 ms (rys. 3). Przekładając to na sprawność silnika, dochodzi do sytuacji, w której dla pracy silnika pod częściowym obciążeniem zyskujemy 5–20 proc. sprawności systemu. Inaczej mówiąc, zabieg ten pozwala uzyskać stan, w którym wielkość silnika jest adekwatna do jego aktualnego obciążenia, dzięki czemu użytkownik może zminimalizować koszty energii elektrycznej, potrzebnej do eksploatacji przewymiarowanych zespołów napędowych.
Warto wspomnieć, że stosowanie funkcji autodopasowania strumienia magnetycznego silnika to tylko jedna z wielu metod podnoszenia sprawności energetycznej systemu. Zwiększając zakres częstotliwości regulacji do 87 Hz, przy wyższych częstotliwościach napięcia zasilającego silnik, można uzyskać dodatkowe 4 proc. sprawności. Wynika to z właściwości silnika asynchronicznego, gdzie część strat silnika jest niezależna od częstotliwości. Możliwe jest również sprzęganie przetwornic, tak aby w sytuacji pracy generatorowej silnika energia przepływała między urządzeniami lub wracała do sieci.

Sposoby zabudowy przetwornic na silnikach
Zintegrowane zespoły napędowe

Optymalizacja kosztów zakupu i eksploatacji stworzyła również nowe podejście do techniki napędowej, objawiające się integracją zespołów napędowych z przetwornicami częstotliwości. Rozwiązanie integrujące napęd i przetwornicę częstotliwości w jeden zespół napędowy staje się coraz bardziej pożądane, zarówno pod względem technicznym, jak i cenowym. Do tej kategorii należą produkty serii Nord SK 200E. Brak konieczności prowadzenia okablowania ekranowanego oraz sterowanie magistralowe, w połączeniu ze stopniem ochrony IP66 i zakresem temperatury pracy od –25 °C do +50 °C, stawiają produkty firmy Nord na czele wśród producentów przetwornic częstotliwości, wytwarzających tzw. rozwiązania zdecentralizowane. Jest to istotne szczególnie teraz, gdy rynek oczekuje rozwiązań, dzięki którym można poczynić duże oszczędności inwestycyjne oraz eksploatacyjne.

Wymiary nowej przetwornicy SK 180E

Nowe przetwornice i softstarty

Sukces rynkowy rodziny falowników Nord SK 200E, będących dobrym przykładem techniki zdecentralizowanej, zmotywował dział konstrukcyjny firmy do szybszego wdrożenia nowej przetwornicy częstotliwości SK 180E oraz softstartu SK 135E.

Rodzina wyrobów zdecentralizowanych NORD

Seria przetwornic częstotliwości SK 200E, o zakresie mocy 0,25–22 kW, jest już dobrze znana producentom maszyn i urządzeń. Firma Nord, badając potrzeby klientów, zauważyła, iż częste zastosowania układów zdecentralizowanych w zakresie do 2,2 kW, to proste układy transportowe i urządzenia mobilne. Niekoniecznie wymaga się wtedy od falownika obsługi hamulca silnika, wejścia enkoderowego ani trybów serwo lub Posicon. Nie zawsze potrzebna jest też regulacja prędkości – czasami wystarczy miękki rozruch i zatrzymanie napędu.
Dzięki pracom zespołu Nord sukcesem zakończyła się faza wdrożeniowa i na początkiem 2014 r. w ofercie firmy pojawiły się dwa nowe wyroby: SK 180E, czyli uproszczona i tańsza odmiana SK 200E oraz SK 135E – dwukierunkowy programowalny softstart zintegrowany z silnikiem.

SK 180E

Podstawowe cechy napędu SK 180E:
•obsługa wszystkich powszechnie stosowanych funkcji napędu,
•prąd upływowy < 16 mA,
•praca samodzielna (wbudowany zasilacz 24 V),
•trzy wejścia cyfrowe i dwa wyjścia cyfrowe,
•dwa wejścia analogowe, które można stosować jako „wyspę” dla czujników,
•funkcja oszczędzania energii,
•dostępne dodatkowe moduły rozszerzeń I/O,
•opcjonalna wersja ATEX 3D,
•praca lokalna lub sieciowa – w sieciach szeregowych i ethernetowych.

SK 135E

Podstawowe cechy softstartu SK 135E:
•dwie wielkości: do 3,0 kW oraz do 7,5 kW,
•regulacja funkcji za pomocą przełączników DIP i potencjometrów,
•praca dwukierunkowa,
•automatyczna detekcja kolejności faz,
•zabezpieczenie termiczne silnika,
•komunikacja RS-232,
•dostępne dodatkowe moduły rozszerzeń.

Jarosław Nowak
NORD Napędy sp. z o.o.
ul. Krakowska 58, 32-020 Wieliczka
tel. 12 288 99 00, fax 12 288 99 11
www.nord.pl

Related articles

  • Komunikacja Modbus RTU – konfiguracja i przykładowa aplikacja w środowisku Codesys, część 2 Kurs obsługi i konfiguracji serwonapędów Astraada
  • Komunikacja Modbus RTU – konfiguracja i przykładowa aplikacja w środowisku Codesys, część 1 Kurs obsługi i konfiguracji serwonapędów Astraada
  • Komunikacja EtherCAT – konfiguracja i przykładowa aplikacja w środowisku Codesys, część 2 Kurs obsługi i konfiguracji serwonapędów Astraada SRV odc. 3
  • Komunikacja EtherCAT – konfiguracja i przykładowa aplikacja w środowisku Codesys, część 1 Kurs obsługi i konfiguracji serwonapędów Astraada SRV odc. 3
  • Pierwsze podłączenie serwonapędu i przygotowanie do pracy Kurs obsługi i konfiguracji serwonapędów Astraada SRV odc. 2

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos

Comau Robot Competes with NBA Superstar Jeremy Lin and Guinness World Record Holder

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
1 Apr Trade fair

FiltraTEC 2025

1–3 April 2025
3 Apr Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Poznań 3–11 April 2025
3 Apr Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Poznań 3–4 April 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP