2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 6/2025

Automation6/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Pneumatics

Instalacje pneumatyczne – co zrobić, by pracowały optymalnie?

Andrzej Barciński print

Wednesday December 04 2013
Instalacje pneumatyczne - filtrowanie, lubrykacja i regulacja; źródło: PMRchina
Tweet

Poprawna i niezawodna praca systemów pneumatycznych wymaga dostarczania odpowiednio czystego powietrza, czasem wymieszanego z olejową mgiełką, która smaruje elementy. Ważne jest też dostosowanie ciśnień do użytych maszyn oraz minimalizacja spadków ciśnień w instalacji. W artykule pokazujemy, jak to osiągnąć.

Filtry

Bardzo ważne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu czystości dostarczanego powietrza. Niedostatecznie czyste powietrze będzie powodowało pogorszenie precyzji pracy instalacji hydraulicznej oraz jej szybkie zużycie. Nadmierne oczyszczanie powietrza wiąże się z niepotrzebnymi, często dużymi kosztami. Ponadto drobne filtry stawiają znacznie większy opór przepływowi powietrza, niż filtry przepuszczające większe cząsteczki. W efekcie, wzrasta energia potrzebna do pompowania gazu poprzez instalację.

Sam rozmiar filtru, a nie tylko jego dokładność filtracji, też ma znaczenie. Jeśli konieczne jest użycie filtru bardzo dokładnego, który mocno utrudnia przepływ powietrza, warto sięgnąć po model o większym rozmiarze, co pozwoli na ograniczenie spadku ciśnienia na tym elemencie. Co więcej, filtry o większym rozmiarze w praktyce mogą pracować przez dłuższy czas. Instalacja mniejszych, tańszych filtrów, na przestrzeni czasu powoduje większe koszty, gdyż nie tylko wzrasta energia używana do pompowania powietrza pod większym ciśnieniem, ale też ze względu na zużywanie się filtra, trzeba go częściej wymieniać.

filtr; źródło: SMC Pneumatics

Fot. filtr; źródło: SMC Pneumatics

Zaniedbanie wymiany elementów filtrujących powoduje, że zatkane filtry tym bardziej zwiększają opór stawiany przepływowi powietrza. Gdy trwa to zbyt długo i gdy celem utrzymania odpowiedniego ciśnienia na wyjściu, zwiększa się ciśnienie na wejściu filtra, może on zacząć tracić swoją skuteczność i przestać odpowiednio dokładnie filtrować. Zaleca się, by wymienić filtr na nowy, gdy spadek ciśnienia na elemencie zacznie przekraczać 0,5 bara, a w przypadku filtrów bardzo dokładnych, w okolicach 0,7 bara. W przypadku instalacji, których praca nie powinna być przerywana nawet na chwilę, warto użyć podwójnych filtrów, które umożliwią wymianę pojedynczego z nich, bez wstrzymywania przepływu powietrza.

Lubrykatory

Dobór odpowiedniego elementu wprowadzającego mgiełkę olejową do powietrza również ma istotne znaczenie dla poprawności działania systemu pneumatycznego. Ponieważ lubrykatory tego typu działają na zasadzie wykorzystania różnic w ciśnieniu, które powodują, że olej ulegnie atomizacji, wpływają też na spadek ciśnienia w instalacji.

lubrykator; źródło: STC Valves

Fot. lubrykator; źródło: STC Valves

W praktyce elementy tego typu mogą pracować w nieco szerszym zakresie szybkości przepływu gazu, niż filtry, ale przy większych ciśnieniach powodują też znacznie większy spadek ciśnienia. Konkretne wartości będą zależeć od wybranego modelu i warunków jego pracy. Wielu producentów dostarcza charakterystyki ciśnieniowe tych elementów i z nich można odczytać, jak w konkretnej sytuacji zachowa się układ smarowania oraz na ich podstawie da się sprawdzić, czy nie wprowadza zbyt dużych spadków ciśnienia.

Ze względu na te spadki ciśnień i koszt instalacji lubrykatorów, na rynku pojawia się coraz więcej komponentów pneumatycznych, które nie wymagają smarowania, a mimo to cechują się całkiem dobrymi parametrami roboczymi. Najczęściej stosowana w tym celu technologia opiera się o wykorzystanie smaru teflonowego, nakładanego na etapie produkcji elementu. Metoda ta pozwala zredukować zjawisko utraty smaru z systemu, który w normalnych instalacjach może po prostu wyparować. Sprawia też, że nie ma konieczności stosowania elementów usuwających smar z powietrza. Niestety, zazwyczaj komponenty nie wymagające dodatkowego smarowania są mniej żywotne niż klasyczne elementy pneumatyczne.

Regulatory i czujniki

W końcu, by zapewnić optymalną wydajność systemu, warto skorzystać z regulatorów ciśnienia, które dostosowują je do wymagań poszczególnych elementów. Zbyt duże lub zbyt małe ciśnienie sprawia, że zużycie powietrza może wzrosnąć lub system może przestać w pełni poprawnie działać. Nadmierne zużycie powietrza skutkuje natomiast wzrostem kosztów związanych z przyspieszonym zużyciem takich elementów jak filtry czy z nadmiernym zużyciem oleju smarującego. Oczywiście, związane jest to też ze wzrostem zużycia energii elektrycznej związanej z pompowaniem powietrza pod zwiększonym ciśnieniem.

regulator pneumatyczny; źródło: ever-power.com

Fot. regulator pneumatyczny; źródło: ever-power.com

Wraz z regulatorami warto instalować czujniki. Przydatne będą zarówno sensory ciśnienia, które umożliwiają monitorowanie spadku ciśnień na filtrach i wykrywanie ich zatykania się, jak również czujniki przepływu, które pozwalają kontrolować zużycie powietrza roboczego. Czujniki tego typu ułatwiają dostrojenie gotowej aplikacji do realnych warunków pracy i zoptymalizowanie jej.

Elementy zintegrowane

Łatwym sposobem zastosowania wszystkich wymienionych rad jest użycie zintegrowanych elementów filtrująco-smarująco-regulujących. Ma je w ofercie wielu producentów, dzięki czemu ich wybór jest dosyć duży, a zarazem względnie łatwy. Dopasowanie podzespołu do konkretnej aplikacji nie jest trudne.

Filtr, regulator i lubrykator w jednym; źródło: THB

Fot. Filtr, regulator i lubrykator w jednym; źródło: THB

Zintegrowane elementy pneumatyczne można też łatwo wyposażyć w czujniki, a ponadto najczęściej budowane są w sposób modułowy, co upraszcza ich wymianę oraz konserwację. Dobór omawianych elementów powinien odbywać się na tych samych zasadach, jakie opisaliśmy wcześniej, z tą różnicą ze w przypadku podzespołów zintegrowanych należy brać pod uwagę sumaryczne charakterystyki przepływu i spadku ciśnienia.

Keywords

filtry, lubrykatory, pneumatyczne, pneumatyka, regulatory ciśnienia, siłowniki, siłowniki pneumatyczne, smarowanie

Related articles

  • Pierwszy pneumatyczny robot współpracujący
  • Duża elastyczność systemu pick & place dzięki cyfrowej pneumatyce
  • Siłownik DSNU-S. Oszczędność przestrzeni i prosta instalacja
  • Łatwe pozycjonowanie
  • Plug & work z napędami elektrycznymi

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
2 Jul Training

Bezpieczeństwo układów sterowania maszyn wg EN ISO 13849

2–11 July 2025
10 Jul Training

Bezpieczeństwo układów sterowania maszyn: ćwiczenia z użyciem programu SISTEMA

10–11 July 2025
24 Jul Workshops

Podstawy prefabrykacji szaf sterowniczych

Wrocław 24 July 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP