2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Prawo i normy

Prawne aspekty ochrony renomy przedsiębiorców

Dominika Ziętara print

Wednesday September 20 2023
Dominika Ziętara, Kancelaria SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk
Tweet

Nowe technologie i powszechna cyfryzacja dostarczają przedsiębiorcom wiele nowych metod promocji, które umożliwiają rozpowszechnianie informacji na temat prowadzonej działalności szerokiej grupie odbiorców przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Dostępność tych narzędzi sprawia jednak, że dużo łatwiej jest pomówić firmę np. przez wystawianie fałszywych opinii, celowe zaniżanie oceny czy wypisywanie komentarzy przez „zawiedzionych klientów” w ramach działań o charakterze nieuczciwej konkurencji. Tego typu praktyki stanowią naruszenie prawa i można się przed nimi skutecznie obronić, wykorzystując przysługującą przedsiębiorcom ochronę dóbr osobistych.

Choć pojęcie dobra osobistego można odnaleźć w wielu aktach prawnych, żaden z nich nie zawiera definicji tego terminu, a więc nie wyjaśnia, czym jest w istocie. Z pomocą przychodzi jednak orzecznictwo i doktryna, które na przestrzeni lat wypracowały różne perspektywy rozumienia tego pojęcia. Najczęściej powoływana definicja wskazuje, że dobrami osobistymi są „uznane przez system prawny wartości obejmujące fizyczną i psychiczną integralność człowieka, jego indywidualność oraz godność i pozycję w społeczeństwie”. W art. 23 Kodeksu cywilnego zawarty został otwarty katalog dóbr osobistych, wśród których ustawodawca wymienia zdrowie, wolność, cześć, swobodę sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnicę korespondencji, nietykalność mieszkania oraz twórczość naukową, artystyczną, wynalazczą i racjonalizatorską.

W zależności od rodzaju, dobra osobiste mogą powstać zarówno w momencie zaistnienia podmiotu, czyli najczęściej w momencie narodzin człowieka, jak i zostać nabyte w toku jego życia i co do zasady ustają po jego śmierci. Ponadto charakterystycznymi cechami praw osobistych są: niezbywalność, czyli brak możliwości zrezygnowania z przysługującego prawa, nieprzedawnialność, czyli brak czasowego ograniczenia ochrony oraz niemajątkowy charakter. Nie oznacza to jednak, że dóbr osobistych nie można skomercjalizować czy określić ich wartości w przypadku naruszenia.

Ochrona dóbr osobistych nie tylko dla osób fizycznych

Choć pojęcie „dobra osobiste” kojarzy się raczej z człowiekiem, to dobra osobiste przysługują również osobom prawnym, a więc m.in. przedsiębiorcom w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Podobnie jak w przypadku katalogu dóbr osobistych osób fizycznych, nie jest możliwe wyczerpujące wskazanie dóbr osobistych osób prawnych podlegających ochronie. Do najczęściej wyróżnianych dóbr osobistych osoby prawnej można jednak zaliczyć: nazwę, dobre imię (renomę), nietykalność pomieszczeń, tajemnicę korespondencji i sferę prywatności. Co więcej, to właśnie dobre imię, będące odpowiednikiem czci osoby fizycznej, jest jednym z podstawowych dóbr osobistych osoby prawnej. Jego naruszenie może bowiem decydować o pozycji bądź nawet istnieniu danego podmiotu.

W uproszczeniu, dobre imię osoby prawnej to dobre mniemanie innych osób o danym podmiocie, w szczególności z uwagi na jego działalność. Z tej perspektywy należy uwzględnić nie tylko renomę wynikającą z dotychczasowej działalności osoby prawnej, ale i niejako zakładaną (domniemaną) renomę osoby prawnej od chwili jej powstania, która zależy od zakresu prowadzonej przez nią działalności.

Dobre imię osoby prawnej obejmuje przede wszystkim ochronę przed wypowiedziami, które przy obiektywnej ocenie przypisują osobie prawnej niewłaściwe postępowanie mogące spowodować utratę zaufania potrzebnego do prawidłowego jej funkcjonowania w zakresie prowadzonej działalności. Do naruszenia dobrego imienia osoby prawnej może też dojść przez rozgłaszanie nieprawdziwych informacji lub ferowanie ocen niemieszczących się w granicach rzeczowej i konstruktywnej krytyki. Aby ustalić, że do naruszenia doszło, konieczne jest wyczerpujące rozważenie znaczenia użytych słów lub sformułowań, z uwzględnieniem możliwych ich konotacji i odniesień. W zależności od tego, o jakie słowa lub sformułowania chodzi, może też pojawić się potrzeba uwzględnienia ich rozumienia oraz odbioru społecznego. Ponadto pod uwagę trzeba też wziąć kontekst sytuacyjny lub rodzaj wypowiedzi, w której te słowa lub sformułowania zostały użyte, a także zastosowany środek komunikacji.

Nie oznacza to jednak, że negatywna ocena o produkcie czy usłudze oferowanej przez osobę prawną będzie stanowić naruszenie dóbr osobistych. Do stwierdzenia naruszenia niezbędne jest bowiem spełnienie kryterium bezprawności, przez które rozumie się ujemną ocenę zachowania opartą na sprzeczności tego zachowania z szeroko pojętym porządkiem prawnym, a więc na sprzeczności z obowiązującymi przepisami ustawy bądź regułami wynikającymi z zasad współżycia społecznego.

Co zrobić, gdy dojdzie do naruszenia?

W przypadku naruszenia dóbr osobistych przedsiębiorca może domagać się, aby ten, kto takiego naruszenia się dopuścił, zaniechał działania naruszającego dobra osobiste, podjął czynności konieczne do usunięcia skutków naruszenia (np. opublikował przeprosiny w prasie, telewizji lub Internecie), a także zapłacił zadośćuczynienie pieniężne lub wpłacił określoną kwotę na wskazany cel społeczny. Jednocześnie należy pamiętać, że wybrany środek powinien być adekwatny do rodzaju naruszonego dobra i rozmiaru jego naruszenia. Ponadto powinien uwzględniać całokształt okoliczności, w tym zachowanie osoby, której dobra osobiste zostały naruszone, a także dawać satysfakcję poszkodowanemu i jednocześnie nie prowadzić do upokorzenia sprawcy.

Do naruszenia dobra osobistego w postaci renomy często dochodzi również w ramach działalności profesjonalnej – w dziennikarskich publikacjach. Zgodnie z art. 41 prawa prasowego publikowanie rzetelnych, zgodnych z zasadami współżycia społecznego ujemnych ocen zawodowej lub publicznej działalności służy realizacji zadań, które wykonują media w demokratycznym społeczeństwie i pozostaje pod ochroną prawa. Jednak zarówno wolność prasy, jak i ochrona dóbr są wartościami konstytucyjnymi, które powinny być tak wyważone, by korzystając z jednej, nie naruszać drugiej. Jeśli zatem przygotowując materiał dziennikarz wykorzysta informacje nieprawdziwe lub nieścisłe, zinterpretuje fakty zbyt dowolnie lub nie zachowa szczególnej staranności i rzetelności, naraża się na odpowiedzialność z tytułu naruszenia dóbr osobistych. W takim przypadku, poza powództwem o naruszenie dóbr osobistych, przedsiębiorcy przysługuje także możliwość złożenia wniosku o sprostowanie danego materiału.

Naruszenie dobra osobistego, jakim jest renoma może wiązać się z poważnymi konsekwencjami, w tym prowadzić do strat finansowych, a nawet zaważyć na dalszym istnieniu. Prawo daje jednak przedsiębiorcy wiele możliwości podjęcia obrony. Choć dochodzenie ochrony dóbr osobistych bywa czasochłonne, zwiększa szansę na zapobieżenie skutkom naruszeń, a także ich uniknięcie w przyszłości.

Dominika Ziętara

Dominika Ziętara

Specjalizuje się w prawach człowieka, czym zajmuje się też od strony naukowej. Szczególnie bliskie są jej prawo konstytucyjne, ochrona praworządności i socjologia prawa. W SKP zajmuje się sprawami z zakresu własności intelektualnej i praktyką procesową. W swojej pracy stosuje interdyscyplinarne podejście do prawa, które łączy ze zdobytą wiedzą w dziedzinie politologii, socjologii i medioznawstwa. Dzięki doświadczeniu w branży public relations i komunikacji społecznej doradza też w kwestiach dotyczących wizerunku. Kontakt: d.zietara@skplaw.pl. Strony internetowe: 

www.skplaw.pl, www.skpipblog.pl

source: Automatyka 4/2023

Keywords

automatyka, Kancelaria SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk, prawo

Related articles

  • Transformacja cyfrowa w biznesie. Wyzwania w zakresie compliance i regulacji
  • Wdrażanie robotyki w produkcji i usługach – wyzwania prawne
  • Strategie obronne – profilaktyka Jak się bronić przed atakiem patentowym?
  • Cyberbezpieczeństwo – kluczowe wyzwania i regulacje
  • Plany oskładkowania umów cywilnoprawnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP