2,10,30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA SERWISU AUTOMATYKAONLINE.PL I POBIERZ DARMOWY NUMER "AUTOMATYKI"!

okładka Automatyka

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego. Oświadczam, że zostałem poinformowany/a o prawie do wglądu, modyfikacji oraz usuwania moich danych osobowych.

*Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowej (w tym informacji handlowej partnerów portalu AutomatykaOnline.pl) za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204).

*Wyrażam zgodę na używanie przez Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, z siedzibą w Warszawie przy ul. Al. Jerozolimskie 202, 02-486 Warszawa, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, których jestem użytkownikiem, dla celów marketingu bezpośredniego zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).

*Akceptuję regulamin portalu AutomatykaOnline.pl oraz politykę prywatności serwisu.




ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy!

Prawie gotowe ... Musimy potwierdzić Twój adres email. Aby zakończyć proces subskrypcji, należy kliknąć link w mailu, który właśnie wysłaliśmy do Ciebie.

Po akceptacji zapisu na newsletter zostanie przesłany do Ciebie numer promocyjny miesięcznika Automatyka.

ZAMKNIJ OKNO

Dziękujemy za próbę ponownego zapisu na nasz newsletter.

Twój mail już jest w naszej bazie!

W przypadku pytań, prosimy o kontakt:
redakcja@automatykaonline.pl

ZAMKNIJ OKNO

This website uses cookies

W celu zapewnienia najwyższej jakości usług strona używa plików cookies. Szczegóły w polityce prywatności serwisu.

POL ENG
a a a
Search
  • Login
  • Sign up
Site map Site map
AutomatykaOnline.pl
  • Home page
  • News
  • Interviews
  • Application
  • Articles
  • Events
  • Companies
  • Products
Search
Automatyka 11/2025

Automation11/2025

In this issue:
  • Interview with Paweł Hoerner de Roithberger and Paweł Reszel, National Instruments
  • Cybersecurity of industrial control systems
  • Signaling columns
  • Magazine
  • Contact
  • Advertisement
  • Home page
  • Interviews

Pragmatyzm i postęp definiują rozwój technologiczny w branży FMCG

Urszula Chojnacka (Automatyka) print

Wednesday March 30 2022
Andrzej Wojciechowicz, FMCG Business Consulting
Tweet

Jak będą ewoluowały modele sprzedaży detalicznej w czasach wszechobecnej automatyzacji? Co powinno decydować o wdrożeniach? W jakim obszarze robot czy automat może być wsparciem dla pracownika, a w jakim go wyręczyć? O tym i innych aspektach rewolucji technologicznej w sektorze FMCG rozmawiamy z Andrzejem Wojciechowiczem, ekspertem Komisji Europejskiej i NCBR w obszarze gospodarki innowacyjnej oraz założycielem i właścicielem firmy FMCG Business Consulting.

Jak krótko zdefiniowałby Pan obraz postępu technologicznego w odniesieniu do branży FMCG?

Handel jest nie tylko biernym, ale i czynnym uczestnikiem tego procesu – beneficjentem i jednocześnie reżyserem. To, w jaki sposób postęp wpływa na kształt handlu wiąże się nie tylko ze zmianami technologicznymi po stronie producentów, ale również po stronie konsumentów. Trudno w tym postępie postawić granicę między robotyzacją obsługującą procesy fizyczne i systemami IT, które to umożliwiają, ponieważ tworzą one wspólny obszar.

Możliwości optymalizacji różnych działań w handlu są coraz większe. Zawdzięczamy to m.in. rozwojowi Internetu Rzeczy oraz technologii teleinformatycznych, czyli ICT. Wdrażanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań w różnych procesach, które dotyczą branży FMCG, może skrócić łańcuchy dostaw, uprościć operacje handlowe, zaspokoić aspiracje klientów.

Co jest największą barierą we wdrażaniu rozwiązań automatyzacyjnych i robotyzacyjnych w handlu?

Kluczową przeszkodą dla przedsiębiorstw handlowych jest koszt, z jakim wiąże się wprowadzanie takich rozwiązań. Jednak wyzwań związanych z wdrażaniem automatyzacji i robotyzacji jest więcej. Należy do nich np. zdefiniowanie zakresu i potrzeb zmian – operacyjnych, zakupowych, sprzedażowych, zarządczych, marketingowych itp. To jest punkt wyjścia, który musi być precyzyjnie określony.

W jaki sposób automatyzacja wkracza do branży FMCG?

Automatyzacja najszybciej rozwija się w procesie produkcji, ale skupmy się na handlu. Początek drogi stanowi przyjęcie produktów do magazynów centralnych sieci handlowych. Magazyn odbiorcy otrzymuje produkty przygotowane i zarejestrowane do podróży w systemie blockchain. Tu wkracza automatyzacja – od automatycznego umieszczania palet lub boksów w gniazdach regałów, przez kompletację zamówień, do umieszczenia gotowych dostaw w strefie spedycyjnej. W tych rolach doskonale spisują się roboty współpracujące, czyli koboty pracujące w magazynowych systemach ERP. Przykładem jest działająca na rynku brytyjskim firma Ocado specjalizująca się w handlu e-commerce. Jej magazyny są zautomatyzowane w 100 %. Semiautomatyzację w swoich magazynach wprowadził również jeden z liderów rynku FMCG – firma Ahold Delhaize. Przygotowane dostawy trafiają do punktów sprzedaży tradycyjnej lub – w przypadku kanału e-commerce – do konsumentów. W tym ostatnim modelu sprzedaży w Stanach Zjednoczonych testowane są rozwiązania dostaw autonomicznych realizowane przez małe roboty samojezdne (np. Prime firmy Amazon). Rozwijane są też systemy oparte na dronach.

W kierunku automatyzacji idzie także newralgiczny dla firm handlowych proces zakupu towarów. W tym procesie czynnik ludzki odgrywa kluczową rolę, a co za tym idzie decyzje mogą być obarczone wysokim ryzykiem błędu. Robotics Process Automation (RPA) cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem w tym obszarze, wymaga jednak zaawansowanych technologii. Coraz więcej uwagi poświęca się także analizie big data wspomaganej sztuczną inteligencją. Rzadko wspomina się o tym, jak kosztowne i czasami długotrwałe jest sporządzenie algorytmów odpowiadających na precyzyjnie zdefiniowane potrzeby użytkowników tych analiz. Koszty wdrożeń należy rozłożyć w czasie w ślad za mierzalnymi wzrostami profitów, co w przypadku branży FMCG jest szczególnie ważne.

A jak przedstawia się sytuacja na pierwszej linii frontu – w sklepach?

Do sprzedaży tradycyjnej automatyzacja wkracza powoli. Jej awangardą zawsze są systemy informatyczne wspomagające procesy handlowe. Po przyjęciu towary są alokowane na powierzchni sprzedaży. W tym procesie, przy tradycyjnym modelu sprzedaży, człowiek jest obecnie niezastąpiony, chociaż w pracy na zapleczu może być wspomagany przez egzoszkielety. Jako przykład może posłużyć urządzenie japońskiej firmy INNOPHYS o nazwie Every Muscle Suit, które kosztuje tyle, co dobry smartfon, a ułatwia realizację prac związanych z wysiłkiem fizycznym. Dalszy proces to kontrola merchandisingu i zapasu towarowego.

Wspomniana holenderska firma handlowa Ahold Delhaize zaimplementowała w swoich sieciach sklepowych 500 robotów,,Marty”, które jeżdżą po sklepowych salach w poszukiwaniu nieaktualnych cenówek oraz pustych półek. Innym zadaniem maszyn jest sprawdzanie stanu podłogi pod kątem plam i innych zabrudzeń oraz produktów, które spadły z regałów.

W samym procesie zakupowym realizowanym przez klientów również napotykamy elementy automatyzacji. Przykładowo zwykłe maszyny do krojenia chleba są już urządzeniami samoobsługowymi, które nie wymagają ingerencji pracowników sklepów. Klienci mogą wybierać i kompletować towary przy użyciu swoich smartfonów i funkcji self-scaningu. Proces samej transakcji zakupu możemy realizować za pomocą kas samoobsługowych lub w smartfonie z podpiętą kartą płatniczą.

Automatyzacja w sektorze FMCG wykracza jednak poza działania ściśle handlowe. W jakim obszarze jest to najbardziej widoczne?

Cyfrowe i wspierane botami zmiany przechodzi back office odpowiedzialny za przygotowanie i wsparcie sprzedaży. Boty wkroczyły na trwałe w świat komunikacji z konsumentem. Doradztwo w wyborze, reklamacje, kompletacje zamówień w e-commerce to tylko przykładowe obszary wspomagane przez takie oprogramowanie.

Jak rysuje się według Pana automatyzacyjna przyszłość sektora FMCG?

Będzie to zależeć od trzech czynników. Konsumentów, ich oczekiwań i akceptacji nowych rozwiązań, dostępności i kosztu wykwalifikowanych pracowników oraz akceptowalnego dla operatorów branży FMCG progu inwestycyjnego we wdrażaniu automatyzacji i robotyzacji. Dzisiaj obserwujemy wyścig firm handlowych w tworzeniu rentownego sklepu autonomicznego. Pierwsze próby nie odniosły sukcesu ekonomicznego ze względu na dominującą w nich rolę drogich technologii, które nie gwarantują oczekiwanego zwrotu z inwestycji. Wygra to rozwiązanie, które znajdzie pragmatyczną równowagę między kosztem wdrożenia rozwiązań autonomicznych i automatyzacji a redukcją kosztów operacyjnych w nowym modelu sprzedaży.

Eksperci Deloitte wskazują też na rosnącą rolę automatyzacji procesów w handlu z wykorzystaniem robotów. Jej popularność w ciągu roku wzrosła prawie dwukrotnie, z 13 % do 24 %, co jest związane z korzystnym poziomem zwrotu ze świadomie wybranych inwestycji oraz dużą skalowalnością tej technologii.

Przyszłość handlu na pewno nierozerwalnie będzie związana z postępem, a wręcz rewolucją technologii cyfrowej, automatyzacją i robotyzacją. Proces ten będzie zachodzić w zgodzie z postępem społecznym, w sferze wymaganych kompetencji, zmian pokoleniowych i regulacji okołobiznesowych. Potrwa on kilkanaście lat i na pewno warto, a wręcz trzeba być jego aktywnym uczestnikiem.

A przekładając to na świat klienta?

Przyszłość to zmiany modeli sprzedaży detalicznej w FMCG. Wyobraźmy sobie sklep, w którym zamiast półek mamy kioski podobne do tych w McDonald’s, z ekranami, na których jak w sklepie internetowym możemy wybrać produkty i sfinalizować transakcję. Następnie siadamy przy zaserwowanej z automatu kawie i oczekujemy aż koboty lub automatyczne podajniki na zapleczu sklepu skompletują nasze zamówienie. Takie rozwiązanie można już zobaczyć np. w firmie MAGO.

Innym trendem jest dostarczanie przez drony lub autonomiczne środki transportu kołowego dostawy do klienta z najbliższego sklepu typu dark store. To dość nowy typ placówki handlowej, która obsługuje zamówienia składane przez Internet i odbierane potem przez klientów. Dziś realizują to ludzie, jutro mogą to być automaty. Całość będzie rozgrywać się w otoczeniu krzepnącego Przemysłu 4.0, Internetu Rzeczy i ,,Internetu Ludzi” – globalnej sieci połączeń. Fantazja? Może, ale jeszcze 30 lat temu nawet w filmach science-fiction nie przewidzieliśmy funkcji i znaczenia, jakie w naszym życiu odegrają smartfony. 

source: Automatyka 10/2021

Keywords

Andrzej Wojciechowicz, automatyka, automatyzacja, FMCG, FMCG Business Consulting

Related articles

  • Partnerstwo dla przemysłu w cyfrowej transformacji
  • Dla świata w ruchu
  • Nowoczesna automatyzacja
  • Kształtowanie przyszłości świata automatyzacji
  • Dywersyfikacja – patent na działanie w dobrych i trudnych czasach

Newsletter

Stay up to date with current information.

Comau videos YouTube

Show more videos
Inżynier wie

Events

Show more events
1 Jan Training

Zwiedzanie centrum efektywnej prefabrykacji szaf sterowniczych

1 January 2025 – 31 December 2025
4 Dec Training

Wyposażenie elektryczne maszyn – rozdzielnice i sterownice niskiego napięcia

4–5 December 2025
5 Dec Training

Wymagania rynku amerykańskiego dla produktu elektrycznego/elektronicznego – wstęp do oceny zgodności

5 December 2025
11 Dec Training

Bezpieczeństwo maszyn - algorytm wyznaczania Poziomu Nienaruszalności Bezpieczeństwa SIL

11–12 December 2025
  • facebook
  • Tweeter
  • google+
  • RSS AutomatykaOnline
  • About Us
  • Sales and customer service
  • Privacy Policy
  • Presentation
  • Terms of Use
  • Accessibility Statement
  • Contact Us
  • Contact form
  • Media cooperation
  • Portal Editorial
  • Automatyka Editorial
  • Advertising
  • Advertising contact
  • Advertising in "Automatyka"
  • Newsletter
AutomatykaOnline.pl

© 2014 by Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP. All rights reserved.
created by: TOMP