2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles

Efektywność energetyczna w maszynach samojezdnych HET

Redakcja serwisu print

Friday October 25 2013
PI090016_jpg1.jpgjsessionidcba1Ks6pt1xKXc4KhzShu
Tweet

Zwiększanie efektywności energetycznej oraz rozwój magistral przesyłania danych to obecnie główne trendy, które w istotny sposób wpływają na rozwój maszyn i urządzeń. W nurt ten wpisuje się również firma Bosch Rexroth ze swoimi produktami z rodziny Rexroth 4EE.

Rodzina Rexroth 4EE obejmuje rozwiązania przygotowane pod kątem efektywności energetycznej, przy czym nie chodzi jedynie o redukcję zapotrzebowania energetycznego pojedynczych elementów lecz całych układów. Bosch Rexroth kładzie nacisk na rozwój energooszczędnych komponentów i rozwiązań systemowych.

HET - Automatyczny układ napędu jazdy na wszystkie koła

Na potrzeby maszyn komunalnych i małych ładowarek przygotowano kompaktowe rozwiązanie typu „plug and play”, które pozwala automatycznie przełączać tryb napędu na dwa lub na wszystkie koła w hydrostatycznych układach napędowych. W skład hydrostatycznego napędu jazdy wchodzą sprawdzone standardowe elementy składowe, jak np. pompy wielotłokowe typu A4VG lub A10VG, a także silniki hydrauliczne MCR ze stałą lub zmienną chłonnością oraz nowo skonstruowany blok HET. W bloku HET nie ma żadnych czujników ani elektronicznych elementów sterowniczych.

Wysoka sprawność energetyczna Układu Kontroli Trakcji, bo tym właśnie jest HET, wynika między innymi z faktu, że napęd na wszystkie koła aktywowany jest tylko wtedy, gdy jest potrzebny . Odbywa się to całkowicie automatycznie, bez konieczności jakichkolwiek działań ze strony kierowcy. Ponadto specjalnie skonstruowany blok zaworowy eliminuje całkowicie spadek sprawności układu spowodowany poślizgami kół z powodu np. ukształtowania terenu oraz tzw. naturalne poślizgi, wynikające z odkształcenia się opon gumowych.

Dzięki zastosowaniu układu HET udało się pogodzić dwa sprzeczne cele. Uzyskano najwyższą możliwą siłę uciągu w trudnych warunkach, przy zachowaniu optymalnej efektywności wykorzystania energii. To wszystko powoduje, że system HET jest niezwykle elastycznym rozwiązaniem i może być stosowany w wielu rozmaitych typach pojazdów, takich, jak pojazdy dla służb miejskich, w niewielkich wywrotkach i ładowarkach przedsiębiernych. System jest tak zaprojektowany, aby spełniał możliwie najszerszy wachlarz wymagań, w tym również zapewniał wymaganą prędkość pojazdu. Warto dodać, że znacznie redukuje koszty zabudowy i orurowania na pojeździe.

DHC – Diesel Hydraulic Control

W przypadku maszyn budowlanych warto zwrócić uwagę na hydrostatyczny napęd układu jazdy, w którym użyto układ DHC. W jego skład wchodzą standardowe komponenty, jednostki wielotłokowe o wysokim ciśnieniu pracy: pompy hydrauliczne typu A4VG serii 40 i silniki hydrauliczne typu A6VM serii 71 oraz elektronika Bodas typu RC, wraz z oprogramowaniem. DHC to bowiem inteligentne połączenie sterowania silnika spalinowego i hydrauliki.

Hydrauliczny napęd jazdy informuje z wyprzedzeniem silnik spalinowy o obciążeniu, a ten przewidująco pracuje tak, aby nie dopuścić do znacznych wahnięć prędkości obrotowej. Hydraulika i silnik spalinowy komunikują się nawzajem poprzez magistralę CAN i współdziałają, aby zużycie i emisja spalin pozostała na niskim poziomie, przy jednoczesnym zachowaniu zadawalającej dynamiki.

Układ identyfikuje cykliczne wymagania hydrauliki, wyliczając na podstawie charakterystyki DHC optymalny punkt pracy dla silnika spalinowego i komponentów hydrauliki. Charakterystyka DHC powstaje poprzez nałożenie charakterystyk pracy silnika spalinowego oraz hydrauliki układu napędowego jazdy. Uzyskany profil DHC przedstawia specyficzne dla danej maszyny zależności prędkości obrotowej, współczynnika sprawności i momentu obrotowego. Ponieważ silnik spalinowy dostarcza tyle mocy, ile aktualnie potrzebne jest komponentom hydraulicznym, znacznie spada zużycia paliwa w porównaniu do konwencjonalnego układu, a tym samym uzyskujemy wzrost sprawności energetycznej.

Podsumowanie

W ofercie Bosch Rexroth znaleźć można kompleksowe rozwiązania z zakresu hydrauliki i elektroniki. Odpowiedni dobór elementów obu układów daje ogromne możliwości w uzyskaniu optymalnych parametrów, specyficznych dla danej maszyny. Coraz bardziej powszechne jest stosowanie magistrali CAN jako łącza do komunikacji w maszynach sterowanych hydrauliką. Bosch Rexroth oferuje inteligentne rozwiązania, które sprawiają, że aplikacje dla maszyn samojezdnych staja się bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska.

źródło: Bosch Rexroth

Keywords

het, hydraulika, napędy, pojazdy

Related articles

  • Pompa EHP firmy Parker złotym medalistą targów Automaticon
  • Nowe zawory ze stali nierdzewnej firmy Danfoss
  • Nowy przetwornik ciśnienia HM20-2x dla układów hydraulicznych
  • System sterowania posypywarką ISC
  • Hydrauliczny układ Start-Stop (HSS) dla maszyn budowlanych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP