2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu. Zamknij

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 9/2023

Automation9/2023

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Subscription
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • Interviews

Nie zwalniać tempa. Ponadczasowa strategia Lenze

Urszula Chojnacka (Automatyka) (Lenze) print

Wednesday May 17 2023
Tobiasz Witor, Lenze
Tweet

O tym, jak zaczęła się i rozwijała historia Lenze w Polsce, jak powiązana jest działalność polskiej spółki z Digital Hub w Bremie i klastrem Lenze East oraz co jest kluczowym elementem w strategii koncernu mówi Tobiasz Witor, prezes Lenze Polska.

Dwa lata temu minęło ćwierć wieku od chwili, gdy rozwiązania Lenze zagościły na polskim rynku. Jakie wymieniłby Pan kamienie milowe w działalności firmy?

W Polsce jesteśmy obecni od 27 lat, lecz firma Lenze obchodzi w październiku 2022 r. swoje 75. urodziny. Mówiąc o kamieniach milowych w Polsce, należy zacząć od 1995 r., kiedy powstała firma Rotiw i stała się oficjalnym dystrybutorem Lenze w Polsce. W 1999 r. Lenze kupiło 51 % jej udziałów i tak staliśmy się częścią koncernu. W międzyczasie rozpoczęliśmy działalność na Litwie w Kownie, skąd obsługujemy wszystkie kraje bałtyckie.

Z punktu widzenia obsługi klienta przełomowy był rok 2012, kiedy zintegrowaliśmy nasze oprogramowanie. Od tego czasu nasi pracownicy korzystają z usług systemu SAP, który jest standardem w Lenze. Możemy jednym kliknięciem uruchomić produkcję motoreduktora, przetwornika częstotliwości czy innego urządzenia z naszej oferty w jednym z naszych zakładów wytwórczych na całym świecie. Jednocześnie należy przypomnieć, że koncern Lenze działa w Polsce także przez spółkę w Tarnowie, gdzie od 1996 r. wytwarzane są komponenty do budowy motoreduktorów. Biorąc po uwagę ostatnie dwa lata, to właśnie w Lenze Tarnów nastąpiła największa transformacja. Dynamicznie wzrosło tam zatrudnienie oraz powierzchnia wytwórcza. W planie jest również budowa kolejnej hali produkcyjnej.

W jaki sposób Lenze tworzy struktury handlowe?

Polska jest podzielona na regiony. Każdy region ma swojego opiekuna. Niemniej jednak zarówno w centrali w Katowicach, jak i w toruńskim biurze regionalnym mamy inżynierów odpowiedzialnych za strategiczne branże oraz specjalistyczne rozwiązania automatyki. Oni stanowią wsparcie naszych przedstawicieli w terenie.

Lenze jest światowym specjalistą w dziedzinie automatyki przemysłowej oraz techniki napędowej. Które grupy produktowe są rozwijane najbardziej intensywnie?

Zdecydowanie najintensywniej rozwija się nasze oprogramowanie. Hitem obecnego roku jest wizualizacja webowa Lenze UI Designer. Oferujemy wizualizację maszyny na monitorach firm trzecich, a także na urządzeniach mobilnych. To przeskok w naszej ofercie i jej uelastycznienie.

Lenze to także producent urządzeń. Każdy rok bez premiery nowego produktu byłby rokiem straconym. Nawet teraz, w dobie kryzysu komponentowego, Lenze nie zwalnia tempa. W tym roku na targach SPS w Norymberdze i podczas polskich targów Warsaw Industry Week premierę będzie miał nowy przemiennik częstotliwości i500 motec.

Które sektory przemysłu są dla firmy strategiczne?

Już od kilkunastu lat branże strategiczne dla Lenze to przemysł samochodowy, logistyka wewnętrzna oraz dobra konsumpcyjne. Ostatnio dołączył do nich również przemysł maszyn drukarskich i tekstylnych. Szkoda, że ten ostatni w Polsce prawie zanikł – mam na myśli ośrodki przemysłowe w Łodzi oraz Bielsku-Białej. Niemniej jednak na świecie ta branża charakteryzuje się dużą dynamiką. W Polsce dominuje logistyka wewnętrzna, która jest ściśle powiązana z rozwojem w e-commerce.

Jak oceniacie Państwo zaawansowanie technologiczne krajowych producentów maszyn?

Różnice technologiczne praktycznie zniknęły. Nasi producenci maszyn nie mają czego się wstydzić. Natomiast widoczną różnicą jest nadal skala i seryjność produkcji. Producent budujący kilka powtarzalnych maszyn w Polsce jest już nazywany seryjnym producentem. Na zachodzie seria maszyn to dziesiątki lub setki.

Jaki rodzaj wsparcia technicznego, które zapewnia Lenze, cieszy się największym zainteresowaniem klientów?

Do dyspozycji naszych klientów jest linia telefoniczna +48 721 205 500. Nasi inżynierowie zapewniają wsparcie również w formie kontaktu przez formularz dostępny na stronie www.lenze.com/pl-pl/. Pandemia wymusiła zmiany i zauważalny jest wzrost zainteresowania usługami zdalnymi, zarówno doradczymi, jak i ściśle związanymi z uruchomieniami naszych urządzeń. Dziś można powiedzieć, że ten rodzaj pomocy stał się u nas standardem. Fizyczny wyjazd w celu diagnostyki czy uruchomienia maszyny za chwilę będzie rzadkością.

W lipcu w niemieckim mieście Brema zostało otwarte centrum Digital Hub Industry o profilu przemysłowym. Czy działalność Lenze Polska jest z nim powiązana?

Centrum usług cyfrowych Digital Hub w Bremie to jednostka produkująca dla Lenze oprogramowanie. Jako Lenze Polska, a przede wszystkim nasi klienci, korzystamy z ich produktów. Jak wspominałem wcześniej, tzw. miękka część naszej oferty rozwija się najdynamiczniej.

Na ile działalność firmy na krajowym rynku jest niezależna od globalnej?

Lenze Polska jest częścią globalnego koncernu Lenze, realizujemy zatem globalną strategię. Nasza niezależność na rynku krajowym może polegać na wyszukiwaniu atrakcyjnych lokalnych nisz. Jest to jednak działalność znikoma z punktu widzenia całego koncernu. Dodatkowo ściśle współpracujemy z klastrem Lenze East, w skład którego wchodzą spółki koncernu Lenze z Europy Środkowo-Wschodniej.

W jaki sposób Lenze realizuje współpracę z uczelniami?

Utrzymujemy kontakty z kilkoma uczelniami w Polsce. Wyposażamy ich laboratoria. Raz do roku studentom ostatniego roku staramy się przybliżać zagadnienia związane z prawidłowym doborem napędów elektrycznych. Praktycznie w każde wakacje gościmy u siebie praktykantów wydziałów elektrycznych, budowy maszyn czy automatyki. Wspieramy ich również w tworzeniu prac inżynierskich i magisterskich. Kilku z nich zasiliło w ten sposób nasze szeregi.

Jaka jest strategia firmy na najbliższe lata?

Zawsze jest trudno odpowiedzieć na takie pytanie. Dziś jednak wydaje się to arcytrudne. Z jednej strony mamy ogromny wzrost zamówień, co powinno cieszyć, z drugiej strony – braki u poddostawców komponentów. Taka sytuacja powoduje napięcia wewnątrz firmy oraz w kontakcie z naszymi klientami.

Strategia koncernu jest zorientowana na rozbudowywanie zdolności produkcyjnych. Wymaga to czasu i wielkich nakładów, które idą w dziesiątki milionów euro. Naturalnym beneficjentem tej strategii jest spółka Lenze Tarnów, przed którą rysuje się dynamiczny rozwój. Nie patrząc jednak na czynniki zewnętrzne, jak wojna w Ukrainie, sankcje, które również uderzają w naszych producentów maszyn czy przerwane łańcuchy dostaw, firma Lenze konsekwentnie będzie budowała swoją markę jako kompleksowy producent automatyki przemysłowej i napędów elektrycznych. 

Rozmawiała
Urszula Chojnacka

source: Automatyka 10/2022

Keywords

automatyka, Lenze, Tobiasz Witor

Related articles

  • Niestandardowe podejście inkubatorem innowacji i wdrożeń
  • Łukasiewicz – PIAP wspiera innowacyjność i zaprasza do współpracy
  • Roboty przemysłowe
  • Akcja – edukacja Astorino wchodzi do techników i uczelni
  • Technologiczne i pozatechnologiczne wsparcie Beckhoff dla rozwoju rynku automatyki

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
4 Oct Conference

"Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych" Gdynia

Gdynia/Rumia 4 October 2023
4 Oct Training

Bezpieczeństwo układów sterowania maszyn wg EN ISO 13849

Katowice 4–13 October 2023
5 Oct Conference

"Efektywność energetyczna w przemyśle" Gdynia

Gdynia/Rumia 5 October 2023
12 Oct Conference

Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w zakładach produkcyjnych – Rzeszów

Rzeszów 12 October 2023
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP