4 ważne pytania o Przemysł 4.0, na które menedżer powinien znać odpowiedź
W artykule przedstawiamy cztery najważniejsze pytania na jakie powinien odpowiedzieć menedżer z zakresu Przemysłu 4.0.
1. Jakie branże decydują się najczęściej na wykorzystywanie idei Przemysłu 4.0 (Industry 4.0) i czemu właśnie te?
Do firm, które najczęściej i jako pierwsze zaczynają interesować się możliwościami, jakie niesie idea Przemysłu 4.0, są firmy z branż produkcyjnych. Są to firmy, które musza walczyć o klienta wysoką jakością wytwarzanych produktów, szybkością realizacji zleceń, możliwością indywidualizacji zamówień lub niską ceną.
Z całą pewnością możemy wskazać tutaj takie branże jak produkcja spożywcza lub FMCG, automotive, branża meblarska i produkcja maszyn i elektroniki. Firmy z tych branż widzą korzyści we wdrażaniu inicjatyw związanych z Przemysłem 4.0, ponieważ ze względu na zmianę oczekiwań konsumentów i dużą konkurencję, muszą stawiać na podnoszenie efektywności produkcji.
Klienci coraz częściej oczekują możliwości indywidualizacji zamówień lub wręcz wybranych produktów (branża automotive, meblarska, itp.) co sprawia, że park maszynowy producentów musi sprostać realizacji tych oczekiwań bez istotnego wpływu na terminy realizacji. Realizacja tych celów staje się możliwa dzięki automatyzacji produkcji wraz z wykorzystaniem nowych technologii Przemysłu 4.0 i integracji przepływu informacji w warstwie produkcyjnej i biznesowej przedsiębiorstwa.
2. Jakie korzyści dają zakładom produkcyjnym instalacje Przemysłu 4.0 w porównaniu do rozwiązań poprzedniej generacji?
Wśród korzyści, jakie niesie ze sobą transformacja do Przemysłu 4.0, możemy wymienić:
- podniesienie efektywności produkcji dzięki automatyzacji parku maszynowego i procesów,
- lepsze decyzje biznesowe podejmowane w oparciu o wiarygodne dane dostarczane automatycznie i on-line,
- możliwość sprawniejszej reakcji na zmieniające się oczekiwania klientów,
- podniesienie zadowolenia operatorów z pracy na produkcji wpływa także na całościowe podniesienie efektywności produkcji,
- możliwość konkurowania z firmami, które swoją produkcję opierają wyłącznie na taniej sile roboczej,
- zapewnienie cyberbezpieczeństwa danych,
- predykcję zdarzeń na produkcji dzięki wykorzystaniu algorytmów uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.
3. Jakie są perspektywy dla rynku Przemysłu 4.0. w Polsce?
Na podstawie badań przeprowadzonych przez ASTOR w latach 2016 i 2017 widzimy, że coraz więcej polskich firm rozpoczęło działania mające na celu rozpoznanie możliwości, jakie niesie ze sobą transformacja do Przemysłu 4.0. Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że do tej pory tylko 7% firm produkcyjnych w Polsce rozpoczęło lub częściowo wdrożyło którąś z technologii Przemysłu 4.0. W tym momencie największe zainteresowanie budowaniem „Map drogowych do Przemysłu 4.0” wykazują w Polsce firmy z zagranicznym kapitałem. Dotychczasowe doświadczenia pokazują jednak, że także polskie firmy z powodzeniem mogą realizować inicjatywy mające na celu transformację do Fabryki 4.0. Rozwój inicjatyw związanych z Przemysłem 4.0 w Polsce wspiera także powołana przy Ministerstwie Rozwoju „Polska Platforma Przemysłu 4.0”.
4. Czy w najbliższym czasie planowany jest rozwój oferty produktowej o rozwiązania dedykowane Przemysłowi 4.0?
Firma ASTOR, dostarczając rozwiązania w zakresie automatyzacji, robotyzacji i informatyzacji od takich producentów jak General Electric, Kawasaki Robotics i Wonderware by Schneider-Electric już od kilku lat rozwija portfolio swoich produktów o takie, które są zgodne z technologiami Przemysłu 4.0.
Pod marką Wonderware znajduje się szereg rozwiązań informatycznych pozwalających na automatyzację procesów gromadzenia i wizualizacji danych produkcyjnych przy jednoczesnej możliwości integracji z systemami nadrzędnymi, parkiem maszynowym i inteligentnymi czujnikami, tworząc tzw. Przemysłowy Internet Rzeczy. Sterowniki PLC marki General Electric to nowoczesne rozwiązania do sterowania produkcją kompatybilne ze standardem komunikacyjnym OPC UA zapewniającym cyberbezpieczną komunikację między urządzeniami a systemem SCADA. Z kolei Kawasaki uzupełniło portfolio swoich robotów o robota Kawasaki duAro - zdobywającego coraz większą popularność w przemyśle robotem współpracującym z człowiekiem tzw. kobotem.
source: Astor