2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Prawo i normy

Ulga na robotyzację

Mariusz Tkaczyk, Michał Modrzejewski print

Friday May 20 2022
Mariusz Tkaczyk, Michał Modrzejewski Kancelaria GWW Ladziński, Cmoch i Wspólnicy
Tweet

Z dniem 1 stycznia 2022 r. wchodzi w życie nowy przepis art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych1, wprowadzony w ramach pakietu zmian podatkowych zawartych w ustawie z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw2. Pakiet zmian funkcjonuje powszechnie w przestrzeni publicznej pod nazwą „Polski Ład”. Art. 38eb wprowadzi do polskiego porządku prawnego nową kategorię ulgi podatkowej, funkcjonującej pod roboczą nazwą „ulgi na robotyzację”.

Jak wynika z lektury uzasadnienia projektu ustawy zmieniającej3, w ocenie projektodawców nowych przepisów stan robotyzacji i automatyzacji polskiego przemysłu nie jest obecnie zadowalający: „Istotnym wyzwaniem polskiej gospodarki jest niski stopień robotyzacji i automatyzacji przemysłu, co uwidacznia porównanie z innymi krajami. Mimo szybkiego przyrostu liczby robotów w ostatnich latach polskie firmy wypadają pod tym względem gorzej nie tylko w porównaniu z gospodarkami zachodnimi, ale też z krajami naszego regionu (…). W 2019 r. na 10 tys. pracowników przypadło 46 robotów przemysłowych (w 2018 r. – 42), czyli o 4 więcej niż rok wcześniej. Zarówno w 2018 r. jak i 2019 r. branżą najbardziej zautomatyzowaną pozostawała motoryzacja, w której na 10 tys. pracowników przypadało 190 robotów (w 2018 r. – 189 robotów). W pozostałych gałęziach przemysłu powszechność robotów jest pięciokrotnie niższa i wynosiła 29 urządzeń na 10 tys. pracowników w 2018 r. i 32 roboty w 2019 r.”. Dotyczy to zwłaszcza porównania z innymi państwami naszego regionu Europy: „Szczególnie widoczna jest różnica w tempie zmian pomiędzy Polską a Węgrami. W 2008 r. gęstość robotyzacji w obu krajach różniła się o zaledwie 4 punkty procentowe. W kolejnych dziewięciu latach obie gospodarki charakteryzowały się tendencją wzrostową, jeśli chodzi o stopień robotyzacji przemysłu, jednakże proces ten na Węgrzech był zdecydowanie szybszy. W efekcie, w 2017 r. gęstość robotyzacji w przemyśle węgierskim była już o 42 punkty procentowe wyższa niż w polskim. W 2019 r. na 10 tys. pracowników na Węgrzech było już 106 robotów, podczas gdy w Polsce jedynie 46. Różnice w stopniu robotyzacji polskiego przemysłu są jeszcze większe w porównaniu z przemysłem słowackim i czeskim. Oba te kraje osiągnęły średni światowy poziom robotyzacji – Słowacja w 2013 r., a Czechy w 2016 r. W Polsce natomiast gęstość robotyzacji w 2008 r. była o 61 punktów procentowych niższa niż na świecie, a w 2017 r. różnica ta jeszcze się powiększyła – do 70 punktów procentowych. W 2019 r. gęstość robotyzacji w Polsce była o 59 % niższa niż na świecie.”.

Cel wprowadzenia nowych regulacji

Przedmiotowy, niezadowalający stan rzeczy uzasadnia w ocenie projektodawców wprowadzenie regulacji prawnych, mających zachęcić firmy do inwestycji w robotyzację i automatyzację prowadzonej działalności gospodarczej. Taki efekt ma zapewnić ulga na robotyzację.

Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu projektu ustawy zmieniającej: „Polski przemysł, mimo systematycznego wzrostu zasobów robotów przemysłowych, rozwija się pod tym względem zbyt wolno. Pozostajemy w tyle, nie tylko za krajami azjatyckimi, ale także za niektórymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej. W związku z tym istnieje pilna potrzeba podjęcia przez państwo aktywnych działań. Robotyzacja procesów wytwórczych jest obecnie nie tyle szansą, co koniecznością przedsiębiorstw przemysłowych. Jednak potrzebna zmiana technologiczna nie zajdzie w sposób dynamiczny, jeśli nie zostanie wsparta działaniami państwa, mającymi na celu przełamanie fundamentalnych barier absorbcji nowych technologii po stronie przedsiębiorstw – w szczególności małych i średnich.”.

Istota nowych regulacji

Od strony czysto konstrukcyjnej ulga na robotyzację w swoich założeniach przypomina funkcjonującą od 1 stycznia 2016 r. ulgę na działalność badawczo-rozwojową4, z tym że w miejsce możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania określonej wysokości kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową, ulga na robotyzację umożliwiała będzie pomniejszenie podstawy opodatkowania o 50 % kosztów poniesionych na robotyzację. Kwota odliczenia nie będzie mogła przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Definicja pojęcia

„koszty poniesione na robotyzację”

Koszty poniesione na robotyzację obejmowały będą określone kategorie wydatków. Pierwsza z nich to koszty nabycia / leasingu finansowego fabrycznie nowych:

  • robotów przemysłowych,
  • maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
  • maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
  • maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania, lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
  • urządzeń do interakcji między człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.

Druga kategoria to koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych wymienionych wcześniej środków trwałych.

Do trzeciej kategorii należą koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa powyżej.

Co istotne, do skorzystania z ulgi na robotyzację wystarczające będzie poniesienie zdefiniowanych powyżej kosztów w znaczeniu bilansowym (ujęcie na właściwych kontach kosztowych), bez konieczności faktycznej zapłaty. Dodatkowo sposób zdefiniowania kosztów poniesionych na robotyzację, w odniesieniu do wydatków na aktywa stanowiące środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, w ocenie autorów oznaczać powinien, że odliczeniu podlegać będą mogły pełne koszty nabycia tego rodzaju aktywów, a nie dopiero rozliczane w kosztach (bilansowych i podatkowych) odpisy amortyzacyjne.

Definicja pojęcia „robot przemysłowy”

W świetle definicji pod pojęciem robota przemysłowego będzie się rozumiało automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej trzech stopniach swobody, mającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania albo diagnozowania,
  • jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,
  • jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
  • jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Definicja pojęcia „maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych”

Nowe przepisy zawierają również otwartą definicję pojęcia „maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane”, przez które rozumie się w szczególności (ale nie wyłącznie):

  • jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu,
  • pozycjonery jedno- i wieloosiowe,
  • tory jezdne,
  • słupowysięgniki,
  • obrotniki,
  • nastawniki,
  • stacje czyszczące,
  • stacje automatycznego ładowania,
  • stacje załadowcze lub odbiorcze,
  • złącza kolizyjne,
  • efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem.

Efektory, o których mowa w przepisach mogą służyć do nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów oraz do obsługi maszyn – frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Ograniczenia w zakresie prawa do korzystania z ulgi na robotyzację

Podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do ulgi na działalność badawczo-rozwojową (na której konstrukcji, jak zostało już wspomniane, bazuje ulga na robotyzację), odliczenie nie będzie przysługiwało w odniesieniu do tych kosztów lub ich części, które zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub odliczone od podstawy opodatkowania w ramach innych kategorii preferencji podatkowych.

Dodatkowo warto pamiętać, że odliczenie możliwe będzie wyłącznie w odniesieniu do podstawy opodatkowania ustalanej na zasadach ogólnych zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT (chodzi o podstawę opodatkowania wyznaczaną przez dochód osiągany z działalności operacyjnej, opodatkowany podstawową stawką podatku), co wyłącza możliwość stosowania ulgi na robotyzację w odniesieniu do dochodów osiąganych z zysków kapitałowych5 lub dochodów osiąganych z kwalifikowanych praw własności intelektualnej6.

W przypadku gdy podatnik korzysta ze zwolnienia z opodatkowania z uwagi na fakt prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych7 lub działalności określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji8), prawo do odliczenia w ramach ulgi na robotyzację przysługiwało będzie jedynie w odniesieniu do kosztów poniesionych na robotyzację, które nie zostały uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z opodatkowania.

Finalnie podkreślić należy, iż zbycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych przed końcem okresu ich amortyzacji (a w przypadku leasingu finansowego – przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu), skutkowało będzie koniecznością powiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych uprzednio odliczeń.

Czasowy charakter ulgi na robotyzację

Warto pamiętać, że ulga na robotyzację wprowadzona została jako rozwiązanie o charakterze czasowym, obowiązujące wyłącznie w odniesieniu do kosztów poniesionych na robotyzację w latach 2022–2026. Trudno wskazać uzasadnienie takiego rozwiązania, jako że projektodawcy w uzasadnieniu do projektu ustawy w żaden sposób nie odnieśli się do czasowego charakteru nowej ulgi. Wypada tylko mieć nadzieję, iż w drodze kolejnych nowelizacji ulga na robotyzację zagości – być może w rozszerzonej wersji – w przepisach podatkowych na stałe.

Michał Modrzejewski, Mariusz Tkaczyk

1 Tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1800, dalej: „ustawa o CIT. Należy pamiętać, iż analogiczne regulacje zaczynają obowiązywać w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2021, poz. 1128), gdzie ulga na robotyzację uregulowana będzie w art. 52jb. Dla większej przejrzystości w niniejszym artykule skupiamy się wyłącznie na przepisach ustawy o CIT.

2 Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa zmieniająca”.

3 Uzasadnienie do projektu ustawy zmieniającej zawartego w druku sejmowym nr 1532 z dnia 8 września 2021 r., dostępne pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/
Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=1532.

4 Art. 18d ustawy o CIT.

5 Art. 7b ustawy o CIT.

6 Art. 24d ustawy o CIT, tzw. „IP Box”.

7 Tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1670.

8 Tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1752.

Mariusz Tkaczyk

Mariusz Tkaczyk

Doradca podatkowy, specjalizuje się w tworzeniu optymalnych struktur podatkowych oraz w bieżącym doradztwie podatkowym. Opiekun praktyki podatki dochodowe oraz raportowanie schematów podatkowych w GWW. Kontakt: Mariusz.Tkaczyk@gww.pl.

 

   

Michał Modrzejewski

Michał Modrzejewski

Radca prawny, specjalizuje się w kompleksowym doradztwie podatkowym i prawnym, w szczególności w obszarze z pogranicza prawa podatkowego i prawa własności intelektualnej. W ramach GWW Tax odpowiada za realizację projektów polegających na wdrażaniu ulg podatkowych i preferencyjnego opodatkowania IP Box. Kontakt: Michal.Modrzejewski@gww.pl.

source: Automatyka 12/2021

Keywords

automatyka, Kancelaria GWW Ladziński, Cmoch i Wspólnicy, ulga na robotyzację

Parts of the series

Artur Bubrowiecki, Mariusz Tkaczyk, Kancelaria GWW Ladziński, Cmoch i Wspólnicy

Ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową

More

Related articles

  • Transformacja cyfrowa w biznesie. Wyzwania w zakresie compliance i regulacji
  • Wdrażanie robotyki w produkcji i usługach – wyzwania prawne
  • Strategie obronne – profilaktyka Jak się bronić przed atakiem patentowym?
  • Cyberbezpieczeństwo – kluczowe wyzwania i regulacje
  • Plany oskładkowania umów cywilnoprawnych

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
11 Dec Training

Combo - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe - efektywna ocena zgodności i ocena ryzyka maszyn

Wrocław 11–19 December 2025
11 Dec Training

Część 1 - Dyrektywa maszynowa i nowe rozporządzenie (UE) maszynowe w szczegółach, czyli jak profesjonalnie zorganizować ocenę zgodności i ocenę ryzyka maszyn?

Wrocław 11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP