2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Pneumatics

Pneumatyka podnosi rentowność operatorów kolejowych

Parker Hannifin print

Tuesday October 27 2015
Fot. Parker Hannifin
Tweet

Operatorzy kolejowi działają pod rosnącą presją rynku, spowodowaną narastającą konkurencją i aktualną sytuacją gospodarczą. W rezultacie wielu z nich poszukuje sposobów zwiększenia niezawodności, wydłużenia okresu eksploatacji oraz poprawy rentowności taboru, aby w jak największym stopniu zredukować przestoje. Jednocześnie koncentrują się na zmniejszeniu zużycia energii np. poprzez redukcję gabarytów i ciężaru systemów pokładowych.

Jak osiągnąć cele? Jednym ze sprawdzonych sposobów jest wykorzystanie najnowszych osiągnięć pneumatyki.

Układy pneumatyczne są powszechnie stosowane w kolejnictwie, zarówno w charakterze urządzeń pokładowych, jak i podpokładowych. Jeśli zatem istnieją możliwości wprowadzenia zmian lub uzyskania oszczędności w tych obszarach, mogą one potencjalnie przynieść operatorom znaczące korzyści.

Najnowszą technologię modułową opracowano z myślą o zredukowaniu nieszczelności i związanych z nimi strat energii, zminimalizowaniu gabarytów, zajmowanej powierzchni i ciężaru układów, a także wydłużeniu okresów między przeglądami tych urządzeń, które muszą pracować w warunkach ekstremalnych temperatur, wibracji i udarów. Aby jednak osiągnąć największe korzyści, należy całościowo spojrzeć na całe systemy i zadać sobie pytanie, w jaki sposób można je udoskonalić.

Współpracując z dostawcą kompleksowych rozwiązań, jakim jest m.in. Parker, firmy mogą odkryć nowe, bardziej efektywne sposoby przekonstruowania całych systemów – od sterowania hamulcami i operowania pantografami po uruchamianie drzwi i sprzęganie jednostek taboru szynowego. Wprowadzając do tych układów podzespoły pneumatyczne, odporne na działanie ekstremalnych temperatur i wibracji oraz gwarantujące bezpieczną i niezawodną pracę, operatorzy mogą zredukować koszty w wielu różnych segmentach techniki kolejowej.

Kompaktowe systemy hamulcowe

Bez wątpienia systemy kontroli hamowania w pociągach powinny być lekkie, skuteczne, bezpieczne i powinny zajmować mało miejsca – i tu pneumatyka może odegrać kluczową rolę. Cechy te przyczyniają się do większej niezawodności i sprawności taboru, a co za tym idzie – do obniżenia kosztów eksploatacji.

Jako przykład posłużyć może opracowany przez firmę Parker regulator o kompaktowej modułowej budowie, który eliminuje konieczność sprzęgania przewodów pneumatycznych między jednostkami wyposażonymi w magistralę zasilającą jednego z wiodących producentów. Pozwala to znacznie zmniejszyć gabaryty i ciężar układu. Taki zespół regulacyjny, w którego skład wchodzi zawór kulowy, regulator i dwa bloki zaworowe, skutecznie reguluje ciśnienie powietrza od poziomu panującego w zbiorniku głównym do wartości wymaganej przez układ hamowania. Ponadto zawór kulowy odcina zbiornik główny, co przyśpiesza i upraszcza konserwację, a przyłącza pomiarowe i zawór bezpieczeństwa wbudowano w bloki rozdzielcze.

Zawory Viking Xtreme do pracy w trudnych warunkach środowiskowych, przy temperaturze do –40 °C (fot. Parker Hannifin)

Zawory Viking Xtreme do pracy w trudnych warunkach środowiskowych, przy temperaturze do –40 °C (fot. Parker Hannifin)

Podobnie w konstrukcji jednego z najlepszych układów przeciwpoślizgowych znaczącą rolę odgrywają pneumatyczne zawory elektromagnetyczne. Dzięki nowatorskiemu systemowi sterowania technologia ta pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać przyczepność kół do powierzchni szyn, skracając drogę hamowania, zmniejszając zużycie powietrza i redukując stopień zużycia kół w wielu rodzajach pojazdów szynowych. Wszystkie te czynniki pomagają zmniejszyć koszty eksploatacji i konserwacji, jednocześnie utrzymując wymagany poziom bezpieczeństwa. W tym układzie hamulcowym, eliminującym zjawisko blokowania kół, wykorzystano czujniki prędkości obrotowej osi kół, elektryczny sterownik i pneumatyczne zespoły zrzutowe składające się z czterech zaworów elektromagnetycznych, które – sterując przepływem powietrza do i z siłowników hamulców – regulują siłę hamowania hamulców ciernych. Kluczem do powodzenia sukcesu całego systemu było zastosowanie zaworów elektromagnetycznych, charakteryzujących się krótkimi i powtarzalnymi czasami reakcji oraz skutecznością działania w szerokim zakresie temperatury.

Sprzęganie pneumatyczne

Aby wykonać operacje w rodzaju sprzęgania i rozprzęgania w wymaganym czasie, coraz powszechniej stosuje się układy w pełni automatyczne. Jednak konstruktorzy stają w tym przypadku przed pewnym wyzwaniem, ponieważ układ automatycznego sprzęgania musi pozwalać na ręczną obsługę sprzęgu w sytuacjach awaryjnych. Konstruktorzy firmy Parker, ściśle współpracując z producentami i użytkownikami z sektora kolejnictwa, opracowali serię siłowników i zaworów, które można łączyć w zintegrowany system spełniający obydwa te wymagania. To tylko jeden z przykładów świadczących o tym, jak technologia pneumatyczna umożliwia pokonanie specyficznych problemów pojawiających się na etapie konstruowania urządzeń i systemów na potrzeby operatorów kolejowych.

Zawory pneumatyczne do stosowania w sektorze pojazdów szynowych (fot. Parker Hannifin)

Zawory pneumatyczne do stosowania w sektorze pojazdów szynowych (fot. Parker Hannifin)

Podobnie w wielu nowatorskich systemach rozłączających, stosowanych w kolejach brytyjskich, istotną rolę odgrywają układy pneumatyczne. Są to kompletne systemy pneumatyczne, w których skład wchodzi wielofunkcyjny elektryczny moduł sterowania zwrotnicą oraz podzespoły sterujące zaworami pneumatycznymi. Układ rozłączający działa w taki sposób, że pozwala na odcięcie elektrycznych i pneumatycznych obwodów przebiegających przez sprzęg. Taka sekwencja operacji umożliwia szybkie i proste zmiany zestawienia wagonów i oddawanie gotowych składów z powrotem do eksploatacji.

Niezależne zawieszenie

Najnowsza generacja układów pneumatycznych oznacza również nową jakość w kontroli przechyłów składu oraz w sterowaniu pantografami, podnosząc sprawność energetyczną i redukując koszty. Przykładem mogą być najnowsze przechylne pociągi Pendolino, w których zastosowano układy elektrohydrauliczne i elektropneumatyczne do kontroli ruchu każdego wagonu po wejściu w łuk. Siłowniki pneumatyczne zapewniają utrzymanie wagonu w poziomie, niezależnie od położenia wózków jezdnych. Każdy siłownik pneumatyczny obsługują dwa regulatory elektropneumatyczne, z których jeden steruje dopływem, a drugi odpływem powietrza z siłownika. Siłowniki i regulatory można zamówić w postaci jednego kompletnego układu, a dzięki ich zastosowaniu konstrukcja może być zwarta i lekka, co podnosi sprawność energetyczną pociągu.

Zawory pneumatyczne dla kolejnictwa (fot. Parker Hannifin)

Zawory pneumatyczne dla kolejnictwa (fot. Parker Hannifin)

Podobnie do skutecznego równoważenia systemu pantografów pociągu można zastosować pneumatyczne wyspy, tworząc całkowicie zintegrowany i lekki zespół. Tablice sterowania pantografami, stosowane w całej Wielkiej Brytanii, umożliwiają podłączenie do będących w użyciu linii napowietrznych. System ten, opracowany w odpowiedzi na określone wymagania odbiorcy z sektora kolejnictwa, jest dobrym przykładem kompleksowego rozwiązania konstrukcyjnego, wykorzystującego technologie pneumatyczne. Jak dowiodła praktyka, systemy te są niezawodne i bezpieczne w działaniu oraz spełniają wymagania rygorystycznych norm obowiązujących w kolejnictwie.

Automatyzacja poprzez pneumatykę

Układy pneumatyczne pojawiają się w wielu systemach i instalacjach kabiny pociągu – od automatycznych drzwi po systemy spłukiwania toalet. Konstrukcja tych wewnętrznych systemów może w znacznym stopniu wpływać na niezawodność i sprawność energetyczną pociągu.

Możliwe jest wykonanie kompletnych układów drzwi wewnętrznych z napędem pneumatycznym, zawierających wszystkie niezbędne podzespoły, jak np. specjalne siłowniki z rozbudowaną amortyzacją do drzwi kolejowych na prowadnicach szynowych, panel sterowania realizujący funkcje automatyczne, zawór detekcji przeszkód oraz różne podzespoły zewnętrzne. Wraz ze zmniejszaniem ciężaru i gabarytów układów realna staje się automatyzacja całego wagonu, zapewniająca bezpieczeństwo i komfort pasażerów w najbardziej efektywny sposób.

Systemy sterowania drzwiami (fot. Parker Hannifin)

Systemy sterowania drzwiami (fot. Parker Hannifin)

Technologie pneumatyczne wykorzystano do skonstruowania kompletnego bloku sterowania drzwiami dla potrzeb włoskich kolei dużej prędkości. Blok ten umożliwia realizację szeregu funkcji za pomocą pojedynczego, kompaktowego układu, w tym funkcji otwierania i zamykania drzwi, manewrowania, regulacji ciśnienia, wykrywania nieszczelności uszczelek drzwiowych, jak również funkcji związanych z bezpieczeństwem, jak np. funkcji automatycznego odblokowywania drzwi w przypadku spadku ciśnienia poniżej zadanego poziomu oraz funkcji otwierania awaryjnego. Tego rodzaju zespoły, wykonywane na zamówienie odbiorcy, znakomicie upraszczają projektowanie i konstrukcję automatycznych systemów pokładowych, a wszystkie elementy i podzespoły można zakupić u jednego dostawcy.

Systemy pokładowe

Pneumatyka okazuje się pomocna nie tylko w automatyzacji systemów drzwiowych. Opracowano już układy regulacji foteli ze wspomaganiem pochylania. Oryginalny system z dwoma siłownikami – olejowym i powietrznym – umożliwia precyzyjną, bezstopniową regulację położenia, a fotel można regulować za pomocą niewielkiego, lekkiego zaworu wbudowanego w podłokietnik. W wagonach klasy luksusowej zastosowano już autonomiczne agregaty pneumatyczne do regulacji kąta pochylenia oparć i siedzeń za pomocą przełącznika kołyskowego w podłokietniku fotela.

Pneumatyczne zawory i siłowniki pojawiają się również jako integralne elementy układów ogrzewania i wentylacji oraz jako urządzenia stosowane w toaletach i instalacjach wodnych. Przykładowo najnowsze technologie elektropneumatyczne znalazły zastosowanie w konstrukcji zintegrowanych, energooszczędnych systemów toalet, które skutecznie oszczędzają wodę i kontrolują użycie sprężonego powietrza, podciśnienia i odpowietrzenia. W niektórych pociągach dużej prędkości pokładowymi systemami spłukiwania toalet i umywalek sterują bloki układów pneumatycznych, na których zamontowano zawory sterujące i pneumatyczne układy regulatorów czasowych. Taki system reguluje zużycie wody i oszczędza ją, przyczyniając się do redukcji kosztów i zmniejszenia częstotliwości regularnych czynności obsługowych.

Podsumowanie

Chociaż technologie pneumatyczne stosowane są już w kolejnictwie od pewnego czasu, dopiero najnowsza generacja specjalnie skonstruowanych zaworów, siłowników oraz urządzeń filtracyjnych i regulacyjnych pozwoliła operatorom kolejowym spełnić specyficzne wymogi projektowe oraz zwiększyć efektywność i niezawodność taboru. Poprzez współpracę z dostawcami kompleksowych rozwiązań technicznych, łączących pneumatykę z innymi technologiami – np. hydrauliką i elektromechaniką – operatorzy kolejowi są w stanie znacząco zwiększyć dochodowość, pozyskując kompleksowe układy automatyki i sterowania od jednego dostawcy

source: "Automatyka" 9/2015

Keywords

parker hannifin, pneumatyka, systemy hamulcowe, transport szynowy, Viking Xtreme, zawory pneumatyczne

Related articles

  • Pierwszy pneumatyczny robot współpracujący
  • Duża elastyczność systemu pick & place dzięki cyfrowej pneumatyce
  • Siłownik DSNU-S. Oszczędność przestrzeni i prosta instalacja
  • Łatwe pozycjonowanie
  • Plug & work z napędami elektrycznymi

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP