2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 5/2022

Automation5/2022

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Drives

Zwiększona żywotność suwnic dzięki synchronizacji napędów jazdy

Andrzej Barciński print

Wednesday May 21 2014
źródło: Wrzosel
Tweet

Firma Danfoss należy do liderów branży napędowej, a nazwa VLT od lat określa produkty o najlepszych parametrach technicznych. W artykule zaprezentowano jedno z wdrożeń firmy Wrzosel z Torunia, która współpracuje ze spółką Danfoss od ponad 10 lat.

Firma Wrzosel zapewnia kompleksową obsługę klientów – od projektu systemu, po jego realizację, uruchomienie i serwis. Aplikacja napędowa opisana w tym artykule została wdrożona u największego producenta wyrobów z betonu komórkowego w Polsce.

Sytuacja w zakładzie produkcji betonu

Technologia produkcji i magazynowania oraz załadunek wyrobów gotowych wymagają ciągłego przenoszenia dużych ciężarów. W halach produkcyjnych i magazynowych zamontowane są suwnice pomostowe dwudźwigarowe. Problemy techniczne, związane z wysokimi wymaganiami dla przemienników stosowanych w napędach podnoszenia suwnicy, zostały pokonane w pierwszej kolejności. Dla napędu jazdy suwnicy przyjęto rozwiązanie cieszące się powszechnym uznaniem, jako prostsze technicznie.

Kilka napędów, jeden pomost

Ze względu na szerokość pomostu stosuje się dwa lub cztery silniki jazdy suwnicy, symetrycznie napędzające obie strony. W tym przypadku użyto dwóch silników asynchronicznych o parametrach 7,5 kW, 400 V AC, 1483 obr./min.

źródło: Danfoss

Powszechnie spotykanym rozwiązaniem jest zastosowanie przemiennika częstotliwości zasilającego równolegle połączone silniki. Przemiennik umożliwia regulację prędkości, łagodny start napędu i hamowanie. Stosuje się także rozwiązanie wykorzystujące dwa lub cztery przemienniki zasilające po jednym silniku. Dzięki temu możliwa jest dokładniejsza kontrola przemiennika nad silnikiem.

Wspólna wada tych rozwiązań ujawnia się wtedy, gdy następuje stosunkowo duże zużycie torowiska i kół suwnicy (występuje też tendencja pogłębiania się zużycia mechanicznego suwnicy).

Przyczyna tkwi w zasadzie działania silnika asynchronicznego. Prędkość obrotowa silnika jest zależna od chwilowego poślizgu silnika, a ten z kolei zależy od obciążenia. Jeśli jeden z silników jest w danym momencie bardziej obciążony, np. kiedy wózek z transportowanym towarem znajduje się bliżej jednego z silników, jego prędkość obrotowa jest nieznacznie mniejsza niż drugiego. Różnica prędkości powoduje, że pomost zjeżdża w jedną stronę do momentu, kiedy wewnętrzne części kół zaczną opierać się o torowisko. Efekt ten, nazywany „ukosowaniem”, powoduje tarcie wewnętrznych części kół o torowisko, a w konsekwencji ich zużycie.

Eliminacja ukosowania

Firma Wrzosel, wspólnie z kadrą techniczną zakładu produkcyjnego, podjęła próbę eliminacji tego niekorzystnego zjawiska.

Założono, że jeśli obie strony suwnicy będą przesuwały się tak samo, to koła pomostu nie „oprą” się o torowisko. Rozwiązanie polega na synchronizacji położenia kół z obu stron suwnicy, z wykorzystaniem dwóch przetwornic częstotliwości Danfoss VLT FC300 7,5 kW. Jeden z napędów został wyposażony w dedykowany sterownik synchronizacji ruchu MCO350 firmy Danfoss. Na wałkach obu silników zainstalowano enkodery inkrementalne i podłączone do sterownika MCO350. Przemiennik bez sterownika synchronizacji pełni rolę napędu nadrzędnego (master) i jest sterowany sygnałami binarnymi oraz analogowymi, podobnie jak pojedynczy przemiennik częstotliwości. Sterownik synchronizacji za pomocą enkoderów odczytuje pozycje obu silników i steruje przemiennikiem slave tak, aby jego położenie było zsynchronizowane z masterem.

Próby ruchowe wykazały, że sterownik MCO350 spełnia swoje zadanie i obie strony suwnicy przesuwają się identycznie. Różnica przejechanej drogi dla obu stron była nie większa niż 1 cm, a wewnętrzne krawędzie kół przestały ocierać się o torowisko i przez większość czasu jechały środkiem.

Ograniczenia

Zastosowanie tego rodzaju napędu ma jednak pewne wymagania. Dokładność synchronizacji zależy od dokładności wykonania elementów mechanicznych suwnicy. Przełożenia napędu muszą być identyczne, gdyż różnica w średnicy kół zakłóci pracę sterownika. Ważne jest, aby przed zastosowaniem tego rozwiązania stan mechaniczny suwnicy był bez zastrzeżeń.

źródło: Danfoss
Podsumowanie

Podsumowując trzeba podkreślić, że zastosowanie sterownika synchronizacji w napędzie suwnicy jest opłacalne. Stosunkowo niewielki koszt inwestycji szybko się zwraca dzięki zmniejszeniu kosztów eksploatacji. Opłacalne jest zastosowanie regulowanego napędu jazdy suwnicy ze względu na poprawę techniki i dokładności poruszania się suwnicy. Dla nowych suwnic oraz wyremontowanych pod względem mechaniki warto stosować precyzyjne sterowanie jazdą suwnicy np. takie, jak opisano w tym artykule.

Szczegółowe informacje dotyczące przetwornic częstotliwości i innych produktów VLT oferty Danfoss Drives można znaleźć na stronie internetowej www. danfoss.pl/napedy.

Jakub Polichnowski

Keywords

danfoss, napędy, polecane, wdrożenia, wrzosel

Related articles

  • Technologia napędowa kluczowa dla przyszłości branży produkcyjnej
  • Napędy elektryczne – zasady doboru
  • Wysięgnikowy napęd ELCC-TB o zmniejszonej masie elementów ruchomych
  • Taśmy transportowe do niewielkich elementów. Niezawodne działanie dzięki mikronapędom
  • Jak prawidłowo dobrać sprzęgła?

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
13 Oct Trade fair

Wirtualne stoisko SABUR już otwarte!

Warszawa 13 October 2021 – 13 October 2022
31 May Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

Wrocław 31 May 2022 – 1 June 2022
1 Jun Training

Obsługa oprogramowania SAFEXPERT w oparciu o wymagania dyrektywy maszynowej 2006/42/WE

1–3 June 2022
8 Jun Conference

"Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" w Wąbrzeźnie

Wąbrzeźno 8 June 2022
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP