2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 6/2025

Automation6/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
Articles
  • Building Automation
  • Safety
  • Druk 3D
  • Electrics
  • Energy
  • Energia
  • Building Automation
  • Communication
  • Computers and HMI
  • Building Automation
  • Assembly and Conveyance
  • Software
  • Pneumatics
  • Measurements
  • Prawo i normy
  • Przemysł 4.0
  • Robotics
  • Control
  • Visions Systems
  • Drives
  • Technika łożyskowa
  • Technologia obróbki
  • Services
  • Building Automation
  • Others
Expand all
  • Home page
  • Articles
  • Prawo i normy

Ustawa o ochronie sygnalistów

Szymon Szuksztul print

Friday November 08 2024
Szymon Szuksztul, SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk
Tweet

Próby wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii podejmowane były wielokrotnie. Duża była także intensywność prac prowadzonych w ostatnim półroczu w parlamencie nad nowym projektem ustawy implementującej wymienione przepisy unijne do polskiego porządku prawnego. Ostatecznie 24 czerwca 2024 r. doczekaliśmy się ogłoszenia w Dzienniku Ustaw ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928), której wejście w życie zaplanowano na 25 września 2024 r. Oznacza to, że w perspektywie nieco ponad dwóch miesięcy na przedsiębiorców zostaną nałożone nowe, nieprzewidziane dotychczas w przepisach prawa pracy obowiązki.

Podstawowym celem ustawy o ochronie sygnalistów jest umożliwienie osobom fizycznym, zatrudnionym u danego przedsiębiorcy (bez względu na rodzaj łączącego strony stosunku prawnego, a zatem status sygnalisty przypisujemy nie tylko pracownikom, ale również osobom zatrudnionym na podstawie umowy cywilnoprawnej, członkom organów osoby prawnej, prokurentom, stażystom czy wolontariuszom) zgłaszania lub ujawniania naruszeń prawa dotyczących:

  • korupcji,
  • zamówień publicznych,
  • usług, produktów i rynków finansowych,
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  • bezpieczeństwa transportu,
  • ochrony środowiska,
  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
  • bezpieczeństwa żywności i pasz,
  • zdrowia i dobrostanu zwierząt,
  • zdrowia publicznego,
  • ochrony konsumentów,
  • ochrony prywatności i danych osobowych,
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
  • konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązanych z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.

Swobodna i efektywna realizacja zgłoszeń przez sygnalistów ma zostać zapewniona przez:

  • objęcie sygnalistów ochroną przed działaniami odwetowymi ze strony przedsiębiorcy,
  • nałożenie na podmioty prawne zatrudniające co najmniej 50 osób obowiązku ustanowienia procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych,
  • utworzenie kanału zgłoszeń zewnętrznych za pośrednictwem Rzecznika Praw Obywatelskich lub innego organu publicznego.

Zakaz działań odwetowych względem sygnalistów

W art. 12 ustawy przewidziano szeroki katalog działań odwetowych, których stosowanie wobec sygnalistów zatrudnionych na podstawie stosunku pracy jest zakazane. Ustawodawca jako działania odwetowe kwalifikuje zachowania pracodawcy niedopuszczalne w świetle obowiązujących dotychczas przepisów prawa pracy (np. mobbing, dyskryminacja, nierówne traktowanie w zatrudnieniu, wyrządzenie szkody pracownikowi), jak również inne zachowania pracodawcy, które zdaniem ustawodawcy mogą być pojmowane jako podejmowane w odwecie za dokonanie zgłoszenia naruszenia prawa (np. wstrzymanie awansu, negatywna ocena wyników pracy, niekorzystna zmiana rozkładu pracy).

Co warto podkreślić, za działania odwetowe będzie uznawana również próba lub groźba zastosowania jednego ze środków odwetowych. Lista działań odwetowych z ustawy ma charakter katalogu otwartego, a ponadto to na pracodawcy będzie spoczywał ciężar udowodnienia, że dane działanie nie jest działaniem odwetowym. Tak skonstruowane przepisy dają bardzo duże pole do interpretacji pojęcia działania odwetowego i stawiają sygnalistę w bardzo uprzywilejowanej pozycji względem podmiotu prawnego. Może się bowiem okazać, że działania podjęte względem sygnalisty, które są obiektywnie uzasadnione (np. negatywna ocena pracy pracownika wskutek spadku efektywności), zostaną wskazane przez pracownika jako działania odwetowe, co z kolei będzie wymagało znacznego zaangażowania pracodawcy i przedłożenia dowodów celem wykazania, że nie zastosowano wobec danego sygnalisty takich działań. Ma to o tyle istotne znaczenie, że ustawa przyznaje sygnalistom prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż średnie wynagrodzenie ogłaszane przez GUS, które w praktyce będzie należne, jeżeli pracodawca nie wykaże, że dane działanie lub zaniechanie nie było działaniem odwetowym. Należy przy tym wspomnieć, że sygnalista świadomie zgłaszający nieprawdziwe informacje będzie ponosił odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadach ogólnych.

Procedura zgłoszeń wewnętrznych – nowy obowiązek przedsiębiorców

Ustawa przewiduje obowiązek ustanowienia przez podmioty prawne, na rzecz których – według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku – pracę zarobkową wykonuje co najmniej 50 osób, wewnętrznej procedury (regulaminu) procedury umożliwiającej dokonywanie zgłoszeń przez sygnalistów. Co bardzo ważne, do wspomnianej puli 50 osób wlicza się również osoby zatrudnione na innej podstawie niż stosunek pracy (m.in. zleceniobiorców, wykonawców umów o dzieło, osoby świadczące usługi na podstawie umów B2B), o ile nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób. Ustawodawca przewidział przy tym, że dla pewnych kategorii podmiotów ustanowienie wewnętrznej procedury zgłoszeń jest obowiązkowe bez względu na liczbę zatrudnianych osób (np. dotyczy to podmiotów prawnych wykonujących działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych).

Obowiązek ustanowienia procedury zgłoszeń wewnętrznych i jej wdrożenia należy zrealizować do 25 września 2024 r. Za niezwłocznym podjęciem działań przemawia po pierwsze fakt, iż ustalenie treści procedury, której zakres określa szczegółowo art. 25 ustawy o ochronie sygnalistów powinna poprzedzać wewnętrzna konsultacja z zakładową organizacją związkową działającą w danym podmiocie prawnym albo z przedstawicielami pracowników, wyłonionymi w sposób zwyczajowo przyjęty u danego przedsiębiorcy. Po drugie, za nieustanowienie w terminie procedury zgłoszeń wewnętrznych ustawodawca przewidział odpowiedzialność wykroczeniową zagrożoną karą grzywny.

Ustawodawca dał przedsiębiorcom możliwość wyboru, czy postanowienia procedury zgłoszeń wewnętrznych będą realizować w ramach własnych wewnętrznych struktur (np. przez zatrudnienie lub wyodrębnienie w ramach przedsiębiorstwa działu lub osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie lub rozpoznawanie zgłoszeń od sygnalistów), czy chcą te czynności powierzyć podmiotowi zewnętrznemu. Niezależnie od sposobu przekazywania i rozpoznawania zgłoszeń przedsiębiorcy powinni zagwarantować pełną poufność informacji objętych zgłoszeniem oraz tożsamości sygnalisty. Ponadto przedsiębiorca winien zapewnić sygnaliście możliwość dokonywania zgłoszeń w formie ustnej oraz pisemnej. Dodatkowo przedsiębiorcy będą mieli obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń wewnętrznych, w którym będą zobowiązani przechowywać informacje dotyczące zgłoszeń w zakresie przewidzianym ustawą przez okres trzech lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym podjęto działania w związku z danym zgłoszeniem.

Zgłoszenia zewnętrzne

Sygnaliści powinni zainteresować się również możliwościami, jakie da im możliwość dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego właściwego ze względu na rodzaj naruszenia prawa (według listy wymienionej na początku artykułu). Zgłoszenia zewnętrzne mają być dokonywane niezależnie od trybu zgłoszeń wewnętrznych obowiązującego u danego przedsiębiorcy i to ostatecznie do sygnalisty będzie należała decyzja, z której ścieżki chce skorzystać.

W zakresie procedury zgłoszeń zewnętrznych ustawodawca przewidział dłuższy, sześciomiesięczny termin na wejście w życie. Tak więc w najbliższych miesiącach sygnaliści będą mogli skorzystać wyłącznie z procedury zgłoszeń wewnętrznych, a druga ścieżka będzie dla nich dostępna najwcześniej z końcem 2024 r.

Należy zwrócić uwagę, że w praktyce zidentyfikowanie organu publicznego właściwego dla danej dziedziny prawa będzie utrudnione, dlatego najlepszym rozwiązaniem z perspektywy sygnalisty będzie skierowanie zgłoszenia bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich, który następnie oceni i przekaże zgłoszenie dalej do właściwego organu publicznego, a następnie poinformuje o tym fakcie sygnalistę.

Podsumowanie

Wdrożenie przepisów ustawy będzie z pewnością stanowiło wyzwanie zarówno w sektorze prywatnym, jak i w organach, które będą odpowiedzialne za przyjmowanie i rozpoznawanie zgłoszeń zewnętrznych. Z pewnością jednak realizacja wspomnianej na wstępie dyrektywy powinna przyczynić się do ograniczenia naruszeń prawa w zakresie wymienionym w ustawie, poprawienia świadomości prawnej społeczeństwa, a w dalszej perspektywie – eliminacji niepożądanych zachowań w obrocie, z uwzględnieniem interesów obu stron stosunku prawnego (najczęściej w relacji pracodawca – pracownik). 

Szymon Szuksztul

Szymon SzuksztulSpecjalizuje się w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych, prawie cywilnym oraz szeroko pojmowanym prawie gospodarczym. Zajmuje się tworzeniem oraz dostosowywaniem aktów wewnętrznie obowiązującego prawa pracy pod kątem aktualnie obowiązujących przepisów prawa. Reprezentuje klientów w sporach z zakresu prawa pracy przed sądami powszechnymi, organami administracji publicznej oraz innymi instytucjami państwowymi m.in. Państwową Inspekcją Pracy.

Kontakt: s.szuksztul@skplaw.pl. Strony internetowe: www.skplaw.pl, www.skpipblog.pl.

source: Automatyka 7-8/2024

Keywords

Kancelaria SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk, Ustawa o ochronie sygnalistów

Related articles

  • Co AI ACT oznacza dla biznesu?
  • Jakich systemów AI zakazuje AI Act?
  • Prawo komunikacji elektronicznej
  • Prawo komunikacji elektronicznej
  • Cyberbezpieczeństwo: zmiany w 2024 r.

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
24 Jul Workshops

Podstawy prefabrykacji szaf sterowniczych

Wrocław 24 July 2025
16 Sep Conference

Energetab 2025

Bielsko-Biała 16–19 September 2025
16 Sep Trade fair

Heating Tech 2025

16–18 September 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP